۰ نفر

موج دوباره گرانی در بازار میوه‌های پرمصرف

۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۵۸
کد خبر: 500188
موج دوباره گرانی در بازار میوه‌های پرمصرف

قیمت بعضی از اقلام پرمصرف میوه در روزهای اخیر دوباره افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، میوه‌فروشی‌ها این روزها پر از مردان و زنانی است که شوق و ذوق و عجله‌ای برای خرید مایحتاجی که «می‌خواهند» ندارند، به جای آن با تردید و نگرانی جلوی تابلوی قیمت‌ها مکث می‌کنند و زمانی را در ذهنشان به‌حساب و کتاب می‌گذرانند که چه مقدار از کدام میوه و سبزی را «می‌توانند» بردارند که با موجودی حسابشان بخواند و اینجا یا جای دیگر کم نیاورند. حرف امروز و دیروز هم نیست، امسال از اول گرانی بوده و گویا تا آخر سال هم قرار نیست اوضاع بهتر شود. در میوه‌فروشی‌ها این روزها اگر کمی‌با دقت به اطرف نکاه کنید شاهد صحنه‌های دردآوری خواهید بود؛ چشم های نگران مردمی‌که موز 40هزار تومانی را از سبد میوه حذف کردند و حالا می‌بینند توان خرید نارنگی و انار 30هزار تومانی و خیار 17هزار تومانی را هم ندارند.

قیـمـت‌های بـاورنـکردنـی در میوه‌فروشی‌ها

میوه‌های پرمصرف پاییزی و زمستانی از ابتدای پاییز با قیمت بالایی به بازار آمدند اما غیراز موز که قیمت آن به‌دلیل مشکل واردات افزایش یافت، بازار برای دیگر میوه‌ها در آستانه شب یلدا متعادل شد و قیمت‌ها پایین آمد. اما با گذشت یک‌ماه از زمستان قیمت بعضی از اقلام پرمصرف میوه مثل سیب، پرتقال، انار و بعضی ارقام سبزی و صیفی مثل خیار و لوبیا سبز دوباره افزایش نشان می‌دهد. طی یکسال گذشته قیمت بیشتر اقلام میوه و سبزی از وارداتی تا تولید داخل نزدیک به یکصد درصد یا بیشتر افزایش یافته است. براساس جدول متوسط قیمت کالاهای خوراکی که از سوی مرکز آمار منتشر شد، آذرماه امسال در بخش خوراکی‌ها قیمت سیب 91درصد، انار 93درصد، پرتقال 142درصد، هویج 133درصد و موز 117درصد، در مقایسه با آذرماه سال98 افزایش داشت و این درحالی است که قیمت میوه‌ها در آذرماه امسال نسبت به ‌ماه قبل از آن و البته نسبت به امروز پایین‌تر بود. هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم سیب در مغازه‌های میوه‌فروشی تا 18هزار تومان بالا رفته و متوسط قیمت پرتقال هم از 20هزار تومان پایین‌تر نیست. وضعیت نارنگی، میوه پرطرفدار این فصل، از بقیه بدتر است و قیمت بعضی ارقام آن تا 30هزار تومان بالا رفته و متوسط قیمت این میوه 20هزار تومان است. قیمت خیار، بعد از تکذیب افزایش آن در آذرماه، این بار واقعا رو به بالا حرکت می‌کند و تا نزدیکی‌20هزار تومان رسیده است. شایعاتی هم درباره کمبود و گرانی بعضی سبزیجات مثل لوبیاسبز به گوش می‌رسد و همه اینها در حالی است که به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه تهران در فصل کم استقبالی از میوه هستیم.

گرانی‌ها غیرطبیعی نیست

اسدالله کارگر ضمن تأیید گرانی در بازار میوه و سبزی آن را طبیعی می‌داند و می‌گوید: بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به افزایش نرخ‌های فصلی است. به‌گفته او با توجه به تامین میوه و صیفی مورد نیاز تهران از استان‌ها جنوبی و به‌طور خاص استان فارس اگر در هریک از مراحل کاشت و برداشت و انتقال وقفه‌ای ایجاد شود کمبود و افزایش قیمت در مقصد دور از انتظار نیست. کارگر با تأکید بر اینکه گرانفروشی در بازار میوه تهران نداریم، اضافه می‌کند: افزایش هزینه‌های سردخانه و انبارداری، حمل‌ونقل و کارگر در افزایش قیمت میوه‌های مثل پرتقال و سیب که معمولا در ابتدای فصل دپو می‌شوند مؤثر بوده اما انتظار می‌رود این گرانی‌ها مقطعی باشد و مخصوصا با نزدیک شدن به شب عید و کم شدن استقبال مردم از خرید میوه در بهمن و اسفند، قیمت‌ها کاهش یابد.

میوه‌های لاکچری دیگر مشتری ندارند

موز، نارگیل، انبه و آناناس تنها میوه‌های مجاز برای واردات هستند اما در بعضی از میوه‌فروشی‌ها بعضی دیگر از انواع میوه‌های وارداتی را هم می‌توان دید که برای بیشتر مشتری‌ها ناشناخته‌اند و در حقیقت مشتری خاص دارند. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران بااشاره به کاهش شدید استقبال از میوه‌های لاکچری می‌گوید: این میوه‌ها اغلب با اتوبوس از مرزها به تهران منتقل و در حاشیه میدان مرکزی توزیع می‌شوند اما این اقلام قاچاق محسوب می‌شوند و فروش آنها در واحدهای میوه‌فروشی ممنوع است. میوه‌های لاکچری میوه‌های بسیار گرانی هستند و با افزایش نرخ دلار قیمتشان بیشتر هم شده اما به‌نظر می‌رسد بازار آنها هم دیگر به گستردگی قبل نیست و مشتری‌های ثابتشان را از دست داده‌اند. آووکادو معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین میوه ممنوعه وارداتی است که به راحتی در اغلب مغازه‌های میوه‌فروشی دیده می‌شود اما دیگر میوه‌ها مثل پاپایا، کیوی توسرخ، پشن فروت، مانگوستین و پیتایا را این روزها حتی به‌صورت آنلاین هم- که روش معمول تهیه آنهاست- به سختی می‌توان پیدا کرد. قیمت یک عدد پاپایا هم‌اکنون 145هزار تومان و قیمت یک عدد آووکادو 50هزار تومان است. البته میوه‌های مجاز وارداتی هم قیمت پایین‌تری ندارند و گذشته از موز که قیمت بالایش بیش از یک‌ماه است خبرساز بوده، یک عدد آناناس به 135هزار تومان رسیده و هر عدد نارگیل را هم کمتر از 55هزار تومان نمی‌توان خرید.

برای عید مشکلی نداریم

با همه گرانی‌ها اما گفته می‌شود برای تامین میوه شب عید مشکلی وجود ندارد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران از دپوی حجم مورد نیاز میوه برای شب عید خبر می‌دهد و می‌افزاید: در بهمن و اسفند بازار میوه مشتری چندانی ندارد و اوج خرید میوه روزهای پایانی اسفند است. برای این ایام پیش‌بینی لازم صورت گرفته و میوه مورد نیاز شهر تهران دپو شده و هیچ مشکلی برای شب عید وجود ندارد. با اینکه به‌گفته مسئولان صنفی به‌نظر نمی‌رسد کمبودی در زمینه میوه وجود داشته باشد، اما مشکل اصلی یعنی قیمت بالا هنوز به قوت خود باقی است. کارگر، قیمت بالا در بازار میوه را مقطعی می‌داند و معتقد است طی 10 تا 15روز با برطرف شدن مشکلی که باعث افزایش نرخ شده، قیمت‌ها به تعادل می‌رسد. باید دید بازار میوه در روزهای پایانی سال چه قیمت‌هایی را به مشتریان خود نشان می‌دهد.