۰ نفر

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار پایتخت؛

قیمت میوه شب عید بالا است/ تخلف فاصله زیاد قیمت خرید از باغدار و عرضه در بازار!

۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۵۴
کد خبر: 706233
قیمت میوه شب عید بالا است/ تخلف فاصله زیاد قیمت خرید از باغدار و عرضه در بازار!

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار پایتخت معتقد است؛ قیمت میوه شب عید بالا است و در حال حاضر شاهد تفاوت زیاد قیمت خرید میوه از سر مزرعه تا بازار هستیم.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ در دی ماه سالجاری محسن شیراوند، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد: "امسال برای بهبود شیوه تنظیم بازار شب عید و با فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم، تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی واگذار شده است. در روش اجرایی جدید میزان دخالت دولت از تمرکز در سیاستگذاری، نظارت و اجرا به حداقل کاهش می‌یابد و به استان‌ها واگذار می‌شود".

به گفته کارشناسان این واگذاری به آن جهت انجام شد که، تأمین میوه نوروز سال ۱۴۰۱ با حاشیه‌های زیادی همراه بود. این حاشیه‌ها به واسطه خرید گران میوه از سوی سازمان تعاون روستایی ایجاد شد و اعتراضات فراوان مجلسی‌ها و دست اندرکاران بازار میوه و … را به دنبال داشت و در نهایت منجر به ورود نهاد‌های قضایی به ماجرا شد.

پس از این واگذاری مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه میوه و تره بار، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین از سوی بخش خصوصی بخش خصوصی تعهد داد که، اگر دولتی‌ها از دخالت در بازار میوه شب عید دست بردارند، میوه شب عید را ۱۵ درصد زیر نرخ بازار عرضه کنند.

اما، ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان مدیریت میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران، امروز در گفت و گو با اقتصاد آنلاین اعلام کرد: قیمت میوه شب عید بالا است.

وی گفت: وضعیت بازار میوه تا ۱۰ روز پیش بسیار مناسب بود اما، قیمتی که اکنون میوه در بازار عرضه می‌شود، قیمت بالایی است.

به گفته فصاحت؛ در حال حاضر تنها یک طبقه خاصی از مردم که می‌توانند به میادین مراجعه کنند منتفع می‌شوند و اتفاقی در تنظیم بازار میوه شب عید در کل کشور نیفتاده و قیمت‌ها در خارج از میادین بالا است.

وی در ارزیابی عملکرد بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه شب عید سالجاری، اظهار کرد: بخش خصوصی موفق شد مانع افزایش قیمت محصول در زمان خرید برای ذخیره‌سازی شب عید شود اما، عملکردش پس از آن مناسب نبوده است.

فصاحت تصریح کرد: اکنون تفاوت بین قیمت خرید میوه در سر مزرعه با قیمت عرضه آن در بازار زیاد است، به عبارت دیگر در حال حاضر قیمت خرید میوه از باغدار با قیمت عرضه در بازار فاصله زیادی دارد.

وی تأکید کرد: بخش دولتی سال گذشته ۶۰ هزار تن میوه ذخیره شب عید تأمین کرد و این اقدام موجب شد قیمت میوه در روز‌های عید هم بسیار پایین باشد.

فصاحت در رابطه با برخوردهای با تخلف فاصله زیاد قیمت خرید از باغدار تا عرضه در بازار، گفت: نظارت و برخورد با این تخلف مربوط به ما نیست و دستگاه‌های مربوطه باید ورود کنند و مانع آن شوند.