۰ نفر

سخنگوی انجمن صنایع لبنی:

لبنیات با زیان عرضه می‌شود

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۲۲
کد خبر: 488299
لبنیات با زیان عرضه می‌شود

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌دانند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، اکنون صنایع لبنی محصولات ضروری مشمول قیمت‌گذاری را با زیان عرضه می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سید محمدرضا بنی‌طبا» در واکنش به اظهارات رییس ستاد تنظیم بازار مبنی بر تذکر جدی به انجمن صنایع لبنی در افزایش قیمت کالاها، افزود: با توجه به آگاهی ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، صنایع لبنی اکنون با متعهد نشدن سازمان حمایت به نتایج جلسات کارشناسی، محصولات ضروری مشمول قیمت‌گذاری را با زیان عرضه می‌کنند و در این شرایط، حداقل مردم را مقابل تولیدکنندگان  قرار ندهند.

وی با اشاره به ضریب تاثیر ۶۵ درصدی قیمت شیرخام بر قیمت تمام‌شده محصولات لبنی، اضافه کرد: از آنجایی‌که مردم فقط محصول نهایی را می‌خرند، از زنجیره صنعت و افزایش قیمت‌ها اطلاعی ندارند و به اشتباه تولیدکنندگان را مقصر افزایش قیمت‌ها می‌دانند، درحالی‌که این افزایش قیمت شیرخام دامداری‌هاست که منجر به افزایش قیمت محصولات لبنی می‌شود.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه بر روی قیمت محصولات لبنی نهادهای مختلفی نظارت دارند، گفت: درحالی‌که قیمت محصولات لبنی به‌طور مداوم از سوی ستاد تنظیم بازار، تعزیرات و سازمان حمایت رصد می‌شود، اما هیچ نظارتی بر حلقه‌های دیگر زنجیره صنعت لبنیات چه در نهاده‌های دامی و چه در قیمت شیرخام وجود ندارد.

وی تاکیدکرد: این درحالی است که علاوه بر شیرخام، محصولات پتروشیمی هم که برای بسته‌بندی محصولات لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد طی ۶ ماه گذشته نزدیک به ۸۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است که به افزایش هزینه‌های تولید کارخانه‌ها انجامیده است.

بنی طبا، با اشاره به طرح ادعای افزایش قیمت محصولات لبنی افزود: در حوزه کالاهای مشمول قیمت‌گذاری دولتی که مصوبه آن توسط ستاد تنظیم بازار در ابتدای آذرماه منتشر شده هیچ تخلفی از قیمت‌های ابلاغی ستاد تنظیم بازار انجام نشده و کارخانه‌ها با وجود اینکه این محصولات را با ضرر تولید می‌کنند، اما از قیمت‌های مصوب عدول نداشته‌اند.

وی افزود: نزدیک به ۴۰ قلم کالای لبنی خارج از شمول قیمت‌گذاری نیز بر اساس آیین‌نامه نرخگذاری محصولات ساخت داخل قیمت گذاری می‌شوند و سود تولیدکنندگان در این دست کالاها هم کمتر از میزان پیش‌بینی شده در آیین‌نامه مربوطه است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ضمن تاکید بر این نکته که سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به توافق های انجام شده در جلسات کارشناسی پایبند نبودند، گفت: در جلسه ۲۸ آبان‌ماه درحالی که قیمت شیرخام به عنوان ماده اصلی صنعت لبنیات کیلویی چهار هزار و ۱۵۰ تومان تعیین شده بود و بر اساس این نرخ پایه، قیمت محصولات ضروری سبد خانوار نیز استخراج و مورد توافق قرار گرفت، اما مصوبه اعلامی ستاد تنظیم بازار قیمت شیرخام را به کیلویی چهار هزارو ۵۰۰ تومان افزایش داده بود بدون اینکه تاثیر این افزایش هزینه را بر ۱۰ قلم محصول پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های لبنی در دو سال گذشته حداکثر همکاری را با مسوولان برای حراست از سفره مردم داشته‌اند، افزود: افزایش قیمت شیرخام در حالی رشد ۸۸ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند که میزان افزایش قیمت محصولات لبنی پرمصرف در یک سال گذشته به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

به گفته بنی‌طبا، این بدان معناست که تعادلی میان هزینه‌های تولید و قیمت محصولات لبنی وجود ندارد و در واقع مسوولان از جیب تولیدکننده به مصرف‌کنندگان یارانه می‌دهند.

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه ۱۰ قلم کالای لبنی مشمول قیمت‌گذاری درحال حاضر با سه درصد ضرر توسط کارخانه‌ها عرضه می‌شود، با اشاره به تبعات اصلاح نشدن قیمت این محصولات گفت: تداوم این وضعیت بیش از همه به کارخانه‌های کوچک ضربه خواهد زد، زیرا این دست کارخانه‌ها تنوع محصول نداشته و تمرکز تولید آنها بر روی این ۱۰ قلم قرار دارد.

وی اضافه‌کرد: زمانی که مسوولان ستاد تنظیم و به‌ویژه سازمان حمایت راضی به این ضرر و حاشیه زیان شده اند، یعنی به تعطیلی کارخانه‌های کوچک و از دست رفتن اشتغال در شهرستان‌ها رضایت داده‌اند.

بنی‌طبا افزود: در واقع شاید به دلیل رقابتی بودن بازار لبنیات، کمبود کالایی اتفاق نیفتد، اما اشتغال در سطح شهرستان‌ها با تعطیلی واحدهای کوچک از بین می‌رود.

وی ضمن تصریح بر لزوم اصلاح قیمت کالاهای مشمول قیمت‌گذاری دولتی، تاکید کرد: درخواست می شود که مسوولان از متهم ساختن تولیدکننده در مقابل افکار عمومی بپرهیزند و در عین حال واقعیت‌های بازار که ناشی از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است، پذیرا باشند.

 دبیر ستاد تنظیم بازار به‌تازگی به انجمن صنایع لبنی برای افزایش قیمت‌ها تذکر جدی داده و اعلام کرد: هرگونه افزایش قیمتی بدون هماهنگی تخلف محسوب می‌شود.