۰ نفر

5 کیلو گوجه فرنگی به قیمت یک بطری آب معدنی

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۳۰
کد خبر: 435946
5 کیلو گوجه فرنگی به قیمت یک بطری آب معدنی

محصولات کشاورزی در ایران حتی اگر هم از تگرگ و سرمازدگی و سیل و آفت جان سالم به در ببرند، معلوم نیست در وقت برداشت محصول و عرضه، بتوانند بر لب‌های کشاورزان، لبخند رضایت بنشانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سال خوب و پر باران همیشه به معنای درآمد بیشتر برای کشاورز نیست. مانند وضعیت کشاورزان جنوب استان کرمان که مانده‌اند با گوجه فرنگی‌هایی که کسی خریدارشان نیست چه کنند. قیمت گوجه فرنگی سر زمین در این منطقه اکنون حدود 500 تومان است. اگر در نظر داشته باشیم قیمت یک بطری آب معدنی یک و نیم لیتری 2500 است و با 5 کیلو گوجه می‌توان فقط یک بطری آب خرید ، تازه به نازل بودن قیمت حاصل کار کشاورزان این منطقه پی می‌بریم. و باز اگر بدانیم برای برداشت یک کیلو گوجه فرنگی 1000 لیتر آب مصرف می‌شود، انگیزه‌های اقتصادی ادامه کار کشاورزی هم زیر سؤال می‌رود.

افت شدید قیمت گوجه فرنگی در جنوب استان کرمان موجب شده کشاورزان این منطقه انگیزه‌ای برای برداشت و فروش محصول خود نداشته باشند وترجیح بدهند محصول روی زمین بماند. «حسین درینی» کشاورز گوجه فرنگی کار روستای «زه» از توابع شهرستات کهنوج می‌گوید: به خاک سیاه نشسته‌ایم محصولی را که ماه‌ها برایش زحمت کشیده‌ام حالا حتی با کیلویی پانصد تومان نمی‌خرند. باور کنید این پول حتی به اندازه هزینه‌ای که برای بذر، کود و کارگر کرده‌ام نیست و حالا نشسته‌ام سر مزرعه و نابودی دسترنج چند ماهه‌ام را می‌بینم. «حجت ایوبی» از فعالان بازار میوه تره‌باراصلی کرمان هم می‌گوید: اگر گوجه فرنگی درجه یک باشد با قیمت کیلویی حدود هشتصد تومان می‌خریم ولی در حال حاضر همه گوجه فرنگی‌ها درجه 2 و 3 است که نمی‌توانیم بیشتر از 500تومان بخریم ضمن اینکه امروز در تماسی که با میدان میوه تره‌بار تهران داشتم گفتند به قدری گوجه فرنگی به پایتخت روانه شده که روز چهارشنبه هر کیلوگرم گوجه فرنگی را باکیلویی یکهزار تومان فروخته‌اند یعنی ما هم باید ارزانتر بخریم تا بتوانیم گوجه فرنگی را به شهرهای بزرگ بفرستیم. «فرامرز رستگار» مدیر زراعت جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح می‌کند: برنامه ما برای تولید گوجه فرنگی 12 هزار هکتار بود که 11 هزارو 850 هکتار به زیر کشت رفت و انتظار داریم به تولید 430هزار تن برسیم پس می‌بینید که کشاورزان بیشتر از برنامه‌ریزی و الگوی کشت استان اقدام به کاشت گوجه فرنگی نکرده‌اند. وی با اشاره به اینکه تاکنون 60 درصد محصول گوجه فرنگی جنوب کرمان برداشت شده می‌افزاید: اینکه گوجه فرنگی روی دست کشاورز مانده به چندین علت برمی‌گردد. اول اینکه شرایط اقلیمی به گونه‌ای بوده محصول دیر بازار آمده یعنی محصول نوبرانه ما با یک‌ماه تأخیر وارد بازار شد و همزمان شد با پیک عرضه گوجه فرنگی بوشهر و هرمزگان!

پس عرضه بشدت بالا رفته است. از سوی دیگر بارش‌های سیل‌آسایی که در اسفند و فروردین داشتیم موجب افزایش آفات و امراض گیاه گوجه فرنگی و تبعاً کاهش کیفیت محصول تولیدی شد به‌گونه‌ای که بخش اعظم محصول از درجه یک به محصول درجه دو و سه رسید. وی می‌گوید: در حال حاضر کـارخانه‌هـــای تولیـــد رب محصـــول گوجه فرنگی را باقیمت 550 تومان می‌خرند ولی کشاورزان راضی نیستند در ضمن کارخانه داران می‌گویند صادراتشان کم شده و ظرفیت خرید کمی دارند.

بیشتر کارخانه‌ها انبارشان پر از رب گوجه فرنگی است. رستگار تأکید می‌کند: از سوی دیگر باشیوع بیماری کرونا مصرف گوجه فرنگی کاهش یافته و در واقع بازار کشش این حجم از تولید را ندارد. به‌گفته وی عملکرد در هکتار مزارع گوجه فرنگی در جنوب کرمان چهل تن در هکتار است که معمولاً همه ساله باهدف تازه‌خوری و صادرات تولید می‌شود که راه صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بسته شده است. وی در پایان همچنین توضیح می‌دهد: بیش از 10 درصد مزارعی که به زیر کشت گوجه فرنگی در شهرهای کهنوج و رودبار رفته با سیل اوایل سال‌جاری 100درصد تخریب شده و هنوز رایزنی‌ها برای جبران خسارت این دسته از کشاورزان ادامه دارد.