۰ نفر

۵نرخی شدن شکر؛

دلایل چندنرخی شدن شکر چیست؟

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۱۲
کد خبر: 525590
دلایل چندنرخی شدن شکر چیست؟

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار داشت: اگر به هر فروشگاه زنجیره‌ای مراجعه کنید بیش از 2 بسته شکر به یک شخص نمی‌فروشند، اما به قیمت آزاد به هر میزان که شخص بخواهید بار وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، قاسمعلی حسنی در  مورد وضعیت شکر در بازار اظهار کرد: برای شکر 5 نرخ وجود دارد، برای واحدهای صنعتی شکر به قیمت 6 هزار و 650 تومان به صورت محدود و سهمیه‌ای عرضه می‌شود، برای مصرف‌کنندگان بسته‌های یک کیلویی به قیمت 8 هزار و 700 تومان که گاهی هم 900 گرمی هستند، 11 هزار و 500 تومان برای بنکداران به صورت آزاد که بسیاری از بنکداران نیز نمی‌توانند تهیه کنند، 13 هزار و 500 تومان به صورت کیسه‌های 50 یا 100 کیلویی در بنکداری‌ها فروخته می‌شود و همچنین بیش از 14 یا 15 هزار تومان در بازار به صورت آزاد خرد و فروش می‌شود.

وی افزود: اگر به هر فروشگاه زنجیره‌ای مراجعه کنید بیش از 2 بسته شکر به یک شخص نمی‌فروشند، اما به قیمت آزاد به هر میزان که شخص بخواهید بار وجود دارد.

حسنی با اشاره به دلایل چندنرخی شدن شکر گفت: یکی از دلایل این چند نرخی شدن، قیمت‌های دستوری است، اینکه دولت قیمت را 11 هزار و 500 تومان قرار می‌دهد اما برای مصرف‌کننده 8 هزار و 700 تومان تعیین می‌کند؛ اشتباه و غیرعرفی است. یعنی عمده‌فروش باید شکر را با قیمت 11 هزار و 500 تومان بخرد و مصرف‌کننده آن را با قیمت 8 و 700 تهیه کند، این موضوع نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری دستوری تا چه حد نادرست است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت برنج در بازار تصریح کرد: برنج خارجی در بازار به وفور وجود دارد و محدودیتی در این حوزه وجود ندارد، برنج ایرانی هم در بازار هست و از طرف دیگر به زمان برداشت برنج ایرانی هم نزدیک می‌شویم. برنج داخلی از ابتدای سال بین 1000 تا 1500 تومان گران شده و از 23 تا 33 هزار تومان در بنکداری‌ها عرضه می‌شود. برنج خارجی هم از 19 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از آنجا که هزینه مالیات، حمل و نقل، بیمه، مواد اولیه و دستمزد بیش از 20 درصد افزایش قیمت داشته، روی هر کالای تولیدی حدود 25 درصد هزینه هر کالا افزایش قیمت داشته است. در سه سال گذشته هم افزایش قیمت‌ها بی‌سابقه بوده است. افزایش قیمت‌های چند باره از طرف تولیدکنندگان، بی‌انصافی فروشندگان و سیری‌ناپذیری واردکنندگان آواری بر سر مصرف‌کنندگان شده است و نتیجه آن این شد که در فروردین امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش فروش داشتیم.

حسنی در ادامه بیان کرد:‌ در ماه رمضان همیشه برای 6 قلم کالا از جمله برنج، روغن، شکر، حبوبات، خرما و پنیر پیک مصرف داریم. به جز روغن و شکر، در مورد بقیه اقلام مشکلی وجود ندارد. روغن حدود 50 درصد بیش از قیمت درج شده مصرف کننده در بازار خرید و فروش می‌شود.