۰ نفر

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن:

اقدام ترکیه برای حذف ایران از بازار تخم مرغ منطقه / افزایش ۲ برابری حذف گله های مرغ تخم گذار

۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۰
کد خبر: 648075
اقدام ترکیه برای حذف ایران از بازار تخم مرغ منطقه /  افزایش ۲ برابری حذف گله های مرغ تخم گذار

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: کشور ترکیه به عنوان اصلی‌ترین رغیب ایران در بازار تخم مرغ منطقه، پس از ورود دوباره ایران به این بازار، اقدام به افزایش قابل توجه مشوق های صادراتی برای حذف ایران کرده است.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ حمیدرضا کاشانی، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، در گفتگو با اقتصادآنلاین با اعلام این خبر افزود: با افزایش زیان انباشته پرورش دهندگان مرغ تخمگذار، دولت اجازه از سرگیری صادرات تخم مرغ را داد. با صدور این اجازه، ما به سرعت اقدام به جمع آوری تخم مرغ‌های مازاد برای متعادل‌تر کردن قیمت در بازار و توقف زیان مرغداران کردیم.

وی گفت: در ابتدا به دلیل عدم ابلاغ معافیت از عوارض، صادرات تخم مرغ با اختلال مواجه شد و همین اختلال فرصت به رقبا داد تا سیاست خود در بازار منطقه را عوض کنند.

به گفته کاشانی؛ کشور ترکیه به عنوان اصلی‌ترین رغیب ایران در بازار تخم مرغ منطقه پس از ورود دوباره ایران به این بازار، اقدام به افزایش قابل توجه مشوق های صادراتی برای حذف ایران کرده است.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن تصریح کرد: این کشور همواره به تجار خود برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله مرغ و تخم مرغ مشوق صادراتی تخصیص می‌داد، اما با ورود دوباره ایران به این بازار، اقدام به افزایش چشم گیر این مشوق ها کرد.

کاشانی اقدام ترکیه برای حذف ایران به عنوان رغیب با افزایش مشوق‌های صادراتی را طبیعی دانست، اما کندی مسئولان در تصمیم  گیری و اجرای آن را غیر قابل پذیر توصیف کرد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر صادرات تخم مرغ از کشور بسیار ناچیز و حتی می‌توان گفت متوقف است.

کاشانی معتقداست؛ در شرایطی که مرغداران به شدت در حال زیان هستند و بازار مصرف داخلی وجود ندارد و بازار خارجی نیز تقریبا از دست رفته است، افزایش حذف گله‌های مرغ تخمگذار توسط تولیدکنندگان اجتناب ناپذیر است.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، همچنین خبر داد که، از زمان تشدید زیان مرغداران میزان حذف گله‌های مرغ تخمگذار به ۲ برابرافزایش یافته است.

کاشانی تصریح کرد: در صورت ادامه حذف گله‌های مرغ تخمگذار، در ماه‌های آینده کاهش عرضه تخم مرغ اتفاق خواهد افتاد.

وی میزان زیان مرغداران در هر کیلوگرم تخم مرغ را بیش از ۵۰ درصد عنوان کرد.

کاشانی گفت: در حال حاضر هزینه تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ ۴۸ هزار تومان و قیمت خرید هر کیلوگرم آن از مرغدار درب مرغداری ۳۰ هزار تومان است.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، آینده صنعت مرغداری را در صورت ادامه شرایط کنونی بسیار نگران کننده دانست.

گفتنی است؛ از ابتدای طرح اصلاح یارانه کالاهای اساسی دولت این وعده را به مرغداران داد که از آن‌ها حمایت خواهد کرد؛ چرا که نتایج این طرح، افزایش قیمت نهاده‌های خوراک دام و افت بازار مصرف بود. قرار بر این بود یکی از راه های حمایتی از مرغداران فراهم شدن امکان صادرات تخم مرغ با حذف عوارض صادراتی باشد. اما، این امر به رغم اعلام وزیر جهادکشاورزی و سخنگوی دولت، با تاخیر زیاد انجام شد تا جایی که به رقبای ایران فرصت آماده شدن برای مقابله داد.