۰ نفر

روزهای سخت کشاورزان سیل زده در نبود بیمه و عدم توان مالی؛

سیل به بخش کشاورزی چقدر خسارت وارد کرد؟

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۱
کد خبر: 657117
سیل به بخش کشاورزی چقدر خسارت وارد کرد؟

باران سیل آسا در میانه تابستان کشاورزان و دامداران را غافلگیر کرده است؛ گزارش‌های متعدد خبر از خسارات سنگین سیل به بخش کشاورزی در مناطق مختلف کشور می‌دهد. طبق این گزارش‌ها تقریبا هیچ زیر بخشی کشاورزی نیست که از خسارت سیل در امان مانده باشد.

 اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ باران سیل‌آسا در میانه تابستان از نتایج تغییر اقلیم است. تغییر اقلیم بیش از هر بخش دیگری کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و خسارات زیادی را بر این بخش وارد می‌کند. 

در روزهای اخیر ۱۸ استان کشور درگیر سیل بوده اند و در این استان‌ها  تقریبا هیچ‌یک از زیر بخش‌های کشاورزی از سیل در امان نمانده است. سیل در بسیاری از مناطق کشور درختان باغات را از جا کنده، دام‌ها را با خود برده و تقریبا محصولی در مزارع باقی نگذاشته است.

میزان خسارات سیل اخیر بر بخش کشاورزی چقدر بوده است؟

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی، ظهر امروز در جلسه مدیریت ستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سیل اخیر با حضور وبیناری ۱۶ استان ، میزان خسارات در فاز اول را بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف کشاورزی اعم از دام، طیور، عشایر، قنوات، زنبورعسل، باغات و شبکه‌های آبیاری برآورد کرده است.

البته یکی از مسئولان در دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، به اقتصاد آنلاین گفت: هنوز برای برآورد نهایی مجموع میزان خسارت سیل اخیر بر بخش کشاورزی زود است.

به گفته این منبع آگاه؛ اطلاعیه سازمان هواشناسی حاکی از ماندگاری توده بارشی تا دوشنبه هفته جاری است که بر این اساس انتظار می‌رود، میزان خسارت در بخش کشاورزی افزایش داشته باشد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در بلایای طبیعی اولویت با جان انسان‌ها است، در حال حاضر تمامی ستادهای بحران در استان‌ها سیل زده، تمرکز خود را بر این مهم گذاشته‌اند.

وی زمان اعلام دقیق مجموع خسارات وارده بر بخش کشاوررزی با توجه به گستردگی و ادامه آن، غیر قابل پیش‌بینی عنوان کرد.

جایگاه بیمه کشاورزی در جبران خسارات سیل اخیر

طبق گفته کارشناسان؛ خسارات ناشی از بلایای طبیعی بر بخش کشاورزی اجتناب ناپذیر است چرا که، این بخش به شدت به طبیعت وابسته بوده و تنها راهکار برای تعدیل این خسارات استفاده از بیمه کشاورزی است. اما، در کشور ما کشاورزان و دامدران به دلایل مختلفی حاضر به بیمه محصولات خود نیستند و جبران خسارت ناشی از بلایای طبیعی همواره یکی از مشکلات اصلی این بخش به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای مناسب بوده است.

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور، که یکی از پر خسارترین زیر بخش کشاورزی در سیل اخیر بوده است، به اقتصاد آنلاین از مهمترین دلایل عدم استقبال دامداران از بیمه کشاورزی را پایین بودن میزان جبران خسارات دانست.

وی توضیح داد: ارزیابی صندوق‌های بیمه کشاورزی متناسب با ارزش محصول نیست، این امر پرداخت خسارت نسبت به ارزش محصول را پایین می‌آورد، به عبارت دیگر پرداخت‌ها حداقلی هستند.

صدردادرس ادامه داد:  دلیل مهم دیگر‌، تاخیر در پرداخت خسارات است که با فاصله زمانی زیاد به کشاورزان و دامداران داده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور این عوامل را اصلی ترین بازدارنده‌‌های کشاورزان و دامداران برای بیمه کشاورزی برشمرد.

به نظر می رسد، روزهای سختی پیش روی کشاورزان و دامداران خسارت دید از سیل باشد، چراکه جبران این حجم از خسارات برای کشاورزان و دامداران، در نبود بیمه کشاورزی و عدم توان مالی آن‌ها، بسیار دشوار و زمان بر است.