۰ نفر

عضو شورای ملی زعفران مطرح کرد؛

زعفران ایران در چنبره مافیا! / کشاورزان، تماشاچیان سودهای هزاران میلیاردی مافیا

۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۲
کد خبر: 652267
زعفران ایران در چنبره مافیا! / کشاورزان، تماشاچیان سودهای هزاران میلیاردی مافیا

عضو شورای ملی زعفران از پشت پرده چگونگی چنبره مافیا بر بازار زعفران گفت و افزود: رانت و نفوذ و برخوداری از تسهیلات کم بهره، مافیا زعفران را صاحب قدرتی کرده است که حتی نمایندگان کشاوران در مجلس نیز جرات انتقاد شفاف ندارند.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه زعفران یکی از محصولات کشاورزی و صادراتی مزیت دار ایران به شمار می‌رود، افزود: حضور زعفران ایران در بازارهای جهانی سابقه تاریخی دارد و محصول شناخته شده ایران در بازار جهانی است.

وی ادامه ادامه داد: این محصول علاوه بر ارزش بسیار بالا در بازار جهانی، بسیار سازگار با کم آبی و شرایط اقلیمی گرم و خشک است که، بخش بزرگی از جغرافیای ایران را شامل می‌شود.

حسینی با بیان اینکه با تمام این ویژگی‌ها بخش تولید و بازار این محصول ارزشمند و مزیت دار کشور با مشکلات جدی مواجه است، اظهار کرد: بخش تولید این محصول همچنان درگیر کشاورزی سنتی با بهره‌وری پایین است و کشاورزان به رغم صرف هزینه و زمان، سطح تولید مناسبی ندارند.

وی تصریح کرد: اما، شاید مشکلات بزرگتر زعفران ایران نه مربوط به تولید بلکه بازار آن باشد که، در حال حاضر بیشتر از عوامل خارجی، عوامل داخلی بر بروز آن‌ها موثر هستند.

حسینی تصریح کرد: عوامل خارجی ناشی از تحریم و دیپلماسی ضعیف اقتصادی است که مرتفع کردن مشکلات مربوط به آن‌ها نیازمند فراهم شدن زمینه‌های مربوطه است اما، عوامل داخلی ناشی از حضور افرادی است که با رانت، نفوذ و برخوداری از تسهیلات کم بهره، تشکیل مافیا قدرتمند داده‌اند.

به گفته وی؛ سال گذشته یک شرکت با استفاده از رانت، نفوذ و برخورداری از تسهیلات کم بهره، هزاران کیلوگرم زعفران را به قیمت نازل از تعاون روستایی خریداری کرد و سود بی‌حساب را در مقابل چشمان کشاورزان و مسئولان به جیب خود سرازیر کرد.

نایب رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی، اظهار کرد: این مافیا با قدرت و نفوذ خود اجازه واقعی شدن قیمت زعفران در بازار داخلی را نمی‌دهد و قیمت آن را در بازار داخلی پایین نگه می‌دارد.

حسینی ادامه داد: به این ترتیب از فاصله قیمت زعفران در بازار داخلی و خارجی سودهای هزاران میلیاردی را به جیب‌ می‌زنند.

وی این افراد را بازارگردان‌های زعفران ایران در داخل و خارج دانست که هر زمان بخواهند شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند.

حسینی با انتقاد از سخنان غیر شفاف مسئولان درباره مافیای زعفران، گفت: حتی وکلای مردم در مجلس نیز حاضر نیستند با شجاعت و شفافیت درباره این بازارگردان‌ها سخن بگوید و تنها به اینکه زعفران ایران در چنبره مافیا است بسنده می‌کنند.

این عضو شورای ملی زعفران ایران، افزود: اگر کارشناسان و فعالان این حوزه نیز سخنی در اینباره به میان بیاورند با حمله و برخورد مواجه می‌شوند و در شرایطی قرار می‌گیرد که مجبور به سکوت می‌شوند.

گفتنی است، روز گذشته محسن زنگنه، نماینده خراسان رضوی (تربت حیدریه) مدعی شد؛ قیمت زعفران در کشورهای همسایه ایران، از جمله امارات و ترکیه و همچنین کشورهای اروپایی اختلاف فاحشی با قیمت آن در ایران دارد و هر کیلو زعفران در این بازارها از حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد. به گفته وی؛ در چند سال گذشته قیمت زعفران در ایران به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار رسید و علیرغم افزایش قیمت دلار، این افزایش قیمت روی قیمت زعفران ایران تأثیری نگذاشت. زنگنه تاکید کرده است؛ مافیای زعفران با توجه به اینکه ۸۵ درصد از محصول تولیدی صادر می‌شود و مقدار کمی از آن به مصارف داخلی می‌رسد، با در اختیار داشتن بازار خارجی، نقش مهمی در تعیین قیمت زعفران دارند و به دلیل سودهای نجومی که از اختلاف قیمت زعفران ایران با بازارهای جهانی می‌برند مانع افزایش قیمت زعفران در بازار داخلی می‌شوند.