۰ نفر

محاسبه قیمت صادرات محصولات تولیدی با آرد نشان داد؛

قیمت ماکارونی و شیرینی صادراتی کمتر از داخل کشور

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۰۴
کد خبر: 633909
قیمت ماکارونی و شیرینی صادراتی کمتر از داخل کشور

محاسبه میانگین قیمت صادرات محصولات تولیدی با آرد در سال گذشته نشان می‌دهد میانگین قیمت هر کیلو محصول از گروه خمیرهای غذایی مثل ماکارونی و پاستا حدود ۱۰ هزار تومان بوده که ۲۵۰۰ تومان ارزان‌تر از قیمت هر کیلو ماکارونی در سال گذشته در داخل کشور و میانگین قیمت هر کیلو شیرینی بدون کاکائو صادراتی نیز بیش از ۱۰۰۰ تومان ارزان‌تر از قیمت ارزان‌ترین شیرینی در داخل کشور بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به تازگی قیمت آرد صنف و صنعت آزاد شد و در پی آن قیمت محصولات آردی از جمله ماکارونی و نان فانتزی افزایش یافت. دولت یکی از دلایل اصلی حذف این یارانه را قاچاق آرد و محصولات آن و در نتیجه هدررفت یارانه اعلام کرده است. در همین راستا روز گذشته آمار صادرات محصولات تولیدی با آرد بررسی شد و موضوعی که توجه‌ها را جلب می‌کند، قیمت صادراتی این محصولات است.

در سال ۱۴۰۰ کل محصولات تولید شده با آرد گندم که از ایران صادر شده دو میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۷۲ تن به ارزش ۴۷۰ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۲۲۵ دلار بوده است. با توجه به اینکه کل صادرات ایران در سال گذشته ۴۸.۶ میلیارد دلار بوده، صادرات محصولات گندمی یک درصد از کل صادرات ایران بوده است.

بررسی روند صادرات محصولات تولیدی با آرد نشان می‌دهد که به طور متوسط، قیمت صادرات بیشتر این محصولات، ارزان‌تر از قیمت داخلی آن‌ها بوده است که دلایل آن باید از سوی تجار، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی توضیح داده شود.

ماکارونی صادراتی، ارزان‌تر از داخلی

از این مقدار، سهم گروه خمیرهای غذایی ۲۳۶ هزار تن به ارزش ۸۴ میلیون دلار بوده که شامل اقلامی مانند ماکارونی و پاستا است. بر این اساس به طور میانگین، هر کیلو محصول از گروه خمیرهای غذایی معادل بیش از ۱۰ هزار تومان صادر شده است. این در حالی است که قیمت هر کیلو ماکارونی سال گذشته در ایران، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

همچنین در سال گذشته ۹۴ هزار و ۷۷۳تن انواع نان به ارزش ۸۶ میلیون و ۵۵۶ هزار دلار صادر شده که یعنی میانگین ارزش هر کیلو نان نزدیک به ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

آرد گندم به قیمت دو برابر داخل صادر شد

صادرات آرد گندم نیز در مدت یاد شده ۱۲ هزار  و ۸۰۰ تن به ارزش سه میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است؛ بنابراین به طور میانگین، هر کیلو آرد گندم در سال گذشته به ارزش بیش از ۷۵۰۰ تومان صادر شده که بیش از دو برابر قیمت داخلی آن است.

قیمت دولتی آرد گندم صنف و صنعت در اوایل سال گذشته در کشور حدود ۳۲۰۰ تومان بود و در اواخر سال به بیش از ۳۶۰۰ تومان رسید. به عبارت دقیق‌تر قیمت آرد گندم صادراتی گران‌تر از قیمت آرد گندم یارانه‌ای در داخل است که البته این یارانه اخیرا حذف شد.

شیرینی صادراتی چند؟

همچنین در سال گذشته صادرات شیرینی‌های بدون کاکائو ۱۱۹ هزار و ۱۱ تن به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰ هزار و ۴۰۱ دلار بوده که یعنی به طور میانگین، ارزش هر کیلو از این محصول صادراتی نزدیک به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. این در حالی است که سال گذشته، قیمت هر کیلو شیرینی تر ۴۸ هزار تومان، زبان، پاپیونی و دانمارکی کیلویی ۳۸ هزار تومان و کیک یزدی نیز ۲۹ هزار تومان بوده و می‌توان گفت قیمت شیرینی صادراتی، اندکی کمتر از قیمت ارزان‌ترین شیرینی داخلی بوده است.

صادرات انواع بیسکوئیت نیز ۱۳۰ هزار و ۵۹۰ تن به ارزش ۸۸ میلیون دلار و انواع ویفر ۳۹ هزار تن به ارزش ۴۱ میلیون دلار بوده است. بر این اساس میانگین قیمت هر کیلو بیسکوئیت صادراتی بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان و ویفر صادراتی حدود ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

گز و سوهان، گران‌ترین محصول آردی صادراتی

در این میان گز و سوهان گران‌ترین محصول آردی صادراتی بوده، چرا که میانگین قیمت هر کیلو گز و سوهان صادراتی در سال گذشته نزدیک به ۴۳ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

البته قیمت ۴۵۰ گرم از انواع گز در سال گذشته در کشور بین ۳۳ تا ۲۲۰ هزار تومان بوده است.

بر اساس آمار گمرک ایران، سال گذشته ۲۱۳۰ تن انواع گز و سوهان به ارزش سه میلیون و ۳۰۰هزار دلار از ایران صادر شده است.