۰ نفر

آغاز فصل صید کیلکا در دریای خزر

۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷
کد خبر: 445422
آغاز فصل صید کیلکا در دریای خزر

مدیرکل شیلات مازندران از آغاز فصل صید "کیلکا" در دریای خزر خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسن اسحاقی با بیان اینکه در سطح استان مازندران، ۲ بندر صیادی بابلسر و امیرآباد در طول سال مشغول فعالیت صید و صیادی هستند، اظهار کرد: در این زمینه، ۴۴ فروند شناور صیادی کیلکاگیر در طول سال فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در بندر صیادی بابلسر ۲۱ فروند و در بندر صیادی امیرآباد ۲۳ فروند شناور صیادی در طول سال مشغول فعالیت صید و صیادی هستند، تصریح کرد: در این دو بندر در طول سال، حدود ۴۳۰ نفر صیاد به صورت مستقیم مشغول فعالیت‌اند.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه در این دو اسکله نزدیک به ۲۰ هزار تن انواع آبزیان تخلیه می‌شوند، گفت: اگر بتوانیم حوضچه بندر بابلسر و اسکله داخلی آن را به پایان برسانیم در سال ۹۹، بیش از ۵۰ هزار تن انواع آبزیان را در آن تخلیه خواهیم کرد.

اسحاقی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم تا بندر بابلسر به عنوان بندر هاب صیادی شمال کشور در نظر بگیریم و کارهای اداری آن آغاز شده است، تصریح کرد: اگر این اتفاق صورت بگیرد تحولات زیادر را در بحث گردشگری و صیادی شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در حال حاضر در اسکله بندر بابلسر، شناورهای صیادی، گردشگری و پشتیبان قفس پهلو می‌گیرند، در نظر داریم در سال ۹۹ این اسکله را به عنوان بزرگترین پشتیبان پرورش ماهی در قفس در نظر بگیریم تا برنامه‌ها و اولویت‌هایی که در برنامه‌های سازمان شیلات ایران است را عملیاتی کنیم.

مدیرکل شیلات مازندران در ادامه با اشاره به اینکه در طول سال ۹۸ ترکیب صید ماهیان کیلکا به ترتیب شامل ۳ درصد آنچوی و یک درصد چشم‌ درشت بوده است،یادآور شد: حدود ۹۰ درصد صید کلیکا ماهیان برای کارخانه‌های پودر ماهی به عنوان خوراک آبزیان و ۱۰ درصد برای مصارف انسانی است.

اسحاقی خاطرنشان کرد: در جامعه صیادی در طی یک دهه اخیر، به دلیل فرهنگ‌سازی صورت گرفته، تشکلات صیادی کلیکا، به صورت خودجوش به منظور حفظ و بازسازی ذخایر در ۳ ماه ابتدایی هر سال، اقدام به تعطیلی صید می‌کنند.

وی در پایان گفت: برنامه صید ابلاغی توسط سازمان شیلات ایران به اداره‌کل شیلات مازندران ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن برای سال ۹۹ است که پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی منسجم، این میزان، محقق شود.