۰ نفر

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس؛

برای کنترل ریزگردها نیازمند اقدامات دیپلماتیک هستیم

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۰۲
کد خبر: 627795
برای کنترل ریزگردها نیازمند اقدامات دیپلماتیک هستیم

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم خشک شدن دجله و فرات را بستری برای تولید ریزگرد دانست و گفت: ۷۰ درصد ریزگردها منشأ خارجی دارد. نیازمند اقدامات دیپلماتیک هستیم تا با ترکیه و سایر کشورهای پیرامونی مذاکره کنیم تا حق آبه کشورمان را احیا کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، پرویز اوسطی درباره حضور وزیرامور خارجه در کمیسیون کشاورزی بابت خیزش گرد و خاک‌های اخیر گفت: حضور وزیر امور خارجه در جلسه دیروز کمیسیون کشاورزی منتفی شد. ان‌شاءالله ایشان در هفته آتی در جلسه کمیسیون حضور خواهد یافت.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس یازدهم گفت: موضوع ریزگردها یک موضوع زیست محیطی جدی است که چندین سال از وقوعش می‌گذرد. ریشه ماجرا هم به موضوع دیپلماسی آب بازمی‌گردد. بارها به انحاء مختلف تأکید کرده‌ایم که دولت و وزارت امور خارجه باید به موضوع ورود کنند.

سدسازی‌های ترکیه قطعا حق آبه ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به پروژه سدسازی ترکیه اظهار کرد: پروژه گاپ یک پروژه توسعه چند بخشی است که شامل سدسازی گسترده در جنوب شرق آناتولی ترکیه است. ترکیه جزء کشورهای بالادست حوزه آبخیر است و در حال احداث سد در حوزه ارس است. این اتفاق قطعا حق آبه ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد. از طرف دیگر، ترکیه در حال کنترل بخش عمده‌ای از آب‌های دجله و فرات است.

خشک شدن دجله و فرات بستری برای تولید ریزگرد

۷۰ درصد ریزگردها منشأ خارجی دارد

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی، محیط زیست مجلس خشک شدن دجله و فرات را بستری برای تولید ریزگرد عنوان کرد و گفت: ۷۰ درصد ریزگردها منشأ خارجی دارد. امیدواریم دولت و سازمان محیط زیست منشأ داخلی و خارجی تدبیر کنند. نهضت درخت‌کاری و نهضت آبخیزداری دو اقدام مهم است که باید توسط قوه مجریه اجرا شود. طرح توسعه باغات و جنگل‌ها از این قرار است که مقیاس کاشت نهال در کشور را از میلیون به سمت میلیارد ببریم. در نهضت آبخیزداری هم در چهل سال اخیر حدود ۳۰ میلیون هکتار از پهنه ۱۲۲ میلیون هکتاری کشور را انجام داده‌ایم و یعنی ۹۲ میلیون هکتار آن باقی مانده است و با توجه به آمار یک میلیون ۷۰۰ هزار هکتاری سال گذشته، ۴۵ سال دیگر طول می‌کشد که آبخیزداری را کامل کنیم.

اوسطی در پایان تأکید کرد: برای به ثمر رسیدن نهضت درخت‌کاری و نهضت آبخیزداری نیازمند اهتمام و اجمال ملی و البته منابع مالی خاصی هستیم. مجلس در تلاش برای تصویب قانون آبخیزداری کشور است. باید در یک برنامه ۱۰ ساله آبخیزداری را کامل کنیم. این موضوع منشأ ریزگردهای داخلی را حل و فصل می‌کند. بحث خارجی هم نیازمند اقدامات دیپلماتیک دارد. باید با ترکیه و سایر کشورهای پیرامونی مذاکره کنیم تا حق آبه کشورمان را احیا کنیم. ما باید از ظرفیت‌های مجامع جهانی استفاده کنیم تا به یک نقطه مشترک برسیم.