۰ نفر

عرضه مستقیم میوه؛

میوه شب عید از فردا توزیع می‌شود

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۲۲:۴۳
کد خبر: 513952
میوه شب عید از فردا توزیع می‌شود

توزیع میوه شب عید به نرخ دولتی در 250 نقطه شهر تهران و استان‌های دیگر آغاز می‌شود و همه نهادها پای کارند تا با عرضه مستقیم و حذف دلالی و واسطه‌گری، میوه ارزان به دست مردم برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، توزیع میوه شب  عید از فردا در تمام نقاط کشور و در 250 نقطه از شهر تهران آغاز می‌شود و مردم امیدوارند قیمت ها به همان نرخ مصوبی که پیشتر دولت اعلام کرده به فروش رود و دلالان و واسطه ها دیگر نتوانند به قیمت های نجومی بفروشند.

قیمت میوه در چند ماه گذشته به اندازه‌ای گران شد که مردم قادر به خرید میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال که به کیلویی 20 هزار و گاها بالاتر رسیده بود و یا موز که به کیلویی 50 هزار تومان هم رسید نبودند کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری هم در باره گرانی میوه و نفوذ دلالی و و اسطه گری گلایه کردند.

* همه نهادها برای عرضه میوه ارزان پای کارند

حال در آستانه عید همه نهادها و حتی وزارتخانه هایی مانند صمت و جهاد کشاورزی که مدیریت های آنها زیاد همگرایی نداشت دست به دست داده اند تا میوه را به قیمت مناسب به دست مردم برسانند، میوه از مردم خریداری شده در انبارها ذخیره سازی شده و قرار است به نرخ دولتی به دست مرم برسد.

* نرخ دولتی سیب و پرتقال چند؟

بر اساس اعلام کارگره تنظیم بازار قیمت پرتقال و سیب زرد با نرخ کیلویی 11 هزار و 800 تومان و سیب قرمز با نرخ 8 هزار و 900 تومان  برای کمک به تنظیم بازار عرضه می‌شود اینها تقریبا نصف قیمت‌های مغازه های سطح شهر است.

ید الله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم از توزیع4 هزار تن سیب و پرتقال در استان تهران با مشارکت میادین میوه و تره بار و در 250 نقطه در شهر تهران خبر داده اما نگفته است که این میزان می تواند نیاز مردم را در این ا یام عید بر طرف خواهد کرد یا نه؟

توزیع میوه به نرخ دولتی در کنار مغازه هایی که با قیمت های سرسام آور می فروشند به تعدیل قیمت ها کمک می کند. بدیهی است توزیع هر چه بیشتر باشد مغازه ها قیمت ها را بیشتر کاهش می دهند. اما در سالهای گذشته توزیع دولتی میوه به اندازه کافی نبود و بسیاری از مردم دسترسی به آن نداشتند.

bRYaE5Js7y7n

* خرید از میادین میوه به صرفه تر است

رییس اتحادیه بارفروشان هم از توزیع میوه دولتی در میادین میوه و تره باره سطح تهران از فردا خبر داده و گفته است که مردم برای کوتاه کردن دست دلالان از این میادین خریداری کنند.

* ورود وزارت جهاد به توزیع میوه

وزارت جهاد کشاورزی به رغم اینکه وظیفه ای در توزیع و بازار ندارد اما برای عبور از شرایط فعلی و عرضه میوه ارزان به مردم حضور فعال تری در توزیع خواهد داشت.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران  با هماهنگی ستاد تنظیم بازار کشور و استانداران و شهرداران محترم ، از طریق تولیدکنندگان و تشکلهای آنان اقدام به عرضه مستقیم میوه و صیفی جات در کلان شهرها و تهران می کند.

آنطور که مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور می گوید: سازمان در 130 نقطه که عمدتا مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج هستند میوه و سبزی به نرخ دولتی به مردم عرضه خواهند کرد.

حتی مدیران و مسئولین شهرک‌های مسکونی متقاضی می توانند برای استقرار عرضه کنندگان در شهرکهای تحت مدیریت خود در تهران با شماره تلفن 88901011 – 021 و در استانها با مدیریت تعاون روستایی استان مربوطه تماس بگیرند و نهادهای دولتی و غیردولتی نیز می توانند به منظور تهیه میوه برای پرسنل خود اقدام کنند.

* جدیدترین قیمت در میادین میوه

بررسی قیمت ها در میدان میوه و تره بار مرکزی نشان می دهد که تب قیمت تا حدودی فروکش کرده این کاهش قیمت در میوه هایی مانند سیب و پرتقال که بیشتر به میوه ایام عید معروف است کاهش بیشتری داشته و خود را به نرخ دولتی نزدیک تر کرده است.

البته قیمت  مغازه های سطح شهر  باید30 درصد باید بیشتر از قیمت میدان میوه و تره بار باشد که عملا این افزایش ها در سایه عدم نظارت خیلی بیشتر است. بنابراین خرید از مراکز توزیع دولتی و میدان مرکزی میوه زیر نظر شهرداری ها بسیار به صرفه تر است.

جدیدترین قیمت میوه به این شرح است:

fCWbbQmMXnHZ

* تسهیل واردات 4 میوه و ممنوعیت صادرات

 اقدام دیگری که وزارت صمت انجام داده تا قیمت ها در بازار حداقل از نظر روانی کاهش یابد تسهیل در واردات میوه است. ستاد تنظیم بازار در جلسه فوق العاده ای با واردات میوه و سایر کالا‌های اساسی از طریق تجار، تعاونی‌ها و بازارچه‌های مرزی موافقت کرد. این واردات محدود به 4 میوه موز، انبه، اناناس و نارگیل است .

همچنین ستاد تنظیم بازار مصوب کرد؛ تا اطلاع ثانوی و تا متعادل شدن قیمت فروش میوه و همچنین فراوانی کالا در شبکه‌های توزیع، صادرات سیب و پرتقال محدود شود.

PIcySSVeA5sJ

* افزایش ساعات کار میادین میوه

افزایش ساعات کاری میادین میوه هم یک راهکار دیگر برای دسترسی بیشتر مردم به میوه دولتی است که قرار است در ایام نوروز اجرایی شود.

سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران اعلام کرده از روز دوشنبه 25 اسفند تا روز جمعه 29 اسفند، 253 میدان و بازار میوه و تره بار از ساعت 7:30 تا ساعت 20:30 به صورت یک‌سره باز هستند.

علاوه بر حذف زمان تعطیلی یک ساعت و نیمه بین روز، میادین و بازارهای میوه و تره بار نیم ساعت زودتر و از ساعت 7 و 30 صبح شروع به کار کرده و یک ساعت و نیم دیرتر و در ساعت 8 و 30 دقیقه شب به کار خود پایان می‌دهند.

میادین میوه و تره بار در روز شنبه سی‌ام اسفند نیز از ساعت 7 صبح تا ساعت 11:30 قبل از ظهر و به عبارتی، تا یک ساعت و 37 دقیقه قبل از لحظه تحویل سال باز بوده و نسبت به خدمات‌رسانی به شهروندان تا آخرین ساعات سال 1399 اقدام می‌کنند.

* تشدید نظارت و بازرسی درباره قیمت میوه شب عید

دستگاه های نظارتی و بازرسی هم قرار است در این ایام نظارت های خود را بیشتر کنند تا محصول تولیدی مردم به قیمت مناسب تری به دست مردم برسد نمایندگان مجلس هم به این موضوع تاکید کرده و از خواستار بیشتر نظارت های شده اند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم نباید میوه شب عید را گران بخرند،گفت: تقاضا می‌کنم که دستگاه‌های نظارتی و بازرسی در این زمینه ورود کنند.

بر اساس آمارهای فائو ایران در تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را داراست. سرانه تولید میوه در دنیا 80 کیلوگرم است و این رقم در کشور ما به 200 کیلوگرم می رسد.

بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی هم سالانه بیش از 20 میلیون تن میوه در کشور ما تولید می شود که سرانه تولید را به حدود سه برابر میانگین دنیا رسانده است با توجه به تولید کافی میوه در کشور مدیریت در توزیع و حذف دلالی و واسطه گری می تواند کام مردم را با دسترسی به میوه ارزان شیرین کند.