۰ نفر

عضو انجمن برنج ایران خبر داد؛

برنج‌های وارداتی گران‌تر از داخلی! / ۵۰ درصد از برنج‌های داخلی در انبار‌ها دپو شده است

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۱۱
کد خبر: 704101
برنج‌های وارداتی گران‌تر از داخلی! / ۵۰ درصد از برنج‌های داخلی در انبار‌ها دپو شده است

یک عضو انجمن برنج ایران با بیان اینکه ۵۰ درصد از برنج‌های داخلی در انبار‌ها دپو شده، خبر داد: برنج‌های وارداتی در بازار مصرف گران‌تر از داخلی شده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ اسفندیار قاسم‌زاده، عضو انجمن برنج ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، از دپوی ۵۰ درصد از برنج تولید داخل در انبار‌ها خبر داد و گفت: این دپو می‌تواند تولید برنج داخلی در سال آینده را با کاهش سطح زیر کشت و عرضه تحت تأثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: عوامل متعددی موجب شدند شرایط کنونی برای بازار برنج داخلی رقم بخورد که بیشتر آن‌ها در نتیجه اشتباهات در سیاستگذاری و مدیریت تولید و بازار بوده است.

قاسم‌زاده یکی از این عوامل را واردات بیش از نیاز عنوان کرد و افزود: آمار نشان می‌دهد به شکل کم سابقه‌ای واردات برنج به کشور افزایش داشته است در حالی که واردات باید بر اساس میزان تولید داخلی و نیاز برآورد و مجوز برای آن صادر شود.

وی ادامه داد: دلیل دیگر افزایش ۲۰ درصدی تولید داخلی برنج در سال جاری است که حجم عرضه را به همان نسبت بالا برده است.

قاسم‌زاده دیگر دلیل را انتظار ایجاد شده برای کشاورزان پس از قیمت‌های غیر واقعی سال گذشته دانست و گفت: قیمت‌های برنج در سال گذشته با ورود اخلاگران به بازار به شکل غیرمنطقی بالا رفت و این تفکر را در کشاورزان ایجاد کرد که در سال جاری نیز باید منتظر قیمت‌های نجومی باشند، این انتظار مانع عرضه به موقع محصول از سوی برخی از آن ها به بازار شد.

این عضو انجمن برنج ایران، همچنین دلیل دیگر را رفتار مبهم دولت در بازار برنج داخلی برشمرد.

قاسم‌زاده توضیح داد: دولت در مقطعی به بازار برنج داخلی ورود و قیمت دستوری تعیین کرد، تجار نگران آن بودند که دولت بار دیگر این رفتار را تکرار کند و همین موضوع فعالیت برای تجار در بازار برنج را با ترس و تردید مواجه کرد.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده دولت در کشت قراردادی برنج اظهار کرد: بخشی از برنج در سال جاری بر اساس قرارداد دولت با کشاورزان کشت شد، اما دولت تا امروز حاضر به انجام تعهد خود در طرح کشت قراردادی و خرید برنج از کشاورزان شرکت کنندگان در این طرح نشده است.

قاسم‌زاده علاوه بر تمامی موارد ذکر شده تورم و اثر آن بر کاهش توان خرید مردم را نیز بر بی‌مشتری ماندن و دپوی محصول در استان‌های تولیدکننده برنج مؤثر دانست.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط کنونی قیمت منطقی برنج داخلی برای مصرف‌کننده چقدر است، گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم برنج درجه یک هاشمی از کشاورزان ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان خریداری شده و پس از استحصال و حذف ضایعات ۹۳ تا ۹۵ هزار تومان فاکتور می‌شود که با در نظر گرفتن ۲۰ درصد هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و سود برای عرضه‌کنندگان در شهر‌های بزرگ، قیمت منطقی هر کیلوگرم آن برای مصرف‌کننده به طور متوسط ۱۱۵ هزار تومان می شود.

قاسم‌زاده همچنین قیمت منطقی هر کیلوگرم برنج پر محصول فجر برای مصرف کننده را ۶۶ هزار تومان، هر کیلوگرم برنج شیرودی ۵۵ هزار تومان، هر کیلوگرم برنج ندا ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس انجمن برنج مازندران با انتقاد از مسئولان در خصوص تنظیم بازار برنج، خبر داد: در بازار مصرف قیمت برنج‌های وارداتی گران‌تر از داخلی شده است.

به گفته قاسم‌زاده متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی به بالاتر از ۶۰ هزار تومان رسیده که از متوسط قیمت برنج داخلی در ارقام پرمحصول داخلی بالاتر است.