۰ نفر

رییس سازمان استاندارد تشریح کرد؛

توضیح درباره ذرت‌های آلوده انبارهای بندر امام

۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۴۰
کد خبر: 517479
توضیح درباره ذرت‌های آلوده انبارهای بندر امام

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص تعیین تکلیف ذرت‌های آلوده موجود در انبارهای بندر امام خمینی(ره) توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید از ادارات و آزمایشگاه‌های اداره‌کل استاندارد خوزستان در جمع‌ خبرنگاران با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد یکی از سازمان‌های مهم در تولید است که می‌تواند پشتیبانی بسیار مهمی در برندسازی و تسهیل شرایط صادرات داشته باشد.

وی افزود: ممکن است در ابتدا مقررات و تصمیماتی که سازمان استاندارد برای کیفیت یک کالا اتخاذ می‌کند برای تولید کننده ملاحظاتی به دنبال داشته باشد اما وجود این قوانین و مقررات، صادرات و فروش را تسهیل می‌کند و زمینه را برای تولید بیشتر نیز مهیا می‌کند.

شریعتی عنوان کرد: در سازمان ملی استاندارد در حال تدوین و ایجاد ستاد تسهیل هستیم تا بتوانیم به کیفیت، ایمنی و سلامت کمک کنیم و بروکراسی‌های اداری را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان ملی استاندارد، سفرهای استانی است، افزود: خوزستان یکی از استان‌های مهم در تولید و صادرات و واردات است و از این رو امروز در خوزستان حضور داشتیم تا از نزدیک در جریان شرایط و مشکلات قرار بگیریم و تصمیمات مناسبی در مرکز اتخاذ کنیم. اداره‌کل استاندارد خوزستان یکی از ادارات با حجم کاری بسیار بالا در سطح کشور است و بار زیادی بر دوش آن‌ها است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: حدود سه هفته پیش، ۲۶۰ هزار تن ذرت در انبارها وجود داشت که به دلیل بروکراسی‌های مختلف وارد بازار نشده بود. در این زمینه، ستاد تسهیل سازمان ملی استاندارد بررسی‌ها و آزمایش‌هایی انجام داد و پس از آن اجازه واردات به ذرت‌ها داده شد که اکنون خوراک طیور برای مرغداری‌ها و سایر تولیدکنندگان فراهم شده است.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف تلاش ما بر این است تا مانع‌زدایی شود و مقررات زیاد و موازی‌کاری‌ها به حداقل برسد. برای کالایی که وارد می‌شود سازمان غذا و دارو، دامپزشکی و استاندارد همگی یک تست انجام می‌دهند که موازی‌کاری است و مانع است که حتما باید با هم ادغام شوند. قانون، متولی را سازمان ملی استاندارد معرفی کرده است و سایر بخش‌ها باید از این کار صرف نظر کنند یا باید در یک راستا فعالیت و تقسیم‌کار کنیم.

شریعتی با اشاره به مساله وجود ذرت‌های آلوده در انبارهای بندر امام خمینی(ره) گفت: بخش عمده‌ای از این ذرت‌ها که حدود ۷۰ هزار تن است از کشور خارج شده است و اکنون نیز قرار است حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تن دیگر خارج شود. مجوز خروج از کشور این محصول صادر شده است و در حال حاضر بحث صادرات این محصولات مطرح است و ما نیز به دنبال مرجوع کردن این ذرت‌ها هستیم.

وی افزود: اگر کشور نیاز داشته باشد که بر اساس مجوز ستاد ملی کرونا از این ذرت‌ها برای الکل‌سازی استفاده شود نیز پیگیری خواهیم کرد. اکنون کمتر از نصف این ذرت‌ها باقی مانده است و تلاش خواهیم کرد که این باقی‌مانده را نیز به طور کامل از کشور خارج کنیم.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: نظارت بر واردات کالای اساسی به صورت ویژه در حال انجام است‌ و آزمایشگاه‌های همکار در ورودی‌های کشور مستقر هستند و تست و بررسی می‌کنند تا کالای اساسی که دارای استاندارد اجباری است، بدون مجوز سازمان ملی استاندارد وارد کشور نشود.