۰ نفر

دبیر کمیسیون واردکنندگان برنج تشریح کرد؛

آغاز دوباره واردات برنج از هندوستان / آلودگی برنج‌های هندی به آرسنیک صحت دارد؟

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۳۱
کد خبر: 704815
آغاز دوباره واردات برنج از هندوستان /  آلودگی برنج‌های هندی به آرسنیک صحت دارد؟

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج از آغاز دوباره واردات برنج از هند به کشور خبر داد و گفت: تمامی برنج های وارداتی به کشور آزمایش های سختگیرانه را پشت سر می گذارند و اگر موردی از آلودگی وجود داشت باشد اجازه ورود به کشور را پیدا نمی کند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ در آذر ماه سال جاری وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج از کشور هند را متوقف کرد؛ در آن زمان دلیل این توقف، ناترازی تجاری بین دو کشور اعلام شد.

از روز گذشته اخباری در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که دلیل توقف واردات برنج از هند را آلودگی به آرسینک عنوان می‌کنند. آلودگی برنج هندی به آرسینک موضوع تازه‌ای نیست و در چند سال گذشته چندین بار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و در مواردی نیز به تائید مراجع رسمی کشور رسیده است.

نخستین خبر درباره آلودگی برنج های وارداتی به کشور مربوط به سال ۱۳۸۸ می شود، در آن سال در نهایت مشخص نشد که واقعا برنج‌های وارداتی آلوده بودند یا خیر؟ پس از گذشت ۴ سال در آذر ماه سال ۱۳۹۲ معاون سازمان ملی استاندارد آلودگی برخی برنج های خارجی را تأیید کرد. این مقام مسئول در سازمان استاندارد اظهار کرد که برخی برنج های خارجی پس از تحقیقات آزمایشگاهی ناسالم تشخیص داده شده که نوع آن برنج وارداتی با برند پاپانو از کشور هندوستان و زیتون از کشور پاکستان است. در آن زمان اعلام شد: علاوه بر جلوگیری از واردات این دو نوع برنج خارجی، این نوع برنج ها از سطح بازار نیز جمع‌آوری می‌شود.

اما اینبار واقعیت ماجرا چیست؟

مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج، از آغاز دوباره واردات برنج از هند به کشور خبر داد و اظهار کرد: از یک هفته پیش واردات برنج از هند با اجازه وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده است و اکنون تجار در حال واردات برنج از هند به کشور هستند.

وی ادامه داد: در پی ناترازی تجاری بین ایران و هند برای مثبت شدن آن در بین تمام کالا‌ها قرعه به نام برنج افتاد و واردات این محصول برای مدتی متوقف شد.

به گفته کشاورز؛ طرح موضوع آلودگی برنج‌های هندی به آرسنیک بحث انحرافی بوده و دلیل اصلی توقف تنها همان موضوعی است که عنوان شد.

وی بر این موضوع تأکید کرد که احتمال آلودگی یک محموله از بین هزار محموله وجود دارد، اما تمامی برنج‌های وارداتی به کشور آزمایش‌های سختگیرانه را پشت سر می‌گذارند و اگر موردی از آلودگی وجود داشت باشد اجازه ورود به کشور را پیدا نمی‌کند.

کشاورز مجموع برنج وارداتی به کشور توسط بخش خصوصی را یک هزار و ۲۰۰ تن اعلام کرد.

وی معتقد است، در روز‌های باقی مانده از سال ۱۴۰۱ تا پایان فروردین ماه سال آینده که علاوه بر نوروز ماه رمضان را نیز در بر می‌گیرد، دست کم نیازمند واردات ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن دیگر برنج به کشور هستیم.

کشاورز همچنین از تأمین قطره چکانی ارز مورد نیاز واردات برنج به کشور انتقاد کرد و گفت: ۹۰ درصد برنجی که وارد کشور می‌شود ارز آن تأمین نشده است.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج گفت: طبق اعلام بانک مرکزی هنوز وزارت جهاد کشاورزی لیست مربوط به واردات برنج را به بانک مرکزی برای تخصیص ارز ارسال نکرده است.

کشاورز یادآور شد: علاوه بر بخش خصوصی شرکت بازرگانی دولتی ایران هم واردات برنج را انجام می‌دهد و آمار مجموع واردات برنج را باید این شرکت اطلاع‌رسانی کند.