۰ نفر

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد؛

تخلف پنج درصدی نانوایان از تراکنش های کارتخوان های هوشمند

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۵۷
کد خبر: 656028
تخلف پنج درصدی نانوایان از تراکنش های کارتخوان های هوشمند

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد موضوعیت خود را از دست می‌دهد یعنی نانوایی که علاقه‌مند به پخت نان است عملکرد آن بر پایه کارتخوان هوشمند ارزیابی می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ محمد جلال گفت: از آغاز اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد تاکنون کمتر از پنج درصد نانوایان برای آنکه بتوانند از کمک هزینه‌ای که برای عرضه نان در نظر گرفته شده بهره بیشتری ببرند، از تراکنش کارتخوان‌های هوشمند عرضه نان سوءاستفاده کرده‌اند همچنین الگوی تراکنش‌های خرید نان (مبلغ و فواصل تراکنش) از نظر نرم‌ افزاری منحصربه‌فرد است و جابه‌جایی در مبلغ و فواصل تراکنش به سرعت و بدون مراجعه به نانوا قابل کشف است و در صورت مشاهده با متخلف برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

به گفته او، اخذ مجوز نانوایی‌ها بر پایه الگویی سنتی و چانه‌زنی است که با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد موضوعیت خود را از دست می‌دهد یعنی نانوایی که علاقه‌مند به پخت نان است عملکرد آن بر پایه کارتخوان هوشمند ارزیابی می‌شود و هیچ محدودیتی برای تأمین آرد نخواهد داشت اما نانوایی که قصدش تأمین آرد برای عرضه به خارج از شبکه است از نظر اقتصادی این توجیح را از دست می‌دهد بنابراین ما با پدیده‌ای مواجه می‌شویم که می‌توانیم آن را بی‌ارزش شدن مجوزهای نانوایی بدانیم.

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی این را هم گفت: هم‌اکنون مجوز نانوایی‌ها در بسیاری از استان‌ها با قیمت یک واحد آپارتمان برابری می‌کند که موجب افزایش هزینه‌های تولید نان شده است. در فرآیند هوشمندسازی یارانه نان، موضوع سهمیه آرد به صورت مطلق از بین می‌رود و اختصاص یارانه به آرد نانوایی‌ها صرفا مبتنی بر عملکرد نانوایان و عرضه نان به مردم صورت می‌گیرد و خودبه‌خود هزینه‌ای که در قیمت تمام شده خود را نشان می‌دهد در قالب قیمت مجوز کنار خواهد رفت و هزینه تولید نان کاهش می‌یابد و منجر به افزایش سود نانوا می‌شود.

از اردیبهشت امسال طرح اصلاح یارانه نان با نصب کارتخوان های هوشمند آغاز شده و به گفته مشاور وزیر اقتصاد این طرح تا پایان هفته در تمام نانوایی های کشور عملیاتی خواهد شد.