۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین تشریح شد؛

آنچه باید درباره "بیماری نوظهور آنگارا" بدانیم

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۴۸
کد خبر: 677517
آنچه باید درباره "بیماری نوظهور آنگارا" بدانیم

"آنگارا" یک بیماری نوظهور در میان طیور است که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات در مرغداری ها را رقم می زند و به سرعت منتشر می شود. سازمان دامپزشکی کشور نسبت به شیوع این بیماری هشدار داده و از مرغداران خواسته است نسبت به احتمال بروز و شیوع آن هشیار باشند. به گفته کارشناسان؛ اقدامات بهداشتی وجود دارد که با رعایت آن ها می توان از بروز بیماری تا حد زیادی جلوگیری کرد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، "آنگارا" یک بیماری نوظهور در کشور است که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات در مرغداری ها را خواهد داشت و سرعت انتشار بالایی دارد. این بیماری ویروسی نخستین بار در منطقه کراچی پاکستان تشخیص داده شد و اولین موارد آن در سال ۹۹ در کشور گزارش شد. 

بیماری آنگارا واکسن و درمان خاصی ندارد و کارشناسان تنها راه مقابله با آن را رعایت اصول امنیت زیستی عنوان می کنند.

بر اساس گزارش سازمان دامپزشکی کشور، سال گذشته ۶ کانون این بیماری شناسایی و با آن مقابله شد. امسال از شهریورماه هشدارهای سازمان دامپزشکی کشور درباره شیوع این بیماری آغاز شده و آخرین این هشدارها مربوط به استان کردستان است.

چگونه می توان از بیماری آنگارا در امان ماند؟

امین اسدی، مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در گفتگو با اقتصاد آنلاین به تشریح این بیماری پرداخت و گفت: آنگارا (سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت) یک بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در ماکیان است که با تجمع مایعات در زیر پرده پریکارد قلب بدون وجود دیلاتاسیون بطن راست و با حضور کانون‌های نکروتیک فراوان در کبد مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: عامل این بیماری آدنوویروس بوده که میزان ابتلا آن ۱۰تا ۳۰درصد و تلفات روزانه ۳ تا ۵ درصد است.

اسدی با تاکید بر اینکه تلفات این بیماری چنانچه با بیماری‌های دیگر در گله همزمان شود قابل افزایش تا ۸۰ درصد را دارد، افزود: بیماری به صورت عمودی و افقی انتقال می‌یابد، در انتقال عمودی بیماری از گله مادر به نتاج منتقل می‌شود که واکسیناسیون در گله‌های مادر جهت پیشگیری از این بیماری  درحال انجام است.

به گفته وی؛ مرغداران می توانند برای پیشگیری از انتقال افقی بیماری موارد بهداشتی را رعایت کنند که چندان سخت نیست.

اسدی از جمله این موارد را اینگونه برشمرد: قبل از جوجه ریزی لازم است سالن‌ها و انبار(کف و دیواره‌های داخل و خارج) و وسایل مختلف، پاکسازی و ضدعفونی شوند، همچنین واکسیناسیون مطابق با الگوی منطقه در واحد پرورش صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتقال بیماری از رفت و آمد غیر ضروری افراد و ورود وسایل نقلیه به واحد جلوگیری شود و در صورت لزوم، این امر با رعایت کامل موارد بهداشتی (دوش گرفتن، پوشیدن لباس کار، چکمه، ماسک، کلاه و دستکش و ضدعفونی کامل وسیله نقلیه شامل چرخ‌ها و بدنه) صورت گیرد و کلیه رفت و آمدهای افراد و ورود و خروج وسایل نقلیه  ثبت شود.

اسدی با بیان اینکه حوضچه ضدعفونی مقابل درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها و انبار باید فعال نگه داشته شود، افزود: حوضچه‌های ضدعفونی با عمق کافی و مواد ضدعفونی کننده تازه برای افراد و وسایل نقلیه ضروری است.

وی اضافه کرد: رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه مهم‌تراست؛ بنابراین لازم است از آلوده نبودن کلیه وسایل، مواد، آب، دان و افرادی که به سالن وارد می‌شوند اطمینان حاصل شود. لازم است هنگام ورود به سالن، شستن دست‌ها با آب و صابون، ضدعفونی آن‌ها و تعویض کفش، یا حداقل برس کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی انجام شود. توصیه می‌شود از کفش و لباس اختصاصی برای هر سالن استفاده شود.

اسدی جلوگیری از ورود پرندگان وحشی از جمله کبوتر و کلاغ به داخل انبار دان و سالن پرورش را نیز ضروری دانست و گفت: مرغداران از رها کردن تلفات در فضای بیرون سالن (اعم از داخل مرغداری یا خارج آن) به نحوی که در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد جداً خودداری کنند و لاشه پرندگان پس از جمع آوری، در کیسه‌های پلاستیکی قرار گیرند و به کوره‌های لاشه سوز یا محل دفن بهداشتی منتقل شوند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن ها، کارکنان مرغداری از ملاقات با کارکنان سایر واحدها خودداری کنند و از جابه‌جایی دان و نهاده و ... بین واحدهای پرورش پرهیز شود.

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور از مرغداران خواست؛ هر گونه تلفات غیر عادی و یا  کاهش مصرف دان و آب و افزایش تلفات را در اسرع وقت (حداکثر ۴۸ساعت) به اطلاع نزدیکترین اداره دامپزشکی و مسئول فنی واحد برسانند.