۰ نفر

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی عنوان کرد؛

افزایش قیمت گندم بخش صنعت از ۲۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۲۹
کد خبر: 628396
افزایش قیمت گندم بخش صنعت از ۲۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان

دولت با هدف جلوگیری از خروج یارانه از کشور، قیمت گندم بخش صنعتی را کیلویی ۱۲ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، قیمت گندم صنعتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت به کیلویی ۱۲ هزار تومان افزایش داده، با این امید که قاچاق گندم و نیز صادرات محصولات یارانه‌دار به کشورهای دیگر قطع شود. پیش از این هر کیلوگرم گندم برای بخش صنعت ۲۵۰۰ تومان تحویل داده می‌شد و سبب می‌شد که این محصول به دلیل تفاوت قیمت به کشورهای همسایه قاچاق شود، علاوه بر آن محصولاتی مانند ماکارونی که با آرد یارانه ای تولید می شود نیز  به انواع کشورها از جمله اروپایی و آمریکا صادر می‌شد. مفهوم آن این است که یارانه داخلی به جیب مصرف‌کنندگان خارجی می‌رفت.

محمدرضا مرتضوی، رییس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی گفت: نرخ گندمی که به بخش صنایع می دهند به کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان افزایش یافته است که پیش از این کیلویی ۲۵۰۰ تومان بود.

 مرتضوی پیش از این  گفته بود که اختصاص یارانه به آرد بخش صنعت در حقیقت جفا به اقتصاد کشور است و سالانه ارز دولتی به خاطر صادرات محصولات یارانه‌ای از کشور خارج می‌شودمثلا سالانه ۳۰۰ هزار تن ماکارونی به کشورهای مختلف صادر می شود در حالی که اینها گندم یارانه ای می گیرند.

هر تن گندم در بازارهای جهانی حدود ۵۰۰ دلار است و هر کیلوگرم گندم برای کشور بیش از ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود. اختصاص آرد یارانه‌ای ۲۵۰۰ تومانی به بخش صنایع باعث فساد در توزیع و خروج ارز از کشور می‌شد.