۰ نفر

باکاهش تقاضا و انباشت مرغ؛

مرغداران به دنبال آزادسازی صادرات

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۵۵
کد خبر: 627479
مرغداران به دنبال آزادسازی صادرات

مدتی است که مرغداران به دلیل عدم کشش بازار و نبود خریدار با انباشت مرغ در مرغداری ها مواجه شده اند. در عین حال عرضه نهاده های خوراک دام نیز کاهش داشته و قیمت آن ها در بازار افزایشی است. محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی، خبر داد: مرغداران برای رهایی از این شرایط به به وزارت جهادکشاورزی درخواست صادرات مرغ را داده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مرغداران خبر از ماندن مرغ رو دستشان می دهند، به گفته آن ها خریداری برای مرغ ها نیست و سالن‌های پرورش تلنبار از مرغ شده‌اند. در واکنش به این مشکلات محسن سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، علاوه بر تائید افزایش تولید وعده داده است؛ این شرکت به خرید مرغ مازاد ورود می کند.

وی اعلام کرد: روند تولید مرغ در کشورصعودی بوده و در هفته گذشته با توجه به افزایش تولید و کاهش مصرف در جامعه شرکت پشتیبانی به جهت حمایت از تولید در این مرحله وارد شد و خرید تضمینی با نرخ مصوب را شروع کرد. به کلیه استان‌ها این موضوع را اعلام کردیم و در حال اجرا است و بدون محدودیت خرید انجام می‌شود. مرغ ها را به صورت منجمد خریداری و در سردخانه ذخیره می‌کنیم. همچنین قرار است این مرغ‌ها با قیمت مصوب هر کیلو ۳۰ هزار تومان و نژاد آرین نیز کیلویی ۳۳ هزار و۳۳۰ تومان خریداری شود.

اما به نظر می رسد، اقدامات کافی نبوده و زیان مرغداران همچنان ادامه دارد، چراکه امروز محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی، ضمن تاکید بر افزایش زیان مرغداران به اقتصاد آنلاین خبر داد؛ درخواست برای صادرات مرغ را به وزارت جهاد کشاورزی داده اند.

به گفته وی؛ قرار بر این بود که شرکت پشتیبانی امور دام خرید سراسری انجام دهد تا فشار بر مرغدارانی که مرغ شان در واحدها تلبار شده است کاهش یابد، اما خریدها محدود و تاثیر گذار بر بازار نیست. 

کمالی سروستانی همچنین به این موضوع اشاره کرد که، مواردی وجود دارد که شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ از دلال به جای مرغداران کرده است.

وی تصریح کرد: دلالان که از نقدینگی برخودار هستند مرغ را ارزان از مرغدار خریداری می کنند و به این ترتیب اجازه نمی دهند که مرغ قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند.

کمالی سروستانی با تاکید بر اینکه بخشی از زیان مرغداران مربوط به کمبود و گرانی نهاده‌های خوراک دام می‌شود، افزود: از پایان سال گذشته سهمیه نهاده های خوراک دام مرغداران که شامل ذرت و کنجاله سویا است با تاخیر زیاد تامین شده است و آن ها مجبور به تامین این نهاده از بازار آزاد با نرخ های بسیار بالا هستند.

وی تصریح کرد: این مشکل در کنجاله سویا بیشتر است و مرغداران هر کیلوگرم کنجاله سویا را تا بیش از ۲ برابر نرخ دولتی از بازار آزاد تامین می کنند.

کمالی سروستانی توضیح داد: هزینه دان برای تولید مرغ ۶۵ تا ۶۶ درصد از مجموع هزینه‌های تولید است که، بیش از ۹۰ درصد آن را ذرت و کنجاله سویا تشکیل می دهد.

وی دیگر هزینه های مربوط به تولید را دارو و واکسن عنوان کرد که قیمت برخی از آن ها تا چندین برابر جهش داشته است.

کمالی سروستانی هزینه تمام شده هر کیلوگرم مرغ درب مرغداری را ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان اعلام کرد در حالی که قیمت مصوب آن ۱۹ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه از ابتدای ماه تا امروز ۹۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های کشور انجام شده است، گفت: شاهد افزایش انباشت مرغ در مرغداری ها در شرایطی که هزینه تولید افزایشی است، هستیم و از این رو از وزرات جهاد کشاورزی درخواست صادرات مرغ را داشته ایم و امیدواریم با آن موافقت شود چرا که بازار کشش جذب این حجم از مرغ را ندارد و زیان بیشتر تولید رقم خواهد خورد.

مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی همچنین از مذاکر اتحادیه با صادرکنندگان و اعلام آمادگی آن ها برای آغاز صادرات مرغ خبر داد.