۰ نفر

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن خبر داد؛

کنجاله سویا در بازار نایاب شد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۳
کد خبر: 634278
کنجاله سویا در بازار نایاب شد

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، از نایاب شدن کنجاله سویا خبر داد و گفت: حدود یک ماه و نیم است که دولت سهمیه کنجاله سویا مرغداران را نداده است و این نهاده خوارک دامی در چند روز اخیر در بازار آزاد نیز نایاب شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ناصر نبی پور، نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین از بدتر شدن شرایط تامین نهاده های خوراک دام برای واحدهای مرغداری کشور خبر داد و گفت: ماه هاست دولت تحویل سهمیه نهاده های خوراک دام را با تاخیر انجام می دهد و در حدود یک ماه و نیم است که سهمیه کنجاله سویا مرغداران را تحویل نداده است. 

وی ادامه داد: عدم تحویل سهمیه کنجاله سویا مرغداران در حالی است که مرغداران بهای آن را پرداخت کرده و منتظر دریافت آن هستند.

به گفته نبی پور، در این مدت مرغداران کسری نیاز نهاده های خوراک دام را از بازار آزاد با قیمت های بسیار بالا تامین می کردند اما، از حدود ۴ روز پیش نهاده کنجاله سویا در بازار نایاب شده است و با قیمت بالا نیز یافت نمی شود.

وی تصریح کرد: آخرین بار هر کیلوگرم کنجاله سویا را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کردیم درحالی که قیمت سهمیه ای آن ۳ هزار تومان و ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. 

نبی پور با تاکید بر اینکه کنجاله سویا منبع اصلی پروتئینی در جیره غذایی مرغ است، افزود: هر روز نبود منبع پروتیئنی در جیره غذایی مرغ موجب افت وزن و تولید خواهد شد و در مرغ گوشتی وزن گیری را متوقف و مرغ تخمگذار تعداد تخم مرغ های تولیدی را کاهش می دهد.

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، درصد نهاده کنجاله سویا از جیره غذایی مرغ را ۲۰ تا ۳۰ درصد عنوان کرد.

 نبی پور معتقد است، دلیل اصلی شرایط پیش آمده در بازار نهاده های خوراک دام بلاتکلیفی در تخصیص ارز ترجیحی است.

وی گفت: سخنان مسئولین درباره تخصیص ارز ترجیحی به واردات نهاده های خوراک دام ضد و نقیض است و تا امروز به روشنی مشخص نشده که تصمیم قطعی در این ارتباط چه خواهد بود.

نبی پور با بیان اینکه واردکنندگان نهاده ها نیز از عدم پرداخت ارز برای واردات خبر داده اند، اظهار کرد: واردکنندگان می گویند دولت ماه هاست ارزی به آن ها برای تامین و عرضه نهاده های خوراک دام پرداخت نکرده است و آن ها نیز با مشکلات جدی مواجه هستند.

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، پاسخ وزارت جهاد کشاورزی به مشکلات مطرح شده را نیز غیر قابل قبول دانست و افزود: تا امروز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پاسخ شفاف و قابل قبولی نداده اند و تنها به جمله "ان شاالله درست می شود"، بسنده می کنند.