۰ نفر

در جلسه علنی امروز مجلس؛

حمایت وزیر جهاد کشاورزی از عملکرد پر ابهام سازمان تعاون روستایی

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۱
کد خبر: 652535
حمایت وزیر جهاد کشاورزی از عملکرد پر ابهام سازمان تعاون روستایی

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: حمایت از کشاورزان و دامداران از وظایف سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بوده و به نوعی این سازمان در تجارت و بازرگانی کشور با نگاه حمایت از کشاورزان و دامداران نقش‌آفرین می‌باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد در  جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سوال نماینده گناباد در خصوص علت تخلفات گسترده مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: در شرایط حساس جهانی در حوزه تأمین غذا، تأمین امنیت غذایی یکی از مهمترین مسائل دولت‌ها می‌باشد. در داخل کشور نیز ما تمام تلاش خود را برای تأمین غذایی کشور به کار بسته تا آرامش را در بازار برقرار کنیم. از سوی دیگر به دنبال اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و تغییر نرخ ارز تمام تلاش دولت تأمین مواد غذایی و ایجاد ثبات و آرامش در بازار بود.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از سازمان‌هایی که نقش مهمی در امنیت غذایی و تنظیم بازار دارد سازمان تعاون روستایی است. حمایت از کشاورزان و دامپروران یکی از وظایف سازمان تعاون روستایی می‌باشد. از سوی دیگر می‌توان از این سازمان به عنوان سازمان تجارت و بازرگانی کشور یاد کرد که نگاه حمایت از کشاورزان و دامداران را دارد. سازمان تعاون روستایی به دنبال حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌باشد. تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم از کشاورزان حمایت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: زمانی که کشاورز محصول خود را تولید می‌کند اما زیر قیمت تمام شده می‌خواهند از او خریداری کنند و کشاورز متضرر می‌شود، سازمان به میان آمده و با خرید تضمینی محصولات از تولیدکننده مواد غذایی حمایت می‌کند یا زمانی که در بازار افزایش قیمت وجود دارد و شرایط سختی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌شود سازمان تعاون روستایی برای تنظیم بازار در بازار مداخله می‌کند. طبیعتا این عملیات دارای هزینه می‌باشد. عمدتا نقش سازمان تعاون روستایی حمایت و تنظیم‌گری می‌باشد. تمام تلاش ما بر این است که سازمان تعاون روستایی با شفافیت کار خود را پیش ببرد.

ساداتی نژاد تأکید کرد: براساس میثاق وزرا با دولت تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات و مقابله با هر گونه تخلف، فساد و رانت می‌باشد و در این باره هیچ خط قرمزی برای ما وجود ندارد. برای ما هر تخلفی که اثبات شود با آن مبارزه خواهیم کرد. نگاه ما شفافیت بیش از گذشته در سازمان تعاون روستایی در بحث خریدهای تضمینی از کشاورزان می‌باشد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: خرید تضمینی خرما در سال ۱۴۰۰ از شهریورماه شروع شد و تا برج ۸ ادامه داشت و ۲۱ هزار تن خرما به ارزش ۱۶۹ میلیارد تومان خریداری شد. سپس براساس قیمت کارشناسی به فروش گذاشته شد. در سال ۹۹ نیز که بنده در مجلس بودم به تقاضای نمایندگان خراسان جنوبی، خراسان شمالی و خراسان رضوی از آنجا که خرید زعفران پایین‌تر از قیمت تمام شده در تولید بود خرید تضمینی صورت گرفت و ۱۸.۵ تن به ارزش ۲۱۶ میلیارد تومان خرید صورت گرفت و مطالبات کشاورزان کشت زعفران و خرما پرداخت شده است.

وی در پایان گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای امنیت و آرامش بازار تلاش کرده و به دنبال این هستیم که خرید و فروش در سازمان تعاون روستایی بدون هیچ ابهامی و در شفافیت صورت گیرد. در عین حال در خدمت همه عزیزان هستیم و هر گونه گزارش را دریافت خواهیم کرد.