۰ نفر

کشتی‌های چینی در آب‌های ایران حضور ندارند

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۳۰
کد خبر: 446117
کشتی‌های چینی در آب‌های ایران حضور ندارند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مجوزی به کشتی‌های خارجی برای صید داده نشده است، گفت: چیزی تحت عنوان کشتی‌های چینی در آب‌های سرزمینی ما وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، نبی‌الله خون‌میرزایی در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه پیش از این اعلام شده بود در بخش پرورش ماهی در قفس، کمبود تسهیلات وجود دارد، آیا با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم، این مسئله برطرف شده است؟ گفت: تسهیلات از محل منابع داخلی و بانک‌ها محدودیتی ندارد و با توجه به رونق و سودآوری صنایع شیلاتی، بانک‌ها علاقه‌مند به ارائه تسهیلات به این بخش هستند اما دغدغه ما این است که تسهیلات کم‌بهره به بخش ارائه شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه سال گذشته با محدودیت منابع روبرو بودیم، امسال امیدواریم متناسب با تکلیف، منابع لازم در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای وارد کردن برخی از فناوری‌های مربوط به پرورش ماهی نیازمند تخصیص ارز هستیم، گفت: این فناوری‌ها به دلیل اینکه بومی‌سازی نشده، فعلاً نیازمند حمایت است و درخواست ما این است به مزارعی که کار پرورش را شروع کرده‌اند، در این زمینه ارز ترجیحی تخصیص یابد.

خون‌میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌هایی که در حوزه جهش تولید ارائه شده، گفت: یکی از برنامه‌ها افزایش ۲۹۰ هزار تنی تولیدات شیلاتی است که نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است و در صورتی که این امر تحقق یابد، ۲۴ هزار شغل ایجاد می‌شود.

برنامه تولید ۵۲ هزار تن میگو در سال جاری

رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر آخرین وضعیت تولید میگو در سال جاری اضافه کرد: سال گذشته ارز مورد نیاز برای واردات مولد اختصاص نیافت. همچنین ادامه‌دار شدن سرما و ترس ناشی از محدودیت صادرات باعث شد که فصل پرورش با تأخیر شروع شود. امروز هم نسبت به سال گذشته عملیات ذخیره‌سازی عقب‌تر است و ما امیدواریم که بتوانیم با اقدامات انجام شده این عقب‌ماندگی را جبران کنیم و تولید در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته بیش از برنامه تکلیف شده، باشد.

خون‌میرزایی تصریح کرد: برنامه تکلیف شده برای سال ۹۹ در زمینه تولید میگو ۵۲ هزار تن است که امیدواریم تولید ما بیش از این میزان است.

کشتی‌های چینی غلط مصطلحی است که باید اصلاح شود

وی درباره حضور کشتی‌های چینی در آب‌های کشور و کلیپی که اخیراً در زمینه صید با شوک برقی در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: چیزی تحت عنوان کشتی‌های چینی در آب‌های سرزمینی ایران وجود ندارد و در داخل مجوزی به کشتی‌های خارجی برای صید داده نشده است. کشتی‌های چینی غلط مصطلحی است که باید اصلاح شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نیروی دریایی سپاه و ارتش از آب‌های سرزمینی محافظت می‌کنند و در صورتی که کشتی‌های خارجی بخواهند وارد این محدوده شوند، با آنها برخورد خواهند کرد بنابراین ما درباره چیزی که وجود ندارد، اظهارنظر نمی‌کنیم.

خون‌میرزایی اضافه کرد: کلیپی که در این زمینه منتشر شده بود با توجه به انواع کشتی و ماهی که در آن نمایش داده می‌شد، در محدوده آب‌های سرزمینی ما نیست.

وی درباره اینکه بنابراین کشتی‌هایی که تحت عنوان کشتی‌های چینی توسط نهادهای مختلف از جمله سپاه توقیف می‌شوند، چه ماجرایی دارند؟ گفت: بنده هیچ‌گاه نشنیده‌ام که کشتی‌ها مالکیت غیرایرانی داشته باشند، در چنین شرایطی اصلاً حق ورود به محدوده آب‌های سرزمینی ما را ندارند بنابراین حضور کشتی‌های چینی در آب‌های سرزمینی را تکذیب می‌کنم و اگر چنین اتفاقی بیفتد، تجاوز محسوب می‌شود.

رئیس سازمان شیلات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید حدود ۱۸۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور گفت: ایران رتبه اول تولید ماهی قزل‌آلا در آب‌های شیرین را دارد.

خون‌میرزایی همچنین با اشاره به خسارت‌های سنگینی که به زیرساخت‌های شیلاتی و پرورش ماهی در پی سیل فروردین ۹۸ وارد شده بود، افزود: با اقدامات تولیدکنندگان، بخش خصوصی و شیلات، این خسارات جبران شد و ما توانستیم سال گذشته فراتر از برنامه تکلیفی عمل کنیم به طوری که برنامه سال ۹۸ تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصول شیلاتی بود اما ما در نهایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصول شیلاتی تولید کردیم.

وی افزود: مصرف سرانه نیز سال گذشته به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید که تکلیف ما ۱۳ کیلوگرم بود.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، سال گذشته تراز تجاری محصولات شیلاتی علی‌رغم شرایط تحریم و شیوع بیماری کووید ۱۹، ۴۴۰ میلیون دلار مثبت بود که اتفاق بسیار خوبی است.