۰ نفر

تخمه هم به جمع تنقلات لوکس پیوست

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۶
کد خبر: 522928
تخمه هم به جمع تنقلات لوکس پیوست

گرانی آجیل حالا دیگر فقط به پسته و بادام و گردو مربوط نیست؛ زمانی می‌شد به وقت فیلم و فوتبال دیدن، یک کیلو تخمه برد پای تلویزیون و یک ساعته یک سینی پوسته به آشپزخانه برگرداند، حالا اما این کار 70تا بیش از 100هزار تومان هزینه دارد و باید برای زمان فیلم و سریال سراغ تنقلات ارزان‌تری رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قیمت تخمه آفتابگردان که تا تابستان پارسال از 32هزار تومان بیشتر نبود، حالا از کیلویی 65هزار تومان گذشته و اگر نوع مرغوب آن را بخواهید از خشکبارفروشی‌های مطمئن خریداری کنید قیمت از 80هزار تومان هم بیشتر است. اما این قیمت تخمه باز و کیلویی است و وقتی حرف از بسته‌های تخمه مغز شده یا با پوست در سوپرمارکت‌ها باشد، قیمت از این هم بیشتر است.  

هر بسته 100گرمی تخمه در سوپرمارکت‌ها از هر نوع و برندی که باشد قیمتی کمتر از 10هزار تومان ندارد و این یعنی هر کیلو یکصد‌هزار تومان. قیمت انواع مغز شده طبیعتا بیشتر هم هست و بسته‌های 30گرمی 5‌تا‌7هزار و500تومان قیمت دارند. خرید تنقلات مخصوصا تخمه به شکل بسته بندی شده در سوپرمارکت‌ها از سال گذشته به‌دلیل نگرانی مردم درباره مصرف مواد غذایی روباز بیشتر شد و به 2 تا 3برابر رسید، اما همزمان قیمت این محصولات هم افزایش یافت.

بسته‌های 100گرمی انواع تخمه‌های سوپرمارکتی ظرف مدت 6‌ماه به بیش از 2برابر رسید و از 4هزار تومان در اوایل سال به 10هزار تومان در پاییز رسید. بعضی از برندهای تولیدکننده ازجمله سنجابک و مزمز که عمده سهم بازار این محصولات را در سوپرمارکت‌ها در اختیار دارند هنوز قیمت 10هزار تومانی را حفظ کرده‌اند و افزایش قیمتی نداشته‌اند اما برندهایی هم هستند که قیمت بسته‌های 100گرمی‌شان تا 16هزار تومان و بیشتر، بالا رفته است. 

سنجابک، مزمز، چی توز، برتر، برندهای بیشتر شناخته شده تخمه در سوپرمارکت‌ها هستند اما محصولات هرول، ناتلز، مانی و برفود را هم می‌توان در بعضی از سوپرمارکت‌ها دید. برتر، خشکپاک و گلستان هم بیشتر محصولات هایپرمارکتی هستند و وزن بسته هایشان بیشتر است. یک بسته 125گرمی تخمه کدوی گوشتی برند برتر 28هزار تومان قیمت دارد.