۰ نفر

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران خبر داد؛

زیان دامداران در تولید شیر به مرز ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسید/ کمبود و افزایش قابل توجه قیمت برخی از نهاده های خوراک دام

۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۵۴
کد خبر: 702287
زیان دامداران در تولید شیر به مرز ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسید/ کمبود و افزایش قابل توجه قیمت برخی از نهاده های خوراک دام

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران از رسیدن زیان دامداران در تولید هر کیلوگرم شیر به مرز ۴ هزار تومان خبر داد و گفت: دامداران با کمبود عرضه و افزایش قابل توجه قیمت در برخی از نهاده های خوراک دام مواجه شده اند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ فرهاد اکبری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه روند افزایش هزینه‌های تولید در صنعت دامپروری کشور شتاب گرفته، افزود: بیش از همه، این افزایش هزینه حاصل رشد قابل توجه قیمت در نهاده‌های خوراک دام است.

وی ادامه داد: دولت برای دامداران نهاده‌های خوراک دام، سهمیه با نرخ مصوب تعیین کرده است، اما مدت هاست این سهمیه به میزان نیاز دامداران تأمین نمی‌شود.

به گفته اکبری؛ در حال حاضر دامداران بخش عمده نیاز خوراک دام خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند.

وی وضعیت عرضه نهاد‌های خوراک دام در بازار را نیز بسیار نامناسب توصیف کرد و گفت: کمبود نهاد‌ه‌های خوراک دام به وضوح در بازار احساس می‌شود و این کمبود خود را با کاهش عرضه نشان داده و به شدت بر قیمت‌ها اثر گذاشته است.

اکبری از نمونه‌های کمبود و کاهش عرضه نهاد‌ه‌های خوراک دام که قیمت آن رشد قابل توجه داشته، را نهاده خوراک دام کنجاله سویا عنوان کرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: در نتیجه کمبود و کاهش عرضه، قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا به بیش از ۲۲ هزار تومان رسیده، در حالی که قیمت مصوب آن ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است، به عبارت دیگر قیمت کنجاله سویا در بازار به حدود ۶ هزار تومان بیش از قیمت مصوب رسیده است.

اکبری نتیجه این افزایش قیمت‌ها را بالا رفتن قابل توجه هزینه تولید محصولات دامی دانست.

وی اعلام کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام به بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

اکبری تصریح کرد: افزایش هزینه تمام شده تولید در حالی است که، هر کیلوگرم شیر از دامداران به طور متوسط ۱۲ هزار تومان خریداری می‌شود، به عبارت دیگر هم اکنون دامداران در تولید هر کیلوگرم شیرخام در حدود ۴ هزار تومان زیان می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران معتقد است؛ با این اوصاف نمی‌توان آینده روشنی را برای صنعت دامپروری کشور متصور شد.

اکبری وضعیت کنونی صنعت دامپروری کشور را خطرناک توصیف و پیش‌بینی کرد: اگر مسئولان سیاست‌گذار برای گذر از بحران صنعت دامپروری کشور اقدام مؤثر نکنند، افزایش یکباره آمار تعطیلی دامداری‌ها قطعی و افت قابل توجه تولید محصولات دامی محتمل است.

گفتنی است، در هفته اخیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: علاوه بر توقف حدود ۲۵ فروند کشتی کالا‌های اساسی متعلق به بخش خصوصی در انتظار تخصیص ارز (حدود ۶۰۰ میلیون یورو)، بیش از ۱. ۵ میلیارد دلار نهاده‌های دامی که در گمرکات کشور کوتاژ شده، بیش از دو ماه است که منتظر تخصیص ارز نیمایی است.