۰ نفر

رئیس اتحادیه میوه و تره بار عنوان کرد؛

کاهش ۶۰ درصدی خرید میوه و سبزی/ میوه‌ها در میادین در حال فساد هستند

۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۲۲
کد خبر: 659491
کاهش ۶۰ درصدی خرید میوه و سبزی/ میوه‌ها در میادین در حال فساد هستند

رئیس هیات مدیره اتحادیه میوه و تره ‌بار تهران از کاهش ۶۰ درصدی خرید میوه و سبزی و صیفی خبر داد و گفت: ورودی میوه و سبزی و صیفی به میدان اصلی میوه و تره بار پایتخت از ۲۵ هزار تن در روز به ۵ هزار تن کاهش یافته است، اما برای همین مقدار نیز مشتری وجود ندارد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، مصطفی دارائی نژاد، رئیس هیات مدیره اتحادیه میوه و تره ‌بار تهران، از کاهش قابل توجه تقاضا در میادین میوه و تره بار خبر داد و گفت: در بخش محصولات سبزی و صیفی میزان عرضه نسبت به سال گذشته در همین مقطع زمانی افزایش ۱.۵ برابر داشته، اما تقاضا در سیر معکوس کاهشی بوده است.

وی ادامه داد: به طور معمول در ماه محرم مصرف برخی محصولات سبزی و صیفی کاهش پیدا می‌کند و تقاضا برای برخی دیگر به نسبت آن‌ها افزایشی است اما، امسال حتی در محصولات پرتقاضای محرم نیز افزایش خرید نداشته‌ایم.

به گفته دارائی نژاد؛ در ماه محرم از میان محصولات سبزی و صیفی، پیاز و سیب زمینی با افزایش تقاضای همراه هستند اما، امسال این دو محصول نیز به میزان گذشته خریداری نشده‌اند.

وی با اشاره به فلیم‌های منتشر در فضای مجازی حاوی ریختن بادنجان در رودخانه در یکی از استان‌های غربی کشور، دلیل آن را نبود تقاضا در بازار مصرف عنوان کرد که قیمت آن را کاهش قابل توجه داده است.

دارائی نژاد تصریح کرد: قیمت این محصول تا حدی کاهش یافته است که حمل آن به میادین برای کشاورز به جهت فروش صرفه اقتصادی ندارد.

وی همچنین از کاهش خرید میوه خبر داد و گفت: میزان مصرف میوه نیز با یک شیب تند کاهش داشته است که نشان می‌دهد مردم سبد مصرف میوه خود را بسیار کوچک کرده‌اند.

دارائی نژاد تصریح کرد: میزان کاهش مصرف میوه تا حدی است که می‌توان گفت، قیمت بسیاری از محصولات شکسته است.

وی از نمونه‌های میوه‌ که در چند وقت اخیر قیمت آن‌ها شکسته است را هلو و شلیل عنوان کرد که، قیمت‌شان در سقف از ۴۸ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان کاهش یافته است.

دارائی نژاد، میزان کاهش خرید سبزی و صیفی و میوه را در مجموع ۶۰ درصد عنوان کرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه میوه و تره ‌بار تهران معتقد است؛ علاوه بر کاهش تقاضا مصرف داخلی، عوامل دیگری نیز در شکست قیمت‌ها موثر بوده‌اند.

دارائی نژاد، میزان کاهش صادرات تا ۷۰ درصد و افزایش دما را از دلایل دیگر کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها این محصولات برشمرد.  

وی توضیح داد: کشور عراق، روسیه، عمان و امارات مانند گذشته از ایران محصولات کشاورزی خریداری نمی‌کنند، این امر صادرات محصولات کشاورزی از کشور را کاهش داده است، گرمای هوا نیز امکان نگهداری طولانی مدت میوه را کوتاه‌تر کرده  است و میوه‌ها باید در مدت زمان اندکی روانه بازار مصرف شوند در حالی که مشتری برای خرید آن‌ها نیست و میوه ها در میادین در حال فساد هستند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه میوه و تره ‌بار تهران، میزان ورود روزانه محصولات میوه و سبزی و صیفی جات به میدان مرکزی پایتخت را در مجموع ۵ هزار تن عنوان کرد در حالی که به طور معمول تا ۲۵ هزار تن انواع محصول در روز وارد این میدان برای عرضه در خرده فروشی‌های سطح شهر می‌شد.

دارائی نژاد تاکید کرد: زیان دیدگان اصلی این شرایط کشاورزان و باغدارانی هستند که محصولات خود را با افزایش هزینه بسیار زیاد تولید کرده‌اند.

وی میزان افزایش هزینه تولید در بخش کشاورزی را ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد عنوان کرد که، بیش از همه مربوط به افزایش مزد کارگر، نهاده های تولید، بسته بندی و حمل و نقل می‌شود.