۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

واردات دام زنده از افغانستان راهکار جدید کنترل قیمت گوشت قرمز / واردات تا چه اندازه در کاهش قیمت‌ها مؤثر بوده است؟

۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۳۳
کد خبر: 702707
واردات دام زنده از افغانستان راهکار جدید کنترل قیمت گوشت قرمز / واردات تا چه اندازه در کاهش قیمت‌ها مؤثر بوده است؟

با افزایش قیمت گوشت قرمز مسئولان پس از واردات گوشت منجمد و گرم، حالا تصمیم به واردات دام به صورت زنده از کشور همسایه، افغانستان گرفته اند. اما، در پیش گرفتن راهکار واردات تا امروز تا چه اندازه توانسته است قیمت در بازار گوشت قرمز را کنترل کند؟

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ با افزایش قابل توجه قیمت گوشت قرمز جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، واردات را راهکار تنظیم بازار گوشت قرمز دانست و اعلام کرد: "وارداتی که در نظر گرفته شده است به‌سمت تعادل حرکت خواهد کرد و طی روز‌های آینده هرچه حجم واردات بیشتر شود بازارسازی بهتری صورت می‌گیرد".

آغاز توزیع گوشت گرم وارداتی در پایتخت

در ابتدای بهمن ماه مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، خبر داد: بار گوشت قرمز وارد کشور شده و پس از بسته‌بندی در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. به گفته وی؛ قیمت هر کیلوگرم ران و سردست گوساله کیلویی ۲۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین گوشت گوساله مخلوط هر کیلوگرم ۱۹۲ هزار تومان و چرخ‌کرده ۱۷۰ هزار تومان از امروز در میادین اصلی شهرداری قابل تهیه است".

توزیع سراسری گوشت گرم وارداتی 

در پایان بهمن ماه امراللهی عنوان کرد که، توزیع گوشت گرم وارداتی سراسری خواهد شد. طبق اعلام وی عرضه گوشت گرم وارداتی بجز ۴ استان، در دیگر استان‌های کشور آغاز شد. وی گفت: به علت آماده نبودن زیرساخت‌ها در استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و مرکزی، گوشت گرم وارداتی گوسفند و گوساله در این استان‌ها عرضه نشده است اما مردم در دیگر استان‌ها می‌توانند گوشت گرم وارداتی را از فروشگاه‌های افق کورش تهیه کنند. امراللهی قیمت‌ها را اینگونه اعلام کرد؛ قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله با توجه به بعد مسافت، ۲۱۵ تا ۲۲۰ هزار تومان و قیمت گوشت گوسفندی ۲۴۷ هزار تومان است.

گوشت های منجمد خارجی در صف توزیع

همراه با گوشت‌های گرم وارداتی گوشت‌های منجمد وارداتی نیز در کشور توزیع می‌شود و به تازگی محموله‌ای جدیدی نیز از گوشت منجمد برزیلی وارد کشور شده است تا به سیل گوشت‌های وارداتی که به بازار سرازیر می‌شوند اضافه شود.

دام زنده بار دیگر وارد کشور می شود

حالا خبر رسیده است که مسئولان به بازرگانان برای واردات دام زنده از افغانستان و کشور‌های آسیای مرکزی مجوز داده اند تا بخشی از گوشت قرمز بازار از طریق واردات دام زنده تأمین شود.

البته این اولین بار نیست که برای تنظیم بازار گوشت قرمز دام زنده وارد کشور می شود اما هیچگاه سابقه ای برای همزمانی واردات گوشت گرم، منجمد و دام زنده نبوده است.

راهکار واردات قیمت گوشت را کاهش داده است؟

بررسی اقتصاد آنلان نشان می دهد، به رغم تمام این اقدامات و خبر‌های واردات، قیمت گوشت قرمز همچنان در مدار گرانی قرار دارد. در حال حاضر هر کیلوگرم شقه گوسفندی در بازار به طور متوسط با قیمت ۳۶۷ تا ۳۴۰ هزار تومان، هر کیلوگرم سردست گوسفندی ۳۵۹ تا ۳۷۸ هزار تومان، هر کیلوگرم ران گوسفندی ۴۵۹ تا ۴۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم ماهیچه ۵۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می شود.

همچنین قیمت هر کیلوگرم سر دست گوساله در بازار به طور متوسط ۳۳۹ تا ۳۴۹ هزار و ۶۵۰ هزار تومان، هر کیلوگرم ران گوساله ۳۸۲ هزار و ۹۵۰ تومان و هر کیلوگرم ماهیچه گوساله ۳۸۳ هزار و ۹۵۰ تومان است.

چرا قیمت گوشت کاهش نیافته است؟

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در پاسخ به این پرسش معتقد است؛ هر چند واردات در زمان کمبود عرضه می‌تواند بخشی از افزایش قیمت را جبران کند اما، مسئولان با دست زدن به اقدامات مختلف برای واردات موجب القای نگرانی و تنش به بازار شدند که نتیجه آن نوسان بیشتر قیمت و بی‌اثر شدن راهکار واردات بوده است. وی حجم واردات گوشت به کشور به صورت گرم و منجمد را بی‌سابقه دانست.
پوریان راهکار جدید مسئولان یعنی واردات دام زنده از افغانستان را نیز اقدامی غیر کارشناسی، خطرناک، گران و بدون تأثیر بر تنظیم بازار گوشت قرمز توصیف کرد و گفت: افغانستان کانون بسیاری از بیماری‌های دامی بوده که با واردات دام زنده امکان انتقال آن‌ها به کشور وجود دارد، ضمن اینکه روند واردات دام زنده و کشتار آن زمان بر و با هزینه بالا است و صرفه اقتصادی ندارد.
به گفته وی؛ عرضه گوشت دام‌های زنده به بازار با عرضه دام‌های داخلی همزمان خواهد شد و علاوه بر مشکلات عنوان شده، آسیب به تولید داخلی نیز خواهد زد.