۰ نفر

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور اعلام کرد؛

بررسی قیمت جدید خرید تضمینی گندم در شورای قیمت گذاری/ پیشنهاد قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۳۵
کد خبر: 701485
بررسی قیمت جدید خرید تضمینی گندم در شورای قیمت گذاری/ پیشنهاد قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: بر اساس درخواست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، بنیاد ملی گندمکاران کشور پس از برآورد هزینه های تولید قیمت جدید خرید تضمینی گندم را تهیه کرده، قیمت جدید به شورای قیمت گذاری ارسال شده و اکنون در کمیسیون کارشناسی شورا در حال بررسی است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ در روز‌های پایانی شهریور ماه، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی پس از نشست‌های متعدد کارشناسی، نرخ خرید تضمینی گندم در فصل زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را در مجموع ۱۳ هزار تومان تعیین کرد. طبق گفته جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی؛ این رقم عبارت است از مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گندم، به اضافه یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کشت که به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

اما، چندی پس از آن بنیاد ملی گندمکاران کشور اعلام کرد، با در نظر گرفتن تورم قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم بیش از ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان است.

امروز علی‌قلی ‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور، به اقتصاد آنلاین خبر داد: بر اساس درخواست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، بنیاد ملی گندمکاران کشور پس از برآورد هزینه های تولید، قیمت جدیدی را برای خرید تضمینی گندم تهیه و به کمیسیون ارائه کرده است.

وی تصرح کرد: با ادامه افزایش نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید، به درخواست کشاورزان در سراسر کشور، نمایندگان آن‌ها در مجلس پیگیر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هستند.

ایمانی طبق قانون تورم را یکی از فاکتورهای اصلی برای تعیین قیمت خرید ضمینی محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: مطالبه گندمکاران از کمیسیون کشاورزی مجلس برای افزایش قیمت خرید تضمینی به حق و قانونی است.

وی اظهار کرد: همچنین در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت گندم جهانی بر اساس قیمت دلار در کشور فاکتور مهم دیگری است که در تعیین قیمت جدید مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته ایمانی، بنیاد ملی گندمکاران کشور با برآورد هزینه های تولید، در نظر گرفتن نرخ تورم و قیمت جهانی گندم، قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را ۱۴ هزار تومان برای هر کیلوگرم برآورد کرده است.

وی همچنین از پیشنهاد این بنیاد برای اضافه شدن یک هزار تومان به قیمت هر کیلوگرم گندم با عنوان جایزه تحویل محصول به دولت خبر داد و گفت: به این ترتیب قیمت نهایی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان در صورت تحویل به دولت ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

ایمانی در پاسخ به این پرسش که نظر شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی کشور در خصوص افزایش قیمت خرید تضمینی گندم چیست، گفت: پیشنهاد افزایش نرخ خرید تضمینی گندم توسط کمیسیون کشاورزی مجلس به شورای قیمت گذاری ارسال شده و اکنون قیمت جدید در کمیسیون کارشناسی شورا در حال بررسی است.

وی افزایش نرخ خرید تضمنیی گندم را قطعی دانست و افزود: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان قطعی است چراکه بدون جبران هزینه های تولید و اثر تورم، امکان تداوم و پایداری تولید گندم وجود ندارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور خاطر نشان کرد: کشاورزان یک محصول تولید می کنند، اما مصرف کننده کالاهای بسیاری هستند که قیمت های آن ها همراه با نرخ تورم و دلار صعودی شده است، بر همین اساس نیز باید قیمت خرید محصول از آن ها عادلانه و مطابق با تغییر هزینه های زندگی و نرخ کالاهای مصرفی آنها باشد.