۰ نفر

تاوان تاخیر در ابلاغ الگوی کشت را نباید کشاورزان بدهند؛

تشویق و تنبیه برای کشاورزانی که از الگوی کشت بی خبر بودند!

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۳۲
کد خبر: 674434
تشویق و تنبیه برای کشاورزانی که از الگوی کشت بی خبر بودند!

وزارت جهاد کشاورزی از تشویق و تنبیه کشاورزانی گفته است که الگوی کشت را اجرا کنند یا از آن سرباز بزنند. این در حالی است که این وازتخانه الگوی کشت را با تاخیر و پس از آغاز کشت پائیزه در بسیاری از مناطق کشور ابلاغ کرده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، وزارت جهادکشاورزی با تأخیر طولانی، الگوی کشت را در هیجدهم مهر رونمایی کرد. روز گذشته مسئولال این وزارتخانه، برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند وعده تشویق دادند و برای آن‌ها که از اجرای الگوی کشت سرباز بزنند خط و نشان کشیدند.

به گفته محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی؛ دو سیاست تشویقی ـ حمایتی و عدم تشویق در اجرای الگوی کشت در دستور کار قرار دارد. به این ترتیب که کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند مشمول دریافت یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید، تخفیف بیمه‌ای، کمک‌های فنی و اعتباری و تسهیلات اعتباری ارزان‌قیمت می‌شوند و کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نکنند از همه‌ی آن‌ها محروم می‌شوند و اگر محصولات پر‌آب‌بر بکارند مشمول عوارض سنگین خواهند شد.

خط و نشان کشیدن وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نکرده‌اند در حالی است که، این وزارتخانه الگوی کشت را زمانی رونمایی کرد که، بسیاری از مناطق کشور کشت پائیز خود را آغاز کرده بودند، به عبارت دیگر کشاورزان بسیاری هستند که بی‌خبر از همه جا مشمول تشویق و تنبیه مسئولانی خواهند شد که تأخیر در ابلاغ الگوی کشت داشتند.

تشویق و تنبیه جواب نمی‌دهد

خسرو کلهر، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در اینباره، گفت: اجرای الگوی کشت خوب، می‌تواند علاوه بر حفظ منابع آب و خاک کشور موجب تحول در تولید و بازار محصولات کشاورزی کشور شود.

وی ادامه داد: تأمین امنیت غذایی، خود اتکایی در محصولات اساسی، ارتقاء سطح سلامت مواد غذایی، بهینه‌سازی الگوی مصرف آب و خاک، ارتقاء بهره‌وری آن‌ها، افزایش صادرات، اصلاح بازار محصولات کشاورزی و به حداقل رساندن ضایعات تنها بخشی از نتایج اجرای یک الگوی کشت خوب است.

کلهر با تأکید بر اینکه اما، یک الگوی کشت خوب زمانی نتیجه بخش خواهد بود که به موقع ابلاغ شود و انگیزه لازم برای اجرای آن باشد، افزود: ضمانت اجرایی یک الگوی کشت تنها تشویق و تنبیه نیست و مهمترین از آن‌ها این است که، کشاورز به موقع از آن مطلع شود و انگیزه لازم برای اجرای آن را داشته باشد.

به گفته وی؛ تولید کشاورزی مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر باید به صرفه باشد و اگر کشاورز نسبت به صرفه بودن تولید یک محصول توجیه نشود آن را کشت نخواهد کرد.

کلهر تصریح کرد: محصول توصیه شده در الگوی کشت باید در درجه اول اقتصاد کشاورز را تأمین کند و پس از آن باید منافع طولانی مدت در نظر گرفته شود.

وی همچین نتیجه بخش بودن یک الگوی کشت خوب را زمانی دانست که به موقع و به درستی به کشاورز منتقل شده باشد.

کلهر گفت: ضعف شدیدی در بخش ارتباط بخش دولتی با کشاورزان داریم که همین ضعف انتقال الگوی کشت برای اجرا را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه برای این انتقال باید بخش ترویج کشاورزی زنده و فعال شود، افزود: مسئولان همراه با فعال کردن بخش ترویج کشاورزی می‌تواند از تشکل‌های بخش خصوصی نیز برای اجرایی شدن الگوی کشت کمک بگیرد.

کلهر در پاسخ به این پرسش که وضعیت اجرای الگوی کشت برای سالجاری را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به نتایج الگوی کشت برای سالجاری نمی‌توان چندان‌امیدوار بود چراکه با تأخیر و با گذشت زمان کشت بسیاری از محصولات پائیزه ابلاغ شده است.