۰ نفر

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور؛

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم قطعی است/ گرانی آرد دلالان را به خرید گندم با قیمت بالا ترغیب کرده است

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۴۶
کد خبر: 704851
افزایش قیمت خرید تضمینی گندم قطعی است/  گرانی آرد دلالان را به خرید گندم با قیمت بالا ترغیب کرده است

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم قطعی است و امروز در همین ارتباط شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تشکیل جلسه می‌دهد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ علی‌قلی‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه هفته قبل در جلسه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تصمیم به بازنگری در قیمت خرید تضمینی گرفته شد، گفت: این تصمیم در پی افزایش قابل توجه نرخ تورم تولید و با تائید وزیر جهاد کشاورزی به عنوان ریاست شورا، گرفته شده است.

وی یادآور شد: یکی از فاکتور‌های اصلی در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم نرخ تورم است که باید مطابق با روز در تعیین قیمت نهایی خرید تضمینی لحاظ شود.

ایمانی همچنین افزایش نرخ دلار را از عواملی برشمرد که لزوم بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: طبق قانون نرخ جهانی گندم از دیگر مؤلفه‌های مهم مؤثر در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم است که در روز‌های اخیر تا چند برابر بالا رفته است.

ایمانی با تأکید بر اینکه امروز در همین ارتباط شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تشکیل جلسه می‌دهد، افزود: کمیته‌های کارشناسی از هفته گذشته موظف به تعیین نرخ جدید برای خرید تضمنیی گندم شده‌اند و در جلسه امروز این کمیته‌ها باید قیمت جدید را به شورا اعلام کنند.

به گفته وی؛ روند کار به این شکل است که کمیته کارشناسی که نماینده بنیاد ملی گندمکاران کشور نیز یکی از اعضای آن است نرخ خرید تضمینی را بر اساس مؤلفه‌های تعریف شده در قانون تعیین کرده و سپس این قیمت در کمیته به تصویب اعضا می‌رسد، پس از آن قیمت مصوب شده به دبیرخانه شورا رفته و در آنجا آماده طرح در شورا می‌شود.

ایمانی پیش‌بینی کرد که با توجه به نزدیکی زمان برداشت گندم نرخ جدید خرید تضمینی به زودی اعلام شود.

وی اظهار کرد: به طور معمول اولین برداشت گندم در اسفندماه در استان سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.

ایمانی ابراز‌ امیدواری کرد: با توجه به قطعی بودن افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، دولت منابع تأمین مالی آن را در نظر داشته باشد تا مطالبات گندمکاران در کوتاه‌ترین زمان پرداخت شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور معتقد است؛ امسال بیش از سال‌های دیگر خطر خروج گندم از مسیر خرید دولتی، در صورت عدم تعیین قیمت مناسب و پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران وجود دارد.

ایمانی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم آرد در بازار آزاد به طور متوسط به ۲۵ هزار تومان رسیده و خرید گندم با قیمت بالاتر از نرخ خرید تضمینی برای دلالان سودآور است.

وی نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان را دست کم ۱۵ هزار تومان اعلام کرد که شامل ۱۴ هزار تومان بهای گندم و یک هزار تومان جایز تحویل به دولت می‌شود.

گفتنی است، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، از ابتدای فصل کاشت تاکنون ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی کشور زیر کشت گندم رفته که یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار آن آبی و ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار آن دیم است.