۰ نفر

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران؛

جزئیات صادرات محصولات کشاورزی به چین اعلام نشده است/ تناقضات تصمیم برای صادرات به چین و سیاست‌گذاری‌ها

۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۰۲
کد خبر: 703423
جزئیات صادرات محصولات کشاورزی به چین اعلام نشده است/ تناقضات تصمیم برای صادرات به چین و سیاست‌گذاری‌ها

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه هنوز جزئیات صادرات محصولات کشاورزی به چین به بخش خصوصی و تجار اعلام نشده، افزود: از بین سه تفاهم نامه صادرات محصولات کشاورزی به چین، یکی مربوط به سیب است، اما برای صادرات سیب به این کشور اکنون دیر است و باید منتظر محصول جدید دست در پاییز سال آینده بود، ضمن اینکه با توجه به کاهش تولید در سال جاری اولویت باید با تنظیم بازار داخلی باشد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ در سفر رئیس جمهوری و وزرای کابینه دولت سیزدهم به پکن توافقات بسیاری میان ایران و چین صورت گرفت که سه توافق مربوط به صادرات محصولات کشاورزی شامل فرآوده‌های لبنی و سیب است.

ابتدای هفته گذشته شاهپور علایی‌مقدم، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر در پاسخ به این پرسش که جزئیات قرارداد‌های بخش کشاورزی با چین در سفر دو روزه رئیس جمهور به این کشور چه زمانی به بخش خصوصی و تجار اعلام می‌شود، گفت: "این هفته اعلام خواهیم کرد".

اما، صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین تأکید کرد: هنوز جزئیات توافقنامه های صادرات محصولات کشاورزی به چین اعلام نشده و همه چیز در هاله‌ای از ابهام است.

به گفته وی؛ برخی تناقضات بین تصمیم برای صادرات محصولات کشاورزی به چین و سیاست‌گذاری‌های اخیر دولت در این حوزه دیده می‌شود که سردرگمی بیشتر برای بخش خصوصی و تجار را به دنبال داشته است.

نیاروانی توضیح داد: از یک سو وزیر جهاد کشاورزی درباره توافق با پکن درباره صادرات سیب سخن می‌گوید و خبر می‌دهد در نخستین مرحله، حدود ۱۰۰ هزار تن از این محصول به چین صادر می‌شود، از سوی دیگر سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌کند صادرات سیب درختی محدود می‌شود.

وی معتقد است؛ حتی اگر وزارت جهاد کشاورزی تمام شرایط برای صادرات سیب را فراهم کند، در حال حاضر برای اقدام به صادرات دیر است و دست کم باید تا پائیز سال آینده صبر کرد.

نیاورانی تصریح کرد: سیبی که اکنون در انبارها است سیب کهنه محسوب می‌شود و کیفیت لازم برای حضور در یک بازار جدید برای معرفی محصول کشور را ندارد.

وی با بیان اینکه حضور اول در یک بازار جدید صادراتی همیشه مهمترین وتأثیرگذارترین حضور است، افزود: اگر این حضور با عرضه محصولات کیفی و مقبول مصرف کننده کشور هدف صادراتی نباشد می‌تواند اثر بد یا حتی مخرب برای ادامه صادرات داشته باشد.

نیاورانی به مسئولان توصیه کرد: مسئولان از فرصت مانده تا آغاز برداشت محصول جدید در پاییز استفاده کنند و تحقیقات لازم را درباره ذائقه و خواست چینی‌ها انجام دهند و این اطلاعات را همراه با آموزش‌های لازم در اختیار تجار قرار دهند تا این فرصت از دست نرود و صادرات به این کشور در بالاترین حد مطلوبیت قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مسافت طولانی مسیر تجاری بین دو کشور مشکلات مربوط به حمل و نقل مانع صادرات محصولات کشاورزی نخواهد بود، گفت: در حال حاضر چین محصولات بسیاری به ایران صادر می‌کند، بخشی از کانتینر‌های حامل محصولات چینی می‌توانند در هنگام برگشت محصولات کشاورزی ایران را حمل کنند، پس مشکل بزرگی در این زمینه نخواهیم داشت.

نیاورانی همچنین مشکلات تبادلات مالی حاصل از تحریم‌ها را در خصوص تجارت با چین کمتر از دیگر کشور‌ها دانست و افزود: تحریم‌های کشور‌های غربی مورد تائید چین نیست، در نتیجه در تجارت با این کشور در تبادلات مالی با مشکل کمتری مواجه هستیم.