۰ نفر

کاهش قیمت گوشت قرمز

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۶:۱۹
کد خبر: 522170
کاهش قیمت گوشت قرمز

شاید کسی فکرش را نمی‌کرد گوشت قرمز به عنوان اولین کالایی که پس از تحریم‌ها جهش قیمتی داشت تا زمستان سال گذشته بدون نوسان بماند اما ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ البته در اسفند سال گذشته و در آستانه خریدهای شب عید قیمت گوشت گوسفندی به ۱۶۰ هزار تومان و گوشت گوساله به ۱۲۰ هزار تومان رسید. فعالان این حوزه کمبود تولید و در نهایت عرضه که ماحصل کاهش تقاضا در دو سه سال اخیر بوده را دلیل افزایش قیمت این کالا در آستانه عید ۱۴۰۰ دانستند.

به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت هر کیلو شقه بدون دنبه برای مصرف‌کننده از ۱۶۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان رسیده و «بازار گوشت دچار رکود شده است. قیمت هر کیلوگرم شقه بدون‌دنبه گوسفندی خرید مغازه‌دار ۱۲۷ تا ۱۳۰ هزار تومان نرخ خورده است و قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه با اعمال ۱۰ درصد سود برای مصرف کننده نهایی حدود ۱۴۰ هزار تومان است.» به گفته علی اصغر ملکی قیمت گوشت گوسفندی در روزهای ابتدایی فروردین نسبت به اواخر اسفند سال گذشته بین ۶ تا ۷ هزار تومان کاهش داشته است.

البته هم‌اکنون فصل عرضه دام است که قاعدتا با روانه کردن گوشت به بازار قیمت‌ها رفتار نزولی خواهند داشت «‌اما مشکلی که دامداران دارند گرانی نهاده‌ها و علوفه است که منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید می‌شود.اگر امسال وضعیت علوفه مراتع خوب بود و دام‌ها می‌توانستند از آن استفاده کنند، کاهش قیمت بیشتری اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر، تغذیه دام با نهاده به صورت دستی انجام می‌شود و به همین جهت هزینه‌های تولید بالاست.» این کاهش تقاضا باعث شده برنامه‌های واردات گوشت هم از دستور کار خارج شود.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فعلا برای واردات گوشت از صربستان برنامه‌ای در دستور کار نیست گفت: «‌اولویت اول ما دامداران داخلی هستند. برنامه‌ای برای واردات انبوه گوشت قرمز از صربستان نداریم و اولویت اول ما دامداران داخلی هستند، به دنبال این هستیم تا یک قیمت مناسب توسط ستاد تنظیم بازار تعیین شود تا بتوانیم با قیمت مناسب دام را از داخل کشور تامین کنیم.»

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه دام‌های سبک با توجه به کم‌بارشی سال آبی گذشته و اینکه در سال جاری نیز مراتع تحت تاثیر خشکسالی هستند، از دولتمردان درخواست تامین نهاده‌های دامی کرده است. به گفته افشین صدر دادرس تنها ۲۹ درصد از جمعیت دام سبک کشور در اختیار عشایر است و «۷۱ درصد جمعیت دام سبک در اختیار دامداران غیرعشایر است که از این میزان تنها یک درصد آن در دامداری‌های صنعتی است.»