۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

تعیین تکلیف دامداری‌های سنتی کشور تا آخر هفته جاری

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۴۶
کد خبر: 495837
تعیین تکلیف دامداری‌های سنتی کشور تا آخر هفته جاری

وزیر جهاد کشاورزی از تعیین تکلیف دامداری‌های سنتی تا آخر هفته جاری در کشور خبر داد و گفت: برای توسعه و رونق بخشی این حوزه، تمامی دامداری‌های سنتی کشور تا آخر هفته تعیین تکلیف شده و مجوزهای قانونی لازم به صاحبان این بخش ارائه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کاظم خاوازی در جلسه کارگروه آب و کشاورزی آذربایجان غربی که با حضور جمعی از معاونان وزارتی، استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی استان و مسوولان استانی برگزار شد، اظهار داشت: ۹۰۹ میلیارد تومان تسهیلات جهت توسعه بخش کشاورزی آذربایجان غربی و رونق تولید به صورت سرمایه در گردش و طرح های اولویت دار اختصاص یافته که به متقاضیان واگذار می شود.

وی تصریح کرد: تخصیص این اعتبارات محدودیتی ندارد و در صورت وجود طرح های اثربخش و نوآورانه برای توسعه این بخش، این میزان اعتبار قابل افزایش است.

خاوازی ادامه داد: از این میزان تسهیلات ۸۲ میلیارد تومان به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی، ۱۰۶ میلیارد تومان در بخش دام، ۱۱ میلیارد تومان در بخش شیلات و آبزیان و ۴۱۲ میلیارد تومان در بخش گلخانه ای هزینه خواهد شد.

وی بر پیگیری تخصیص این اعتبارات از سوی نمایندگان استان در مجلس شوری اسلامی و مسوولان آذربایجان غربی تاکید کرد و افزود: آذربایجان غربی به عنوان استان با ظرفیت و پتانسیل بالا در بخش کشاورزی می تواند در این حوزه، بیش از پیش پیشرفته تر باشد.

وزیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: نشست ها و دیدار های خوبی طی این ۲ روز سفر به این استان به همراه معاونان وزارتی داشتیم که امیدواریم با هماهنگی بین دستگاهی و پیگیری مستمر مسوولان استانی در ماه های آتی شاهد حل برخی موانع و مشکلات به خصوص در امر صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی باشیم.

خاوازی با اشاره به مشکل حق آبه در بخش کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در اسرع وقت در نشست با وزیر نیرو و رییس سازمان محیط زیست به صورت نشست اضطراری بحث حق آبه بخش کشاورزی استان از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه را بررسی و راه های حل مشکل کم آبی در این حوزه را برطرف می کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل تعهد کاهش ۴۰ درصدی آب در بخش کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه امروز شاهد بروز مشکلات اساسی در برخی شهرستان ها و روستاهای استان هستیم، افزود: مشکلات اجتماعی با توجه به نبود اشتغال و محرومیت در این منطقه در اثر عدم بررسی درست تخصیص حق آبه بخش کشاورزی در حال رخ دادن است و باید این موضوع به صورت ویژه بررسی شود.

وزیر جهاد کشاورزی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان آذربایجان غربی خواست تا مستندات کافی و قوی در خصوص مشکل حق آبه بخش کشاورزی با توجه به احیای دریاچه ارومیه را تهیه کنند.

خاوازی با بیان اینکه صادرات سیب استان یکی از مطالبات جدی این بخش است که مشکلات در حال رفع شدن هستند و تنها نیازمند هماهنگی بین دستگاهی با وزارت صمت هستیم، گفت: با رفع موانع صادراتی در ماه های آتی شاهد رونق صادرات سیب خواهیم بود.

وی قانون خرید تضمینی را اقدامی موثر در حمایت از کشاورزان برشمرد و اظهار کرد: با تصویب این قانون و اعطای اختیارات خرید تضمینی، صادرات و واردات به وزارت جهاد کشاورزی اتفاقات خوبی را در این بخش شاهد هستیم و چغندر کاران استان منفعت بیشتری از این موضوع خواهند داشت.

وزیر جهاد کشاورزی از تعیین تکلیف دامداری های سنتی تا آخر هفته جاری در کشور خبر داد و تصریح کرد: برای توسعه و رونق بخشی این حوزه تمامی دامداری های سنتی کشور تا آخر هفته تعیین تکلیف شده و مجوزهای قانونی لازم به صاحبان این بخش اعطا می شود.

خاوازی همچنین از ایجاد شهرک های کشاورزی در مناطق محروم استان خبر داد و گفت: در صورت بررسی زیرساخت های لازم و دارا بودن زمین مناسب وزارت جهاد کشاورزی آمادگی لازم برای احداث شهرک های کشاورزی در مناطق محروم آذربایجان غربی به صورت ویژه را داراست.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از آرتمیا به عنوان ظرفیت کم نظیر در بخش کشاورزی آذربایجان غربی نام برد و گفت: هر کیلو سیست آرتمیا در دنیا ۵۰ تا ۱۵۰ دلار ارزش اقتصادی دارد و با توسعه این صنعت ضمن ارزآوری می توان اشتغال خوبی در منطقه ایجاد کرد.

خاوازی با ابراز گلایه از خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور گفت: متاسفانه در برخی مناطق کشور شاهد تجزیه شدن اراضی کشاورزی هستیم که این موضوع به عنوان خط قرمز در حوزه کشاورزی بوده و با متخلفان برخورد جدی انجام می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در هفته گذشته ۲۰۰ هزار تن جو آزادسازی شده، اظهار امیدواری کرد که برای دامداری های سنتی هم نهاده هایی تامین شود.