۰ نفر

مشکل کمبود روغن کی حل می‌شود؟

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۵۳
کد خبر: 502666
مشکل کمبود روغن کی حل می‌شود؟

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران اعلام کرد که مشکل تامین روغن مایع خانوار از هفته آینده و روغن نیمه جامد صنف و صنعت نیز به زودی حل خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امیرهوشنگ بیرشک با بیان اینکه در ۱۰ ماهه اول سال یک میلیون و ۴۵۰ هزارتن روغن در کشور تولید و توزیع شده است، گفت: در دی ماه ۱۷۷ هزارتن از انواع روغن توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است و با همین توان هم در بهمن و اسفند روغن تولید و توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: اخیرا برخی استان ها اعلام کردند که با کمبود روغن مایع مواجه هستند که سریعا با کارخانجات تماس گرفتیم و روغن مورد نیاز این استان ها هم ارسال می شود و هیچ کمبودی در تامین  روغن مایع وجود ندارد. تمام تلاش تولیدکنندگان روغن ایجاد بازاری آرام در روغن است.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران اضافه کرد: مشکلاتی در زمینه تولید روغن نیمه جامد صنف و صنعت وجود دارد که آن هم با برنامه ریزی شرکت بازرگانی دولتی و وزارت صمت در هفته های آتی مرتفع خواهد شد.

بیرشک در پاسخ به این سوال که چرا از آذرماه همچنان برخی استان ها در تامین روغن مورد نیاز خانوار با مشکلاتی مواجه هستند و صف های طولانی برای خرید روغن تشکیل می شود و چرا از آن زمان فکری برای حل این مشکل نشد؟ اظهار کرد: در آذرماه به دلیل مشکلات ارزی و انتقال آن با کمبود روغن در کشور مواجه شدیم که این مشکلات مدتی بعد حل شد. اخیرا اما زمزمه هایی در جامعه  شنیده می شود که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی از جمله روغن تغییر خواهد کرد و این موضوع تقاضای خرید روغن را بیشتر کرده؛ به طوری که براساس آمار فروشگاه های زنجیره ای در هفته گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد تقاضای خرید روغن بیشتر شده است.

به گفته وی قرار نیست تا پایان سال ارز روغن تغییر کند و همچنین سال آینده نیز تصور می کنیم که ارز آن تغییری نخواهد کرد.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران در پایان با بیان اینکه  معمولا تقاضای خرید روغن در روزهای پایانی سال و شب عید بیشتر می شود، گفت:از هفته آینده مشکلی در تامین روغن مایع خانوار نخواهیم داشت و مشکل روغن نیمه جامد نیز به زودی مرتفع خواهد شد.

 چندین ماه است که روغن جامد و مایع در بازار کمیاب شده است و علی رغم اینکه مسئولان مربوطه از توزیع گسترده روغن در بازار خبر داده اند اما آن طور که گزارش های مردمی نشان می دهند هنوز برخی از استان ها با کمبود روغن مایع مواجهند و مردم در این استان ها مجبورند برای تهیه روغن مصرفی خود یا ساعت ها در صف های طولانی بایستند، یا بهای گزافی پرداخت کنند و یا در ازای خرید کالاهای دیگر روغن مورد نیازشان را خریداری کنند.