۰ نفر

پایان بازِ قیمت‌ها در بازار میوه؛

منتظر ارزانی میوه در شب عید باشیم؟

۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۴۱
کد خبر: 508776
منتظر ارزانی میوه در شب عید باشیم؟

این روزها هیچ میوه و مرکباتی را به نرخ کمتر از 10هزار تومان نمی‌توان خرید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کمبود و افزایش شدید قیمت میوه و تره‌بار در آستانه سال نو از همین روزهای نخست اسفندماه آغاز شده است. مشاهدات میدانی حاکی است قیمت خرده‌فروشی انواع میوه و مرکبات و تره‌بار در میوه‌فروشی‌های سطح شهر و حتی میادین میوه و تره‌بار نسبت به 2‌ماه گذشته دوبرابر شده است. این روزها هیچ میوه و مرکباتی را به نرخ کمتر از 10هزار تومان نمی‌توان خرید. آن‌دسته از فعالان بازار میوه که  گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند خرید و ذخیره‌سازی‌ میوه برای شب عید یا خودداری واسطه‌ها از عرضه انواع میوه و مرکبات، با هدف عرضه آن در ایام پایانی س ال با قیمت‌های بالاتر، عامل کمبود و گرانی میوه و مرکبات در روزهای اخیر است.

رشد قیمت‌ها به حدی بوده که عرضه برخی انواع مرکبات تولید داخل مانند انواع نارنگی شمال و جنوب در میادین میوه و تره‌بار متوقف و قیمت آن در بازار خرده‌فروشی تا چندبرابر افزایش یافته است. میوه‌فروشی‌های سطح شهر هر کیلوگرم نارنگی را بنا بر کیفیت در محدوده 20 تا 50هزار تومان عرضه می‌کنند. مشتریانی که تا 3‌ماه پیش برای خرید هر کیلوگرم انواع سیب و پرتقال کمتر از 10هزار تومان پرداخت می‌کردند، این روزها برای خرید سیب و پرتقال شمال با کیفیت به‌نسبت مناسب باید 15 تا 20هزار تومان و برای پرتقال جنوب از 26 تا 38هزار تومان هزینه کنند. این افزایش قیمت به انواع صیفی‌جات مانند خیار گلخانه‌ای و بوته‌ای و سبزیجات نیز تسری یافته و اکنون در میادین میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌های سطح شهر هر کیلوگرم خیار به 15 تا 18هزار تومان رسیده است.

میوه فراوان اما با قیمت گران

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران از کاهش تقاضای خرید در بازار میوه خبر داد و گفت: طبق روال همه‌ساله در اسفند تقاضا برای خرید میوه نسبت به ماه‌های گذشته کاهش می‌یابد و در روز‌های پایانی این‌ ماه به اوج خود می‌رسد. اسدالله کارگر در مورد کمبود و گرانی اغلب انواع میوه و تره‌بار، افزود: هیچ کمبودی در انواع میوه و مرکبات و سبزی و صیفی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار نداریم. در میدان مرکزی میوه و تره‌بار از 4بعدازظهر تا 8صبح انواع میوه و مرکبات و سبزیجات به وفور عرضه می‌شود اما اگر قیمت میوه و تره‌بار در سطح خرده‌فروشی افزایش می‌یابد، به‌دلیل افزایش نرخ آن در میدان مرکزی میوه و تره‌بار است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: با وجود کشف قیمت‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، قیمت مبنایی برای عمده‌فروشی میوه و تره‌بار وجود ندارد زیرا ممکن است تولید یک محصول زیاد باشد اما عرضه آن به‌دلیل انبار کردن میوه کم شود. کارگر افزود: میوه و تره‌بار کالایی است که فروشندگان نمی‌توانند برای آن قیمت تعیین کنند و به فروش آن براساس عرضه و تقاضا و 3نوع قیمت کشف‌شده در میدان مرکزی و بر اساس فاکتور ملزم هستند.

رشد قیمت از آبان تا اسفند

او با اشاره به افزایش قیمت عمده‌فروشی میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار از 25آبان‌ماه امسال تا‌کنون گفت: قیمت سیب زرد دماوند در دی‌ماه امسال 7 تا 12هزار، سیب قرمز 7‌تا‌11هزار، پرتقال تامسون شمال 6 تا 8هزار، پرتقال رسمی جنوب 8 تا 10هزار و پرتقال ناول 11 تا 14هزار تومان بود اما نرخ عمده‌فروشی این اقلام در اسفندماه برای سیب زرد دماوند 8‌تا‌16هزار، سیب قرمز دماوند 5 تا 9هزار، پرتقال تامسون شمال 9‌تا‌13هزار و پرتقال رسمی جنوب 10 تا 13هزار تومان اعلام شده است. این دایره شدید نوسان قیمت موجب اختلاف خرده‌فروشی این محصولات در بازار می‌شود؛ به‌نحوی که اکنون مثلا برخی سیب زرد را 12هزار و برخی دیگر 16هزار تومان خریداری و با سود مصوب عرضه می‌کنند. کارگر تأکید کرد: امیدواریم عرضه سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید موجب افت قیمت میوه و تره‌بار در بازار خرده‌فروشی شود. او همچنین قیمت عمده‌فروشی کنونی هر کیلوگرم موز درجه‌یک در میدان مرکزی میوه و تره‌بار را از 34 تا 47هزار تومان اعلام کرد و در واکنش به عرضه نارنگی با نرخ 50هزار تومان در بازار گفت: قیمت عمده‌فروشی کنونی هر کیلو نارنگی انشو ۱۲هزار تا ۱۸هزار، نارنگی بندری ۲۰ تا ۲۷هزار، نارنگی تانجلو ۷ تا ۱۱هزار و نارنگی تخم‌پاکستانی ۱۲هزار تا ۱۸هزار تومان است.

توزیع سیب و پرتقال از اواسط اسفند

عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار هم از توزیع سیب و پرتقال‌های تنظیم بازاری از اواسط اسفند۹۹ خبر داد و گفت: علت گرانی این روزهای میوه، صادرات است؛ زیرا این روزها میزان صادرات میوه در مقایسه با سنوات گذشته افزایش یافته است. عباس قبادی با تأکید بر اینکه افزایش نرخ ارز یکی از دلایل اصلی رونق صادرات میوه است، افزود: تأخیر در حمل به‌دلیل بارش‌های اخیر و همچنین سرمازدگی برخی میوه‌ها در استان‌های فارس و کرمان از دیگر دلایل افزایش قیمت میوه در بازار است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت با اشاره به اینکه میوه‌های تنظیم‌بازاری از اواسط اسفند عرضه می‌شوند، افزود: این اقدام تا حدودی قیمت‌ها را تعدیل می‌کند. او افزایش قیمت میوه به‌دلیل خریدهای تنظیم بازاری را شایعه خواند و گفت: خریدهای تنظیم‌بازاری سیب و پرتقال ۲‌ماه قبل انجام شده و ارتباطی به گرانی‌های اخیر ندارد. به‌گفته او، میزان ذخیره‌سازی سیب و پرتقال ۳۰‌تا‌۴۰هزار تن است که به نسبت یک‌میلیون تن سیب و پرتقال تولیدی کشور قابل مقایسه نیست.

فاصله قیمت از میدان تا مغازه

بر اساس قیمت‌های کشف‌شده در میدان میوه و تره‌بار مرکزی تهران، در اسفند‌ماه جاری، قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال از ۹‌تا‌۱۳هزار، پرتقال جنوب ۱۰‌تا‌۱۳هزار، خیار رسمی ۸ تا ۱۳هزار، خیار گلخانه‌ای ۱۱‌تا‌۱۴هزار، سیب زرد دماوند ۸‌تا‌۱۶هزار، سیب زرد لبنانی ۷ تا ۱۶هزار، سیب قرمز دماوند ۵‌تا‌۹هزار، سیب قرمز مراغه ۸ تا ۱۳هزار، موز ۳۴‌تا‌۴۷هزار و نارنگی بندری ۲۲ تا ۲۸هزارتومان تعیین شده است، خرده‌فروشان هم می‌بایست این اقلام را با احتساب سود 35درصدی عرضه کنند. اما این روزها خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران هر کیلو موز داخلی را به قیمت ۳۸هزار، موز وارداتی ۵۰ تا ۶۰هزار، پرتقال تامسون شمال ۱۵ تا ۲۰هزار، پرتقال جنوب ۲۸ تا ۳۸هزار، سیب قرمز ۱۸هزار و ۹۰۰، سیب زرد ۱۸هزار و ۵۰۰، خیار ۱۵‌تا‌۱۷هزار و نارنگی بندری را به نرخ ۲۸‌تا‌50هزارتومان به مشتریان عرضه می‌کنند.