۰ نفر

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان اعلام کرد:

تکذیب صید ترال کشتی‌های خارجی در آب‌های ایران

۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۸
کد خبر: 673554
تکذیب صید ترال کشتی‌های خارجی در آب‌های ایران

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات ایران گفت: هیچ کشتی خارجی در محدوده آب‌های استحفاضی ایران برای انجام صید بویژه به روش مخرب "ترال" وجود ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ هادی دیده ور، با اعلام این مطلب افزود: برخی شائبه ها درباره حضور کشتی‌های خارجی در آب‌های ایران و اقدام آنها برای صید ترال صحت ندارد.

وی اضافه کرد: البته صید ترال برای برخی گونه‌های آبزی از جمله میگو تعریف شده و به غیر از این شیوه امکان صید این آبزی وجود ندارد به همین دلیل در بازه زمانی فصل صید میگو مجوزهای لازم در این زمینه صادر می‌شود.

دیده ور ادامه داد: اما در کنار شیوه صید ترال غیر مجاز برخی از سودجویان با استفاده از ابزارهای نامناسب صید و صید بی رویه به ذخایر دریایی آسیب وارد می‌کنند.

برخورد قاطع با صید غیرمجاز

وی یادآور شد: براساس مصوبه شورای تامین امروز در راستای حفاظت از منابع آبزیان، دستگاه‌های نظامی، مرزبانی و سپاه استان‌های ساحلی دوشادوش یگان حفاظت از منابع آبزیان درمقابل کسانی که از روش‌های غیر اصولی برای صید آبزیان استفاده می‌کنند، قرار دارند و در این زمینه با هیچ کسی تعارف نداریم و قاطع برخورد می شود.

دیده ور با اشاره به اینکه میزان صید ترال غیر مجاز امسال نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است گفت: با آگاه سازی صیادان و اطلاع رسانی از اثرات مخرب صید ترال غیر مجاز امروز میزان کشفیات در این باره نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات ایران پیشگیری از بروز جرایم و کشف آن، دستگیری متخلفان و متجاوزان از قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی، جلوگیری از صید، حمل و تحویل گیری فراوری و عرضه آبزیان بدون مجوز، کنترل خروج و ورود شناورهای صیادی و بازرسی آنها، تشکیل پرونده قضایی و اعزام متخلفان صیادی به محاکم قضایی از جمله ماموریت‌های اصلی یگان حفاظت آبزیان است.

وی با اشاره به تنظیم تفاهم نامه ای بین سازمان شیلات ایران و فرمانده مرزبانی فراجا اظهار کرد: اجرایی شدن این تفاهم نامه موجب تقویت حفاظت و صیانت از منابع آبزیان و مایه خرسندی صیادان قانونمند می شود.

ضرورت تجهیز یگان حفاظت منابع آبزیان به پهپاد

 فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات ایران در مورد تجهیزات این یگان گفت: سال گذشته با رایزنی های انجام شده با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۶۰ فروند شناور ۶۰ فوتی جدید برای تقویت توان عملیاتی این یگان در شمال و جنوب خریداری شده است.

دیده ور با اشاره به تامین تجهیزات مناسب از جمله دوربین افزود: تلاش می‌شود برای صیانت و کنترل دریا یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات ایران به پهپاد مجهز شود.

به گفته فرمانده یگان حفاظت آبزیان شیلات ایران این یگان از نظر تجهیزات در شرایط مناسبی قرار دارند و در زمینه کمبود نیرو نیز تلاش می‌شود تا سال آینده این کمبود جبران شود.

کشف ۴۰ تن انواع آبزیان صید غیرمجاز در کشور 

وی تاکید کرد: ماهیگیری مسئولانه شعار یگان حفاظت از منابع آبزیان شیلات ایران است و انتظار می‌رود صیادان با مشارکت خوب خود حق آیندگان از ذخایر دریایی را حفظ کنند.

دیده ور بیان کرد: در این ارتباط در نیمه نخست امسال با تلاش  یگان حفاظت و حمایت شیلات ۴۰ تن انواع آبزیان صید شده به روش‌های غیراصولی در آب‌های شمالی و جنوبی کشور کشف شده است. 

وی افزود: این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: این برخوردها و کشفیات به منظور انجام صید پایدار، حفظ ذخایر آبزیان و صیانت از حقوق صیادان مجاز صورت می‌گیرد. 

هیچ کشتی خارجی در آب‌های محدوده استحفاظی ایران صید نمی‌کند

  دیده ور در مورد شیلات استان بوشهر گفت: امسال صیادان این استان موفق به صید یکهزار و ۸۰۰ تن میگو از دریا شدند و در زمینه میگوی پرورشی نیز امسال تاکنون از سطح چهار هزار و ۶۰۰ هکتار  از مجموع ۶ هزار و ۴۵۰ هکتار سطح زیر کشت ۲۸ هزار تن میگو برداشت شده است و این گامی مهم در راستای امنیت غذایی به شمار می رود که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.