۰ نفر

افزایش قیمت برنج رکورد تازه زد؛

افزایش ۱۱۳ درصدی قیمت برنج ایرانی در پایان سال گذشته

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۵۶
کد خبر: 624207
افزایش ۱۱۳ درصدی قیمت برنج ایرانی در پایان سال گذشته

طبق گزارش های رسمی افزایش قیمت برنج ایرانی در پایان سال گذشته از ۱۱۳ درصد گذشته و رکورد جدیدی برای آن ثبت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، برنج ایرانی در سال گذشته روند رو به رشدی در قیمت پشت سر گذاشت و هر بار به ویژه در نیمه دوم سال،  گزارش های رسمی نشان داد که گرانی این کالا رکورد قبلی خود را شکسته است.

این در حالی است که تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی در اسفند سال قبل از این حکایت دارد که برنج ایرانی نسبت به سال قبل از آن تا ۱۱۳.۳ درصد گران شده است.

هر کیلو برنج داخلی در اسفند ۱۳۹۹ به طور متوسط ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت داشته که به ۶۷ هزار و ۳۰۰ تومان در بهمن پارسال رسیده و در اسفندماه نیز متوسط قیمت آن حدود ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است، این کالا تا حدود ۸۳ هزار تومان هم فروش رفته که بیانگر رشد  ۱۰.۷ درصدی قیمت نسبت به بهمن ماه است.

برنج خارجی نیز رشد  ۲۹.۸ درصدی قیمت داشته است؛ به طوری که هر کیلو در اسفند ۱۳۹۹ به طور متوسط ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشته که به بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان در بهمن سال گذشته رسیده و برای اسفند ۳۱  هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است.

برنج خارجی تا بیش از ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان هم ماه پایانی سال قبل فروش رفته و نسبت به بهمن ماه  ۳.۲ درصد گران شده است.

در رابطه با واردات برنج نیز گزارش گمرک ایران نشان می دهد که تا اواخر سال گذشته،  ۱.۵ میلیون تن به ارزش حدود ۱.۳ میلیارد دلار واردات برنج انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد از نظر وزن و ۴۲ درصد ارزش افزایش داشته است.