۰ نفر

خطر نابودی نخلستان‌های جنوب کشور؛

عربستان بازارهای هدف خرمای ایران را قبضه کرد

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۵
کد خبر: 530668
عربستان بازارهای هدف خرمای ایران را قبضه کرد

رییس انجمن ملی خرمای ایران اظهار داشت: درختان خرما یا از روان‌آب‌ها و یا از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شوند هر دو این بخش‌ها دچار مشکل شده است. کم آبی و کم شدن جیره آبی درختان، حتما روی محصولات نیز تاثیرگذار است. EC آب که یکی از فاکتورهای آن شوری آب است در بسیاری از مناطق رو به افزایش است. این موضوع باعث شده است که در بسیاری از مناطق به خصوص جنوب کشور درختان در خطر خشک شدن قرار بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محسن رشید فرخی در مورد وضعیت صادرات خرما اظهار کرد:‌ بعضی از تصمیمات خلق‌الساعه لطمه بیشتری از تحریم‌ها به ما می‌زند. در سال 97 صاردات خرما ممنوع شد، همان زمان ما در حال یک جهش نیم میلیارد دلاری در صادرات خرما بودیم ولی این اتفاق باعث شد که بسیاری از تجار این حوزه اعتماد خود را از دست بدهند و برای صادرات برنامه‌ریزی نکنند. از آنجا که جای محصولات تجار ایرانی در بازارهای هدف خالی شد، آنها به دنبال تامین‌کنندگان دیگری گشتند. در نتیجه ما ضرر عمده‌ای در این حوزه کردیم، بعد از سال 97 هم ممنوعیت صادرات خرما از میان برداشته شد اما تبعات آن هنوز دامنگیر ما است. کشورهایی که عربستان توانست بازار آنها را بگیرد هنوز هم بازار هدف آنها هستند.

وی در ادامه افزود: پسته یا خرما محصولات استراتژیک نیستند بلکه صادراتی هستند. درست است که باید برای کشور تامین شود اما نباید صادرات را خدشه‌دار کنیم. برای مثال در سال 90 پسته گران و صادرات آن ممنوع شد، ایالات متحده همه بازارهای ما را در بازار پسته گرفت و هنوز هم تبعات آن ادامه دارد. بنابراین با همه مشکلاتی مانند پیدا کردن بازار هدف، بازگشت ارز، حمل و نقل و... که تامین کنندگان داشتند، صادرات خود را انجام می‌دادند ما به یک باره خودمان تیشه به ریشه صادرات خود زدیم.

رییس انجمن ملی خرمای ایران در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر خشکسالی بر کشت خرمای کشور گفت: در مسئله خشکسالی باید به منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت توجه داشت. امنیت آبی کشور به هیچ عنوان قابل مقایسه با سایر مشکلات کشور نیست. مشکل ما در این حوزه از بحران عبور کرده و به ورشکستگی آب رسیده‌ایم چراکه دیگر قابل جبران نیست، ما آبخوان‌های آبی خود را از دست داده‌ایم، نزدیک به 400 هزار چاه غیرمجاز داریم که نظارتی روی آنها وجود ندارد. اینها به علت سومدیریت است و مشکلاتی را در آینده برایمان به وجود می‌آورد.

وی با تاکید بر لزوم مدرنیزاسیون در آبیاری بیان کرد: کشاورزی ما باید به صورت مدرن پیش رود، کشور چاره‌ای جز صنعتی شدن ندارد. باید به تدریج کشاورزان را تعلیم داد و ترغیب کرد تا تخصص‌های صنعتی شدن کشاورزی را پیش بگیرند. در گذشته انتقال آب بین استانی بود امروز در یک استان به صورت بین شهری انجام می‌شود، اینها تبعات دارد. انتقال آب بین کشوری هم می‌تواند برای یک کشور حتی تبعات سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

رشید فرخی اضافه کرد: ما همین وضعیت کشاورزی امروز را کنترل کنیم، حتما نباید آن را گسترش دهیم. باید حتما برای تامین نیاز روزمره خود به سمت آبیاری مدرن و هیدروپونیک برویم. دیگر آبیاری‌های تحت فشار معمولی پاسخگوی شرایط نیست ولی متاسفانه الان بیشتر آبیاری‌های ما غرقابی و سنتی است.

وی خاطرنشان کرد: درختان خرما یا از روان‌آب‌ها و یا از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شوند هر دو این بخش‌ها دچار مشکل شده است. کم آبی و کم شدن جیره آبی درختان، حتما روی محصولات نیز تاثیرگذار است. EC آب که یکی از فاکتورهای آن شوری آب است در بسیاری از مناطق رو به افزایش است. این موضوع باعث شده است که در بسیاری از مناطق به خصوص جنوب کشور درختان در خطر خشک شدن قرار بگیرند.

رشید فرخی در مورد رقیبان صادراتی ایران در حوزه خرما گفت: هر کشوری که برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه داشته باشد، رقیب ما است. ما بعد از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان هستیم، در این رده بندی تونس هفتم است اما از لحاظ بهره‌وری در صادرات اول اس چراکه بهترین برنامه‌ریزی را داشته است. نیاز نیست ما خودمان همه مسائل را کشف کنیم، الگوی ما ما آمده است: تونس! تنوع محصولات ما برای برای سلایق مختلف در جهان بی‌نظیر است، بسیاری از کشورها این تنوع را ندارند اما برنامه‌ریزی دارند که از تنوع بسیار مهم‌تر است.