۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد؛

وزارت جهاد کشاورزی وزارت امنیت غذایی شده است

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۱۹
کد خبر: 627439
وزارت جهاد کشاورزی وزارت امنیت غذایی شده است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ مشکلی در زمینه اقلام غذایی در کشور نداریم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به معنی واقعی وزارت امنیت غذایی شده و با مدیریت واحد، شرایط بهتری را برای تأمین سفره مردم ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «سید جواد ساداتی‌ نژاد» در نشست مشترک اعضای کمیسیون آب، منابع طبیعی و محیط ‌زیست افزود: وزارت جهاد کشاورزی به معنی واقعی وزارت امنیت غذایی شده است، بدان معنی که همه چیز در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است، البته این کار را سخت‌تر کرده و به طور قطع با مدیریت واحد شرایط بهتری را برای تأمین سفره مردم ایجاد کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واگذاری اختیار بازار به این وزارتخانه ابراز امیدواری کرد؛ با حمایت مجلس شورای اسلامی، پایداری، امنیت، سلامت، ارزانی و توزیع عادلانه برای مردم در کشور داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به عملکرد شش‌ماهه وزارت جهاد کشاورزی پس از واگذاری اختیار بازار به این وزارتخانه تصریح کرد: با وجود عدم تجربه در این مورد بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرچه به جلو پیش می‌رویم عملکرد بهتری در این بخش‌ داریم.

وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ برای انجام برخی کارها، سال حساس‌تری را نسبت به سال ۱۴۰۰ پیش رو خواهیم داشت.

کاهش قیمت ۴۵ درصدی کود در سالجاری/ الزام خرید مستقیم محصول از کشاورزان 

وزیر کشاورزی با اشاره به کاهش قیمت ۴۵ درصدی کود در ابتدای سال جاری، یادآور شد: این میزان کاهش قیمت برای ما و کشاورزان بسیار حائز اهمیت است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به حذف واسطه‌ها توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی دام، گفت: این شرکت‌ها در سال جاری حق خرید از دلالان و واسطه‌ها را ندارند و تنها محصولات کشاورزی را از کشاورزان خریداری خواهند کرد.

به گفته‌ وی، تاکنون این شرکت‌ها دارای مباشر خرید بودند که همین موضوع سبب افزایش قیمت شده است.

جنگ روسیه و اوکراین تاثیری در امنیت غذایی ما ندارد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود امنیت غذایی در کشور تصریح کرد: با وجود جنگ اوکراین و روسیه شرایط امنی در حوزه امنیت غذایی مردم در کشور وجود دارد و هیچ مشکلی در زمینه اقلام غذایی در کشور نداریم.

وی با اشاره به ممنوعیت موقت صادرات محصول فلفل دلمه‌ای از طرف روسیه، گفت: در ابتدای فعالیت دولت یک تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم چرا که تا قبل از آن به دنبال تأمین بوده‌ایم تا سلامت محصولات؛ بنابراین برای این رفع این مسئله معاونت سلامت در سازمان حفظ نباتات ایجاد کرده‌ایم.

کمک به کشاورزان مهم‌تر از ارایه مقاله های تحقیقاتی 

ساداتی‌نژاد با اشاره به این که در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید تغییراتی انجام شود، افزود: ما نیاز به مقاله در سال ۱۴۰۱ نداریم و می‌خواهیم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به کشاورزان کمک کند.

به گفته وی این مهم سبب فرصت مطالعاتی و حضور دانشگاهیان در کنار کشاورزان خواهد شد.

خرید میوه تنظیم بازاری ۱۴۰۲ با کشاورزی قراردادی 

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال جاری نقش خود را در تنظیم بازار با قوت و قدرت بیشتری انجام خواهد داد، تصریح کرد: این سازمان باید بتواند کشاورزی قراردادی را در سطح کشور گسترش دهد و امیدواریم میوه تنظیم بازار نوروز ۱۴۰۲ با کشاورزی قراردادی با باغداران عملیاتی شود به نحوی که بیمه و کود در اختیار باغداران قرار دهد و در انتها میوه را از آنان خریداری کند.

وی با اشاره به حوزه زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: در سال آینده مجموع دو میلیون هکتار از کشت گندم باید به ‌صورت قراردادی انجام شود.

مقام ارشد وزارت ادامه داد: کشت قراردادی در حوزه کلزا و برنج آغاز شده و امسال ۴۵ هزار هکتار برنج به ‌صورت قراردادی کشت خواهد شد.

خودکفایی در تولید گوشت قرمز با تولید یک میلیون راس گوسفند

ساداتی‌نژاد گفـت: امسال یک‌ میلیون راس گوسفند توسط اتکا به صورت تولید قراردادی؛ تولید خواهد شد.

وی با اشاره به تولید و خودکفایی گوشت قرمز در کشور، افزود: ما حدود ۱۰۰ هزار تن در این زمینه کسری داریم که با تولید قراردادی ۷۵ هزار تن گوشت قرمز با طرح خودکفایی در داخل تولید خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره حوزه فعالیت آب و خاک، گفت: حوزه آبیاری زیرسطحی باید در کشور توسعه پیدا کند و برای حفظ خاک حاصلخیز در کشور تلاش مضاعفی باید انجام شود.