۰ نفر

سرآمدی ایران در صادرات کشمش منهای بسته ‌بندی

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۵:۰۸
کد خبر: 458685
سرآمدی ایران در صادرات کشمش منهای بسته ‌بندی

تولید انگور در بیشتر استان‌های کشور ما را به سومین صادر‌کننده کشمش دنیا تبدیل کرده است و باغداران در استان‌های مختلف با هدف افزایش کمی و کیفی تولید انگور سعی در تبدیل باغ‌های خود به حالت ایستاده دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تولید‌کنندگان انگور با توجه به اینکه همه ساله بخش اعظم تولیدشان را به کشمش تبدیل و سپس راهی بازارهای صادراتی می‌کنند کمتر از دیگر کشاورزان به‌دلیل شیوع کرونا آسیب دیده‌اند اما کماکان به‌دلیل ضعف در بسته ‌بندی، ارزش افزوده کشمش تولیدی ما بیشتر نصیب کشور‌های دیگر می‌شود.

 کشمش دومین محصول ارزآور کشاورزی

 یکی از قطب‌های تولید‌کننده انگور کشور قزوین است به همین دلیل مرکز تحقیقات انگور کشور در تاکستان پایه‌گذاری شده تا ضمن بررسی ارقام مختلف انگور، ارقام مناسب برای کشت در هر استان از طریق این مرکز معرفی شود. «ولی‌الله رسولی» محقق مرکز تحقیقات انگور تاکستان و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات علوم باغبانی کشور  گفت: هرچند انگور محصولی است که بیشتر در مناطق معتدل و سردسیر به بار می‌نشیند اما در حال حاضر در سه چهارم اراضی قابل کشت کشور باغ انگور داریم تا جایی که گستره باغ‌های انگور حتی تا سیستان و بلوچستان و سرپل ذهاب و قصر شیرین نیز رفته است. به گفته وی اگر نقشه کشورمان را به‌صورت عمودی به چهار قسمت تقسیم کنیم تنها یک چهارم پایینی آن قابلیت کشت انگور را ندارد. وی خاطرنشان کرد: کشت انگور برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است زیرا ما بعد از پسته بیشترین ارزآوری محصولات کشاورزی را مدیون کشمش هستیم. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ارزش افزوده بالایی که از طریق فرآوری انگور و تبدیل آن به کشمش برای کشور ایجاد می‌شود بخش اعظم تولید انگور تبدیل به کشمش می‌شود. کشمش تولیدی کشور ما به‌دلیل تبدیل انگور بی‌دانه به کشمش از بالاترین کیفیت برخوردار است. به گفته رسولی؛ قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، خراسان رضوی و فارس از جمله مهم‌ترین استان‌های تولید‌کننده انگور هستند. این محقق انگور بزرگترین چالش پیش روی این بخش را ضعف ما در بسته‌بندی خواند و گفت: این مسأله موجب شده ارزش افزوده ای که از این طریق نصیب تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان ما می‌شود کمتر باشد. رسولی تأکید کرد: در کلکسیون مرکز تحقیقات انگور تاکستان یکهزار رقم انگور در دست بررسی است که با اصلاح برخی ارقام این ارقام بومی‌سازی می‌شوند و هر رقمی که با شرایط آب و هوایی استان‌ها سازگاری داشته باشد به استا‌ن‌های مختلف معرفی می‌کنیم.

در همین حال «اسماعیل کریم زاده» مدیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان ما به لحاظ کیفیت انگور، رتبه نخست کشور و به لحاظ میزان تولید رتبه چهارم را دارد درواقع ما 8 درصد از مجموع انگور کشور را تولید می‌کنیم. وی سطح زیر کشت باغ‌های انگور استان را 32 هزار هکتار اعلام و تصریح کرد: 8 هزار هکتار از این میزان انگور ایستاده است و مابقی به روش سنتی کاشته شده است. سالانه بیش از 200 هزار تن انگور در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود. وی گفت در استان ما بیش از 100 نوع  انگور کشت می‌شود که مهم‌ترین آنها دانه بلند، کشمشی خلیلی، یاقوتی، حسینی و ریش بابا است. وی تأکید کرد: از آنجا که انگور نیاز به آب کمی دارد یکی از اولویت‌های ما برای مصرف بهینه آب است و کمک بسیار بزرگی برای احیای دریاچه ارومیه است.از سوی دیگر «عبدالرضا رضایی» مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز  گفت: در حال حاضر 2 هزار و 767 هکتار از اراضی استان به باغ‌های انگور اختصاص دارد که حدود 16 هزارتن تولید انگور دارد. وی مهم‌ترین اقلام انگور استان را عسگری و یاقوتی خواند و افزود: با توجه به اینکه انگورگیاه مقاوم و قانعی است ما در استان در کنار توسعه باغ‌های زرشک و عناب، کشت این محصول را نیز به کشاورزان توصیه می‌کنیم. انگور دیم درخت مناسبی برای توسعه باغ‌های اراضی شیبدار است. مدیر باغبانی خراسان جنوبی همچنین توضیح داد: از آنجا که درصد کمی ازانگور به‌صورت تازه خوری مصرف و مابقی به صنایع تبدیلی و فرآوری سپرده می‌شود کرونا نتوانسته آسیب جدی به این بخش وارد کند. وی با اشاره به اینکه ایران سومین صادر‌کننده کشمش به دنیا است افزود: متأسفانه به‌دلیل ضعف تاریخی ما در صنایع بسته‌بندی بیشتر ارزش افزوده این محصول به دست دیگر کشور‌ها می‌رسد و از همه بدتر حتی تولیدش به‌نام کشورهای دیگر ثبت می‌شود. وی به کشاورزان توصیه کرد با توجه به مشوق‌ها و تسهیلات با نرخ بهره کم که دولت برای تبدیل باغ‌های انگور سنتی به ایستاده در نظر گرفته حتماً نسبت به اصلاح باغ‌های انگور اقدام کنند تا کیفیت انگور تولیدی‌شان افزایش یابد.