۰ نفر

نبض بازار میوه و گوشت در آستانه عید

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۴
کد خبر: 511319
نبض بازار میوه و گوشت در آستانه عید

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران گوشت گوساله در بهمن‌ماه نسبت به دی ۵/ ۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، همین‌طور مرغ ماشینی با ۶/ ۹ درصد افزایش دیگر کالایی است که نسبت به دی گران‌تر شده است. گزارش‌ها حاکی از افزایش تقاضا و کاهش عرضه و در نتیجه صعود قیمتی در بازار گوشت است. در بازار میوه نیز پرتقال ۱/ ۱۲ درصد نسبت به دی جهش قیمتی تجربه کرده است که نسبت به موز ۳۳ درصدی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. خیار هم در گروه سبزیجات با ۴۷ درصد افزایش قیمت طلایه‌دار این گروه است.

 افزایش قیمت گوشت قرمز

در بخش گوشت قرمز گوشت گوساله با ۴/ ۳ درصد رشد نسبت به دی بیشترین افزایش قیمت را داشته است. در بخش گوشت سفید نیز مرغ ماشینی با صعود ۶/ ۹ درصدی در بهمن نسبت به دی طلایه‌دار افزایش قیمت این گروه است.   در زنجیره تولید گوشت قرمز و مرغ، زنجیره نخست یعنی نهاده‌های دامی بزرگ‌ترین گره این صنعت است. از ابتدای پاییز وزارت جهادکشاورزی متولی تامین نهاده‌های تولیدکنندگان شد و سامانه بازارگاه برای خرید خوراک دام در اختیار دامداران قرار گرفت. با این حال آنها می‌گویند تاخیر در رسیدن خوراک طیور باعث شده تولیدکننده خوراک دام را از بازار آزاد که گاه تا سه برابر نرخ مصوب فروخته می‌شود تهیه کنند. البته به گفته برخی از تولیدکنندگان اشکالات سامانه بازارگاه درحال رفع شدن است به‌صورتی‌که خوراک دام پیش از جوجه‌ریزی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد. شرایط بازار مرغ به‌گونه‌ای پیش رفت که شکاف قیمتی در استان‌های مختلف بیشتر شد و خروج مرغ از این استان‌ها به مناطق همجوار افزایش یافت که باعث کمبود مرغ در برخی استان‌ها مثل کرمان شد. رئیس اتحادیه مرغداران کرمان در این باره  گفت قیمت مرغ در استا‌ن کرمان ارزا‌ن‌تر از استان‌های همجوار مثل سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان است و همین امر سبب شده حتی مرغ بسته‌بندی از استان خارج شود چراکه به صرفه است. براساس اطلاعات پایگاه خبری صنعت مرغداری قیمت مرغ در کشتارگاه به ۳۰هزار تومان رسیده است. این درحالی است که مدتی پیش مرغ کیلویی ۲۱هزار تومان در میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری و نزدیک به ۳۰ هزارتومان در فروشگاه‌های سطح شهر فروخته می‌شد. با مرغ ۳۰ هزار تومانی در کشتارگاه بازار باید برای قیمت بالاتری آماده باشد که با توجه به تقاضای روزهای آخر سال بازار را ملتهب می‌کند. درست اتفاقی که در بازار گوشت قرمز افتاد؛ قیمت گوشت قرمز در عرض ۱۰ روز حدود ۳۰ درصد افزایش یافت. قیمت گوشت گوسفندی که ۱۲۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود به ۱۶۰ هزار تومان رسید و گوشت گوساله که ۱۰۰ هزار توان نرخ خورده بود تا ۱۲۰ هزار تومان هم فروخته شد. رئیس فروشندگان گوشت گوسفندی  گفت دلیل افزایش قیمت کاهش عرضه است و افزایش تقاضا نزدیک به عید باعث شده قیمت روند صعودی طی کند. این درحالی است که براساس مطالعات مرکز آمار ایران عرضه گوشت در دی ماه نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و عرضه دام به کشتارگاه‌ها ۳۸ درصد در زمستان امسال نسبت به پاییز افزایش داشته است. البته متولیان نسبت به تامین گوشت و مرغ شب عید و همین‌طور کاهش قیمت‌ها اطمینان خاطر می‌دهند اما باید دید بازار چه روندی طی خواهد کرد. با احتساب میانگین افزایش ۵/ ۳ درصدی گوشت گوسفندی، ۴/ ۳ درصدی گوشت گوساله، ۶/ ۹درصدی مرغ ماشینی و همین‌طور افزایش قیمت ۲/ ۳ درصدی ماهی قزل‌الا متوسط جهش قیمت گروه گوشت قرمز و سفید ۵درصد در بهمن‌ماه ثبت می‌شود.

 خیار ۵۰۰ تومان سر زمین، ۱۴ هزار تومان در فروشگاه

در گروه میوه و سبزی موز همچنان در صدر افزایش قیمت در بهمن نسبت به دی است. براساس گزارش مرکز آمار ایران موز با ۳۳ درصد، هندوانه ۲۰ درصد و پرتقال ۱/ ۱۲ درصد نسبت به ماه قبل گران‌تر شده‌اند. موز در حالی طلایه‌دار افزاش قیمت میوه در زمستان بود که به گفته فعالان این حوزه در واردات موز هیچ مشکلی وجود ندارد. همین‌طور براساس گفته کشاورزان سیستان‌وبلوچستان موز این استان به پاکستان صادر و ارز آن به‌صورت موز وارداتی به بازار عرضه می‌شود. با این حال قیمت موز در زمستان امسال به کیلویی ۶۰ هزار تومان هم رسید. این میوه استوایی هم‌اکنون در میادین میوه‌وتره‌بار ۳۸ هزار تومان و در سطح شهر بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در بخش صیفی‌ها هم در حالی خیار ۴/ ۴۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته که کشاورزان استان هرمزگان گفته بودند دلال‌ها قیمت سر زمین را ۵۰۰ تومان تعیین کرده بودند. خیار هم‌اکنون در میادین میوه‌وتره‌بار کیلویی ۱۰ هزار تومان و در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تا ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. در گروه میوه‌ها نیز با احتساب تورم ۳۳ درصدی موز، ۳/ ۶ درصدی سیب، ۱/ ۱۲ پرتقال و ۸ درصدی لیموشیرین و ۳/ ۲۰ درصدی هندوانه متوسط افزایش قیمت این سبد میوه در بهمن‌ماه نسبت به دی ۹/ ۱۵ درصد بیشتر است. البته هیچ کمبودی برای شب عید نیست و متولیان نسبت به عرضه انواع میوه‌ها در روزهای مانده از سال اطمینان خاطر می‌دهند.