۰ نفر

قیمت گوجه سر زمین؛ ۱۵۰۰ تومان

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۰۷
کد خبر: 519454
قیمت گوجه سر زمین؛ ۱۵۰۰ تومان

کشاورزان جنوبی دوباره به نرخ خرید گوجه اعتراض کردند. در حالی که گوجه فرنگی در میوه‌فروشی‌های مرکز شهر تهران تا کیلویی ۷ هزار تومان فروخته می‌شود کشاورزان می‌گویند دلال‌ها نرخ خرید سر زمین را ۱۵۰۰ تومان تعیین کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ غلامعباس رستمی یکی از کشاورزان جنوبی به ما گفت: با اینکه قیمت میوه و تره‌بار در بازار تمام کشور بالا رفته اما در زمین‌های کشاورزی همچنان نرخ‌ها پایین است.  این در حالی است که تمامی بار تولید بر دوش کشاورز است و افزایش هزینه‌های تولید باعث شده با نرخ کیلویی ۱۵۰۰ تومان حتی برداشت محصول به صرفه نباشد.
 
  رستمی درمورد قیمت پیاز گفت: متاسفانه دولت هم راه دلال‌ها را انتخاب کرد. مسوولان پیاز را زیر قیمتی که برای کشاورزان تمام شده بود خریدند و عملا دولت هم به دلالی پرداخت. کشاورزان به گونه‌ای با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند که برای کشت سال آینده زراعی دستشان خالی است.  به گفته رستمی گوجه در حالی ۱۵۰۰ تومان نرخ خورده است که «قیمت یک جعبه پلاستیکی به ۷ هزار تومان رسیده است. دلال هم که این هزینه‌ها را متقبل نمی‌شود.
 
عملا بیشترین ضرر در این بازار نصیب کشاورز می‌شود. پنج ماه برای کاشت گوجه زحمت می‌کشیم و بعد دلا‌ل‌ها تمام سود آن را می‌برند.»  رستمی درباره هزینه‌های تولید گفت: قیمت حمل‌ونقل سه برابر شده و دستمزد کارگر هم به روزی ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.
 
با کیلویی ۱۵۰۰ تومان برداشت محصول چه توجیهی دارد؟ چرا مشکل دلال‌بازی در بازار محصولات کشاورزی جنوب کرمان حس نمی‌شود و همه سکوت کرده‌اند. از دستگاه قضایی می‌خواهیم به حل این مشکل ورود کنند و یک بار برای همیشه دست دلالان را از بازار کوتاه کنند و فساد موجود در این بخش را از بین ببرند. به گفته رستمی شرایط به گونه‌ای است که کشاورزانی که زمین اجاره کرده‌اند هم‌اکنون با «نرخ کنونی خرید گوجه و پیاز عملا از پس حتی اجاره زمین کشاورزی هم برنمی‌آیند».