۰ نفر

خاوازی: در تولید مرغ و تخم مرغ بسیار خوب عمل کرده‌ایم!

۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۴۸
کد خبر: 515446
خاوازی: در تولید مرغ و تخم مرغ بسیار خوب عمل کرده‌ایم!

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر تولید مرغ در کشور انجام نمی‌شد، ۴ میلیارد دلار هزینه واردات به کشور تحمیل می‌شد تا بتوانیم مرغ را از بازارهای جهانی تأمین کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی عصر امروز در بازدید از یک شرکت تولید مرغ تخم گذار در بخش فشافویه شهرستان ری، با بیان اینکه وضعیت خوبی در تولید محصولات پروتئینی داریم، اظهار کرد: ما همه زیر بخش‌ها را تشویق به ایجاد زنجیره تولید کرده‌ایم تا محصول مناسب‌تر به دست مصرف کننده برسد.

وی گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید تولید میگوی کشور ۱۲هزار تن بود که امروز به بیش از ۴۲ هزار تن رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در تولید مرغ و تخم مرغ بسیار خوب عمل کرده‌ایم، بیان کرد: اگر تولید انجام نمی‌شد، چهار میلیارد دلار هزینه واردات به کشور تحمیل می‌شد تا بتوانیم مرغ را از بازارهای جهانی تأمین کنیم بنابراین در زمینه مرغ و تخم مرغ صنعت خوبی در کشور شکل گرفته که باید از این صنعت حمایت کنیم.

خاوازی اضافه کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن مرغ صنعتی در کشور تولید می‌شود که با احتساب مرغ سنتی و خانگی و ماکیان به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن می‌رسد و به اندازه نیاز کشور است.

وی با اشاره به تولید مرغ لاین در کشور تصریح کرد: در زمانی که واردات مرغ اجداد تحریم شد، وزارت جهاد کشاورزی با کمک تولیدکنندگان واردات این مرغ را آغاز و در کنار آن ورود مرغ لاین آرین به بازار را شروع کردم همچنین با همکاری معاونت امور دام و سازمان دامپزشکی سن گله‌ها را مدیریت کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود تولید، برخی عوامل، بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد که یکی از این عوامل قیمت بالای محصولات پروتئینی است.

خاوازی در رابطه با تولید تخم مرغ تصریح کرد: یک میلیون و ۸۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود و سالانه حدود ۷۰ هزار تن تخم مرغ مازاد در کشور داریم.

وی با اشاره به مهار آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور عنوان کرد: با وجود شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در روسیه، ترکیه و برخی کشورهای همسایه، معاونت امور دام و سازمان دامپزشکی تمام امکانات خود را آماده کردند و با دفع و سرکوب از شیوع این بیماری در کشور جلوگیری شد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید گوشت قرمز در کشور گفت: سال گذشته حدود ۸۵۰ تا ۸۴۵ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شده بود که امسال به حدود ۸۸۸ هزار تن رسیده است.

خاوازی با بیان اینکه کشور ما به لحاظ تولید محصولات پروتئینی بسیار قوی و امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات آبزیان در کشور تولید شده‌است، ادامه داد: نهاده دامی مرغ لاین و اجداد به شکل ۱۰۰ درصد تأمین شده و مشکلی در این بخش نداریم اما شرمنده تولیدکنندگان گوشت هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به نهاده‌های دامی وابسته هستیم و با ایجاد سامانه بازارگاه فشار بالایی تحمل کردیم، خاطرنشان کرد: امروز تولیدکنندگان راضی هستند و نهاده‌های دامی بخش تولید تا پایان فروردین ماه جاری تأمین شده است.