۰ نفر

عدم شفافیت در تخصیص ارز واردات نهاده‌های دامی؛

مرغ ها بدون خوراک مانده اند

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۳
کد خبر: 631686
مرغ ها بدون خوراک مانده اند

به گفته مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران، مرغداران بیش از یک دوره پرورش است که سهم نهاده‌های خوراک دام را دریافت نکرده‌اند. مسئولان تا امروز پاسخ شفافی برای دلیل عدم تامین نهاده ها نداده اند. تجار می گویند، دولت ارز واردات نهاده ها را از اسفندماه سال گذشته پرداخت نکرده است اما، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده، ارز ترجیحی مورد نیاز تامین نهاده‌ها برای ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱ را تامین کرده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ حبیب اسدالله نژاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به افزایش مشکلات مرغداران در تامین نهاده‌های خوراک دام، اظهار کرد: نزدیک به 2 ماه است که مرغداران در تامین دان مشکل دارند و در 30 روز اخیر این مشکلات تشدید شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرغداران به میزان یک دوره کامل پرورش نهاده کنجاله سویا نکرده اند. در 30 روز اخیر نیز شرایط وخیم‌تر شده و علاوه بر کنجاله سویا، مرغداران ذرت دریافت نکرده‌اند.

به گفته اسدالله نژاد؛ از پایان سال 1400، سهیمه نهاده های خوراک دام واحدهای مرغداری در سامانه بازارگاه ( سامانه توزیع نهاده های خوراک دام) بارگزاری و توزیع نشده است.

وی با انتقاد از عدم شفافیت در پاسخگویی مسئولان درباره دلیل این مشکل، افزود: برخی مرغداران مدت‌هاست پول نهاده‌ها را واریز کرده‌اند اما، نهاده‌ها به آن‌ها تحویل داده نمی‌شود.

اسدالله نژاد با بیان اینکه برای مشکل مرغداران با مسئولان جلسه برگزار کرده ایم،‌ اظهار کرد: در این جلسه درباره عدم تأمین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری در سامانه بازارگاه، عدم پاسخ شفاف و روشن در خصوص نهاده‌های خریداری شده و عدم بارگیری آن‌ها با مسئولان بحث کردیم اما، تا امروز نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

وی معتقد است؛ عدم تامین نهاده‌های خوراک و بی‌پاسخ ماندن درخواست‌های آن‌ها موجی از نگرانی و اضطراب را در صنعت مرغداری کشور ایجاد کرده که منجربه افزایش نارضایتی شده است.

 اسدالله نژاد در پاسخ به اینکه وزارت جهاد کشاورزی خبر از تأمین ارز ترجیحی مورد نیاز تامین نهاده‌ها برای ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱ داده بود، گفت: تجار مدعی هستند که از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ ارز نهاده‌ها تامین نشده است و با این بهانه از بارگیری نهاده‌های خریداری شده مرغداران خودداری می‌کنند.

اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه تا امروز پاسخ مشخص و قابل اتکایی در رد ادعای تجار از مسئولان دریافت نکرده ایم، اظهار کرد: به رغم تمامی پیگیری‌ها از طریق معاونت‌های مرتبط و شرکت پشتیبانی امور دام، هیچ اطلاعات و پاسخ مشخص و قابل اتکایی در خصوص  دلیل تاخیر در شارژ سهمیه نهاده‌ها در سامانه بازارگاه دریافت نکرده‌ایم.

وی هشدار داد: گزارش مرغداران به اتحادیه در مورد نبود و کمبود نهاده کنجاله سویا مورد نیاز واحدهای مرغداری نگران کننده است و  بی شک عدم تمهیدات لازم و فوری برای رفع این مشکل می‌تواند بحران آفرین باشد و تولید کنندگان را در استمرار تولید دچار چالش کند.

اسدالله نژاد خواستار جلسه حضوری با وزیر جهاد کشاورزی شد و افزود: از وزیر می خواهیم، دستور دهد تا ضمن بارگیری فوری نهاده‌های خریداری شده توسط مرغداران، نسبت به تأمین و عرضه نهاده معوق فروردین ماه مرغداران در سامانه بازارگاه نیز اقدام کنند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران بر این باور است، اطمینان در صنعت مرغداری کشور در حال از دست رفتن است و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر دولت مرغداران را در برنامه ریزی تولید مساعدت کند و دغدغه‌ها و نگرانی‌های آن‌ها را برطرف کند، در غیر این صورت تولید مرغ در کشور با افت شدید مواجه خواهد شد.