۰ نفر

افزایش یک شبه قیمت‌ها؛

رشد قیمت تخم مرغ مجالی به مرغ نداد

۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۸
کد خبر: 486351
رشد قیمت تخم مرغ مجالی به مرغ نداد

در حالی که هنوز یک روز هم از کاهش قیمت مرغ نگدشته اما همزمان قیمت تخم‌مرغ مجالی نداده و افزایش قابل توجهی در بازار پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، با توجه به گرانی‌های اخیر مرغ و بستن صف‌های طویل برای خرید مرغ منجمد آن‌ هم در شرایطی که کرونا رخت عروسی بر تن کرده و در تجمعات جولان می‌دهد پیگیری‌های لازم برای متعادل‌سازی قیمت این محصول که جزو کالاهای اساسی است در دستور کار قرار گرفت تا جایی که از امروز قرار بر این شد تا قیمت این کالاها کاهش یابد.

در این میان طبق بررسی‌های میدانی  مبنی بر کاهش قیمت مرغ ، قیمت تخم‌مرغ مجالی به قیمت مرغ نداد و در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها به صورت قابل توجهی افزایش یافته و حتی برخی از مغازه‌داران حاضر به فروش تخم‌مرغ نیستند.

وضعیتی که این روزها بنابه دلایل مختلف سبب افزایش نگرانی و دغدغه‌های مردم می‌شود نشان از برخی سوءمدیریت‌ها است که گاهی با انباشت تولید یک محصول و گاهی به نایاب شدن آن می‌انجامد که هر دو به ضرر اقتصاد و جیب مردم است.

مرغ منجمد را به قیمت واقعی مرغ خریدیم

در این باره جویای مشکلات اخیر مردم در بحث گرانی مرغ و تخم مرغ می‌شود که پناهی در این زمینه معتقد است که اگر مسئولان تدابیر اساسی در این زمینه بیندیشند به هیچ عنوان این مشکلات گریبانگیر مردم نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر تولیدات داخلی حمایت شود و نسبت به کمبود نهاده‌های دامی و تأمین مواد اولیه دام‌های زنده برنامه‌ریزی شود مردم برای خرید مرغ منجمد مجبور نمی‌شوند تجمع و شلوغی راه بیندازند و مرغ منجمد را به قیمت مرغ منجمد و خریداری کنند.

این شهروند اردبیلی می‌گوید: انتظار ما از مسئولین این است تا وضعیت مردم را دریابند و برای حمایت از مردم اقدامات مناسبی انجام دهند تا مردم بیشتر از این متحمل خسارت و سختی نشوند و برای ادامه زندگی مشقت را تحمل نکنند.

واسطه‌ها از بازار حذف شوند

در اینباره کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با رسانه‌ها این چنین اظهار داشت: با توزیع گسترده مرغ گرم  قیمت آن را از هر کیلو 35 هزار تومان به 18 هزار و 500 تومان رساندیم و وزارت صمت هم با ورود به بازار‌های خرد و انجام بازرسی‌ها به همراه تعزیرات سبب شده که مرغ با قیمت 20 هزار و 400 تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

وی بیان کرد: واسطه‌ها باید از بازار حذف شوند اگر شهرداری‌ها بر اساس مصوب دولت غرفه‌هایی از میادین را در اختیار تولیدکننده‌ها قرار بدهند خیلی از مشکلات رفع می‌شود و با توجه به این که فشار زیادی روی تولیدکنندگان تخم مرغ هست و آن‌ها تقاضا‌هایی برای صادرات دارند اما قیمت تخم مرغ همان نرخ مصوب است.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیز در این زمینه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ 17 هزار و 500 تومان معادل شانه‌ای 35 هزار تومان گفت:گرانی تخم مرغ ارتباطی به صادرات ندارد، کاهش تولید و کمبود نهاده های دامی علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ در بازار است که با استمرار روند فعلی توزیع نهاده، گرانی ادامه خواهد داشت.

مرغداران از 50 درصد سهمیه دولتی نهاده مورد نیاز مرغ برخوردارند

 محمد ابراهیم محمدی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این باره امروز در بازدید از فروشگاه‌های توزیع مرغ گرم اظهار داشت: توزیع مرغ گرم به قیمت 20 هزار و 400 تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از امروز آغاز شده است و دستورات لازم در راستای ارائه مرغ به قیمت مصوب توسط مرغداران به کشتارگاه‌ها ارائه شده است.

وی بیان کرد: با توجه به این که 50 درصد سهمیه نهاده مورد نیاز مرغ زنده به صورت دولتی و ارز 4 هزار و 200 تومانی تهیه می‌شود بنابراین در این زمینه نیاز است با بازرسی‌های لازم و همکاری سازمان صمت استان گوشت مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسد.

محمدی تصریح کرد: بر همین اساس قیمت مرغ در درب مرغداری 17 هزار تومان و مرغ لاشه در عمده فروشی‌ها به میزان 23 هزار تومان و در خرده فروشی‌ها 20 هزار و 400 تومان قابل عرضه خواهد بود و تخطی از قیمت مصوب تخلف محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: تمام سعی و تلاش ما عرضه محصولات دامی و کشاورزی تولیدی با قیمت مناسب به مردم است که در این زمینه به دلیل برخی مشکلات با گرانی کالاهای مزبور مواجه می‌شویم که در این زمینه با برنامه‌ریزی اساسی سریعاً به دنبال کاهش قیمت هستیم.

و اما در شرایطی که مداوم قیمت کالاها یک شبه پرواز می‌کند از مسئولین انتظار می‌رود قبل از این که این مشکلات و اتفاقات رخ دهد، به فکر باشند و شرایطی فراهم کنند که مردم بیش از این در مضیقه و تنگنا زندگی نکنند و بتوانند با وضعیت کنونی لبخند رضایت بر لب داشته باشند.