۰ نفر

تنگای معیشت مردم با سیاستگذاری های اشتباه؛

تکرار توجیه همیشگی؛ مقصر دولت قبلی است!

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۱۲
کد خبر: 628412
تکرار توجیه همیشگی؛ مقصر دولت قبلی است!

مقصر دانستن دولت قبل در مشکلات اقتصادی تبدیل به یک عادت در کشور شده است. هر دولت جدید برای فرار از اشتباهات و ضعف مدیریت خود، دولت قبل را مقصر می داند، بدون اینکه از سیاستگذاری های اشتباه گذشته درست بگیرد و به دنبال عدم تکرار یا اصلاح آن ها باشد.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ روز گذشته ابراهیم رئیسی، در حاشیه دیدار هنرمندان علت گرانی‌ها را دولت قبل و دست های پشت پرده عنوان کرد. او با اذعان بر اینکه اقدامات انجام شده توسط دولت به این معنی نیست که در این مدت قیمت کالاها و خدمات افزایش نداشته است، تصریح کرد: موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد.

این سخنان در حالی است که دولت سیزدهم مانند دولت های گذشته سیاستگذاری های اشتباه در تنظیم بازار کالاهای اساسی را تکرار می کند، سیاست های اشتباه و مخربی همچون قیمت گذاری دستوری و بی ثباتی در تصمیمات حوزه تجارت داخلی خارجی مانند ممنوعیت های یکشبه واردات و صاردات!، ضمن اینکه با بلاتکلیفی در تخصیص ارز ترجیحی ( ۴۲۰۰ تومانی) بر نوسانات بازار و آشفتگی اقتصاد کشور دامن زده است.

ابراهیم رئیسی با شعار حل فوری مشکلات معیشت مردم، در نیمه مرداد ماه ۱۴۰۰ کار خود را رسما آغاز کرد و حالا نزدیک به هشت ماه از آغاز به کارش می گذرد ، در این مدت نه تنها مشکلی از معیشت مردم حل نشده است، بلکه قیمت‌ها کالاهای اساسی شتابزده افزایش یافته و سفره مردم کوچک‌تر از قبل شده است. شتاب گرانی تا آنجایی است که حتی برخی از حامیان دولت زبان به انتقاد در مدیریت کشور گشوده و نمایندگان همراه او در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار استیضاح چند تن از وزیرانش از جمله وزیر صمت و کشاورزی شده اند.

اطلاعات آماری نشان می دهد؛ از زمان انتقال رسمی قدرت به دولت سیزدهم در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا اسفند ماه، متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی درجه یک با افزایش حدود ۳۶ هزار تومانی از ۳۸ هزار و ۶۴۷ تومان به ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک با افزایش ۶ هزار تومانی از ۲۵ هزار و ۱۴۹ تومان به ۳۱ هزار و ۵۳۳ تومان رسیده است.

در بازار گوشت و مرغ نیز شرایط مشابهی حاکم بوده است؛ قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با افزایش حدود ۱۸ هزار تومانی از ۱۳۸ هزار و ۴۹۹ تومان به ۱۵۶ هزار و ۷۲۵ تومان، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله با افزایش ۱۷ هزار و ۶۲۱ تومانی از ۱۳۷ هزار و ۸۱۹ تومان به ۱۵۵ هزار و ۴۰۴ تومان، قیمت هر کیلوگرم مرغ با افزایش ۷۳۳ تومانی از ۳۰ هزار و ۳۱۴ تومان به ۳۱ هزار و ۰۴۷ تومان افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا با افزایش ۲۴ هزار تومانی از ۶۴ هزار به ۸۸ هزار، قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه با افزایش حدود ۲هزار تومانی تومانی از ۱۲ هزار و ۱۵۵ تومان به بیش از ۱۴ هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم ماست پاستوریزه با افزایش ۴ هزار و ۶۵۸ تومانی از ۱۴ هزار و ۶۳۳ تومان به ۱۹ هزار و ۲۹۱ تومان، قیمت ۵۰۰ گرم پنیر پاستوریزه با افزایش ۷ هزار و ۵۶۳ تومانی از ۲۰ هزار و ۵۳۲ تومان به ۲۸ هزار و ۹۵ تومان، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ با افزایش ۴ هزار و ۸۲۴ تومانی از ۲۳ هزار و ۴۶۱ تومان به ۲۸ هزار و ۲۸۵ تومان، قیمت هر کیلوگرم قند با افزایش ۴ هزار و ۴۴۷ تومانی از ۱۸ هزار  ۱۴۶ تومان به ۲۲ هزار و ۵۹۳ تومان، قیمت هر کیلوگرم شکر با افزایش ۳ هزار و ۲۱۲ تومانی از ۱۵ هزار و ۴۲۴ تومان به ۱۸ هزار و ۶۳۶ تومان افزایش قیمت داشته است. 

بر اساس این گزارش، بهتر آن است دولت سیزدهم به جای آنکه انگشت اتهام به سوی دولت های گذشته بگیرد، از سیاستگذاری های اشتباه آن ها درست گرفته و به دنبال عدم تکرار یا اصلاح آن ها باشد. علاوه بر آن ضعف مدیریتی که در وزارتخانه ها در همین چند ماه ابتدای شروع به کار دولت خود را نشان داده است را مد نظر قرار داده و هر چه سریعتر به دنبال جایگزینی باشد.