۰ نفر

ممنوعیت واردات برنج از اول شهریور؛

ترخیص برنج‌های وارداتی به یک شرط مجاز شد

۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۲۰
کد خبر: 461308
ترخیص برنج‌های وارداتی به یک شرط مجاز شد

طبق اعلام معاون فنی گمرک ممنوعیت واردات برنج از اول شهریورماه اعمال می شود، اما در این دوره صاحبان برنج های رسوبی تحت شرایطی می توانند نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند. همچنین باقیمانده برنج های درصدی موجود در بنادر و گمرک نیز ظرف هفته آتی تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ترخیص برخی کالاها طی سال برای مدتی متوقف و با ممنوعیت فصلی مواجه می شود که برنج از جمله این اقلام است که زمان ممنوعیت واردات آن اول مرداد ماه تعیین شده بود و با تصمیم ستاد تنظیم بازار به اول شهریور تا اول آبان ماه تغییر کرد، اما با توجه به حجم بالای برنج دپو شده در گمرک که عمدتا با مشکل تامین ارز مواجه هستند گفته می شد که ممکن است ممنوعیت لغو شده و یا تصمیم دیگری اخذ شود.

در نهایت اخیرا جلسه ای در وزارت صمت با حضور دستگاههای مرتبط از جمله گمرک و بانک مرکزی برگزار شد که طی آن در رابطه با برخی از مسائل از جمله وضعیت رسوب و ترخیص برنج تصمیم گیری شود که پیگیری نتیجه مذاکرات صورت گرفته از مهرداد جمال ارونقی -معاون فنی گمرک ایران-با توضیحاتی از سوی وی همراه شد.

این مقام مسئول در گمرک با بیان این که طی مذاکرات صورت گرفته ممنوعیت واردات برنج از اول شهریور اعمال خواهد شد، توضیح داد: اما صاحبان برنج های رسوبی همزمان با شروع دوران ممنوعیت با رعایت قانون و حقوق مکتسبه می توانند نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.  

وی افزود:بدیهی است باقیمانده برنج های درصدی موجود در بنادر و گمرکات نیز ظرف هفته آتی تعیین تکلیف خواهد شد.

ارونقی با اشاره به وضعیت موجودی و ترخیص برنج گفت: در سال گذشته و تا ۲۸ مرداد ماه، حدود ۸۰۰ هزار تن برنج وارد و ترخیص شد که واردات این کالا برای امسال حدود ۲۰ درصد، کاهش داشته است؛ به طوری که تا کنون ۴۰۰ هزار تن ترخیص و حدود ۳۰۰ هزار تن دیگر باقی مانده است، این در حالی است که بعد از اجرا شدن ممنوعیت فصلی ورود برنج به کشور اگر مشکلات وارد کنندگان برنج در حوزه ارز برطرف شود آن گاه ترخیص برنج امکان پذیر خواهد بود.

معاون فنی گمرک با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از برنج های وارداتی در صف تخصیص ارز و یا در مرحله تامین ارز قرار دارند. یادآور شد: کسانی  که در صف تخصیص ارز هستند باید به نحوی منشاءارز آنها از طرف بانک مرکزی تایید شود. از سوی دیگر افراد در صف تامین ارز نیز تا زمانی که وجه برای آنها جابجا نشده و تامین اتفاق نیفتد اعلامیه ارز برایشان صادر نمی شود، البته گمرک نسبت به ترخیص درصدی این کالاها اقدام کرده است.