۰ نفر

نگاه کشاورزان به حمایت‌های دولت برای کشت پاییزه

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۱۱
کد خبر: 465382
نگاه کشاورزان به حمایت‌های دولت برای کشت پاییزه

ماه پایانی تابستان که از راه رسید، گندمکاران هنوز خستگی برداشت محصول را از تن به در نکرده به‌دنبال کارهای اولیه برای کشت پاییزه مانند آماده‌سازی زمین، تهیه بذر، سم و کود می‌روند تا زمین‌شان را مجدداً به زیر کشت این محصول ببرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اما تناسب نداشتن هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی با قیمت خرید تضمینی انتظارها برای افزایش حمایت‌های دولت از کشاورزان را بیشتر کرده است و برخی منتظر ورود دولت به بحث کنترل قیمت نهاده‌ها و تعیین قیمت تضمینی عادلانه این محصول هستند. این در حالی است که کشور ما با توجه به تحریم‌ها بیش از هر وقت دیگر نیاز به تأمین امنیت غذایی درزمینه محصولات استراتژیک مانند گندم دارد.

بلاتکلیفی کشاورزان در سومین استان تولید کننده گندم

 «محمد رضا عباسی» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان  گفت: در مجموع 350هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم قرار دارد که انتظار می‌رود یک میلیون و 280 هزار تن محصول از آن برداشت شود. به‌گفته وی گلستان سومین تولید کننده گندم در کشور است. وی با اشاره به مشکل کشاورزان به‌دنبال افزایش نهاده‌های تولید این محصول افزود: البته تعیین قیمت نرخ تضمینی گندم موضوعی است که باید در سطح ملی برای آن تصمیم‌گیری شود ولی جهاد کشاورزی گلستان هم پیگیر موضوع است . وی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد حداقل قیمت خرید تضمینی گندم باید 4 هزار و 500 تومان باشد تا برای گندم کاران سوددهی داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: حذف ارز4200 تومانی از واردات نهاده‌های تولید نیز تصمیمی است که در سطح کلان کشور گرفته شده است.

 افزایش قیمت نهاده‌ها

 در همین حال «علیقلی ایمانی» دبیر خانه کشاورز گلستان هم  گفت: متأسفانه در قالب مصوبه جدید مقرر شده تخصیص ارز 4 هزارو 200تومانی به واردات بذر و سم و کود شیمیایی متوقف شود و ارز نیمایی به آن تعلق بگیرد و همین تصمیم موجب شده ظرف یک‌هفته قیمت کود پتاسیم و فسفاته و سموم شیمیایی به یکباره 5 تا 7 برابر شود. البته ما سم ایرانی برای آفات هم داریم ولی چون مواد اولیه تولید آنها نیز وارداتی است آنها هم گران شده‌اند. وی افزود: تا قبل از این گرانی‌ها و برداشته شدن ارز 4 هزار ودویست تومانی برای واردات سم و کود در بنیاد گندم کشور یک بررسی کارشناسی انجام شد و متعاقب آن ما به دولت پیشنهاد تعیین قیمت 4 هزارو 500 تومانی برای خرید تضمینی گندم را دادیم که با توجه به تغییر قابل توجه قیمت نهاده‌ها ما پیشنهاد جدیدی به دولت داده‌ایم. ایمانی خاطرنشان کرد: آنالیز جدید ما نشان می‌دهد با احتساب 15 درصد سود برای کشاورز، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گرم گندم نباید کمتر از کیلویی 5 هزار تومان تعیین شود. دبیر خانه کشاورز گلستان خاطرنشان کرد: البته کشاورزان در هر صورت گندم خواهند کاشت ولی وقتی هزینه سم و کود بالا باشد، خب کشاورز برای استفاده از آنها هزینه نخواهد کرد و به این جهت محصول گندم هم از نظر کمی و هم کیفی کاهش خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه 70 درصد گندمکاران گلستانی کشاورزانی هستند که زمین‌های کوچکی دارند تصریح کرد: زندگی کشاورزان معیشتی است و اگر مشکل قیمت خرید تضمینی حل نشود نقدینگی آنها کفاف هزینه‌های کشت جدید را نمی‌دهد.

 دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد با قیمت‌های جدید کود و سم اگر هر کشاورز بخواهد یک هکتار زمین را به زیر کشت گندم ببرد فقط در مرحله کاشت که شامل شخم دیسک، کود، بذر و ردیف کاری است باید حداقل 5 میلیون تومان هزینه کند در حالی‌که این میزان قبلاً 2.5 تا 3 میلیون تومان بود. وی در پایان تأکید کرد: اگر خدای ناکرده ما بار دیگر وارد کننده گندم شویم از یک طرف باید با تحریم‌های ظالمانه و مشکلات تبادل ارز مقابله کنیم و از سوی دیگر هم با کرونا دست و پنجه نرم کنیم که توانی برای اقتصاد ملی نمی‌گذارد.

 قیمت خرید گندم منطقی نباشد محصولات دیگر جایش را می‌گیرند

 از سوی دیگر «صمد رنجبری» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تا کنون 946 هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان فارس خریداری شده است. وی با اشاره به اینکه فارس رتبه دوم خرید گندم را در اختیار دارد افزود: البته تولید گندم ما یک میلیون و 300 هزار تن است که بخشی از آن مربوط به خود مصرفی کشاورزان و بذر مورد نیاز آنها است. به گفته وی میزان خرید گندم از کشاورزان استان فارس نسبت بمدت مشابه سال زراعی قبل 46 درصد افزایش داشته است. رنجبری در خصوص گلایه کشاورزان مبنی بر افزایش چند برابری نهاده‌های کشاورزی هم گفت: کشاورزان نگران نباشند چراکه دولت به این مسأله اشراف کامل دارد و حتی کمیسیون کشاورزی مجلس به مسأله ورود کرده و ما امیدوار هستیم قیمت تضمینی با در نظر گرفتن منافع کشاورزان تعیین شود. وی تأکید کرد: گندم محصولی است که امنیت غذایی کشور به آن گره خورده است و متأسفانه رقیبانی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز دارد که اگر کشاورز ببیند قیمت خرید تضمینی جذابیتی برایش ندارد به سمت تولید آنها خواهد رفت. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: استان فارس 50 هزار کشاورز گندم کار دارد که زمین در اختیار هر کدام از آنها 2 تا 3 هکتار است.

 مشکلات کشاورزان را خسته کرده است

 «مهرزاد عباسی» گندمکار نمونه کشوری سال 96 که در« نقش رستم» مرودشت استان فارس سالانه 30هکتار زمین را به زیر کشت گندم می‌برد گفت: کشاورزی خرجش به دخلش نمی‌خورد و باید بگویم ما کشاورزان دیگر خسته شده‌ایم. وی افزود: ما اصلاً خواهان افزایش قیمت نیستیم چون متعاقب آن قیمت نان هم بالا می رود ولی ما انتظار داریم دولت مداخله کند تا نهاده ارزان قیمت به دستمان برسد. وی افزود: کشاورزان استان فارس معمولاً از آبانماه اقدام به کشت گندم می‌کنند و من و بسیاری از دیگر کشاورزان منطقه اگر وضعیت به اینگونه باشد، امسال گندم نخواهیم کاشت. به‌گفته وی با اینکه قیمت نهاده‌ها بالا رفته ولی نهاده‌ای برای خرید در بازار حتی با قیمت گران پیدا نمی‌شود.

«مسعود اسدی» عضو شورای مرکزی خانه کشاورز که خود تولید کننده گندم در خوزستان نیز هست گفت: متأسفانه قیمت نهاده‌ها حدود 700 درصد بالا رفته که علت آن هرچه می‌خواهد باشد ضد تولید است و به تخلیه مزارع می‌انجامد و در نهایت برای امنیت غذایی بسیار خطر ناک است. وی افزود: افزایش نامتعارف قیمت بذر، کود و سم به معنای کاهش تولید است و می‌تواند راه را برای واردات گندم هموار کند.