۰ نفر

محصول دوبرابر شده، کمباین نیست

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۳۰
کد خبر: 433661
محصول دوبرابر شده، کمباین نیست

بنا به اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، ۱۶ استان کشور با کمبود کمباین مواجه هستند و این کمبود همواره در فصل برداشت، کشاورزان این استان‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است چون آنها برای درو کردن مزرعه خود می‌بایست منتظر کمباین‌های مهاجر باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سطح زیرکشت گندم و جو در کشور ما بیش از هفت میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است و کارشناسان کشاورزی پیش‌بینی کرده‌اند امسال تولید گندم در کشور به ۱۴ میلیون تن برسد.

از سال گذشته سیل و بارش‌های مناسب به کمک کشاورزی سیستان و بلوچستان آمد و موجب شد تعدادی از کشاورزان گندم‌کار که چندین سال بود به‌دلیل خشکسالی آبی برای کشت زمین‌شان نداشتند بار دیگر بذر بکارند و به امید درو روزگار را سپری کنند. حال زحمات گندم‌کاران در این استان به بار نشسته و تولید محصولشان دوبرابرشده اما این روزها با مشکل دیگری برای برداشت گندم‌شان مواجه شده‌اند که موجب شده محصول برخی کشاورزان روی زمین بماند. «علی ریگی» یکی از کشاورزان بخش «پیشین» راسک که محصولش روی زمین مانده تا پول برداشت محصولش به وسیله کمباین را تهیه کند به خبرنگار ما گفت: خدا را شکر امسال به‌خاطر آبی که سیل برایمان آورد توانستیم زمین‌های زیادی را که سال‌ها بلااستفاده مانده بود به زیر کشت ببریم. من سه هکتار گندم‌کاری دارم، کمباین‌داری که از بخش خودمان است تا هفته دیگر نوبت داده و منم به سراغ کمباین دار مهاجری که از استان فارس آمده رفتم. وی گفته است که برای برداشت هر هکتار گندم 700 هزار تومان می‌خواهم که باید نقد پرداخت کنید. الان مانده‌ام چه بکنم. وی افزود: بر اساس تعرفه‌ای که جهادکشاورزی به ما اعلام کرده برای برداشت هر هکتار گندم دیم با کمباین متوسط ما تنها باید 156 هزار تومان و هر هکتار گندم آبی 380 هزار پرداخت کنیم که هیچ کمباین‌داری این تعرفه را قبول ندارد و می‌گوید ما توافقی کار می‌کنیم و این برای امثال من که حتی خرمن کوب نداریم مشکل بزرگی است. هر کمباین دار توجیه خودش را دارد، یکی می‌گوید این نرخ برای کسانی است که گازوئیل دولتی می‌گیرند و دیگری می‌گوید زمین تو هندسی نیست و کار کردن روی هر هکتار زمین تو زمان بیشتری می‌برد. به‌گفته وی در منطقه بلوچستان تعداد افراد محلی که کمباین دارند بسیار کم است و بسیاری از کشاورزان مجبورند دست به دامان     کمباین داران مهاجر شوند که یک ماهی به استان می‌آیند و می‌روند و فقط دنبال سود خود هستند.

در همین حال «شریف شه بخش» یکی از کمباین داران منطقه ایرانشهر هم  گفت: من اهل همین جا هستم و همه کشاورزان را خوب می‌شناسم . به‌همین دلیل سرپول برداشت گندم با همه راه می‌آیم، خدا روزی رسان است. وی تأکید کرد: معمولاً بعد از اینکه کشاورزان محصولشان را فروختند 5درصدش پولش را به من می‌دهند من هم راضی هستم. اگر هم بخواهند پس‌ از فروش محصولشان می‌توانند به ازای هرهکتار که کار کرده‌ام، پانصد هزار تومان پول بدهند به هر جهت صبر می‌کنم تا پول به دستشان برسد. به‌گفته وی، هر کمباین معمولاً روزی چهارصد لیتر گازوئیل مصرف می‌کند اما سهمیه ماهانه تنها سه هزار لیتر است. قیمت هر لیتر گازوئیل دولتی در حال حاضر 350 تومان است. «عبدالعلی کهن سیاه مردی» که خود هم کشاورز و هم کمباین دار روستای «گلاب آباد» بخش مرکزی زابل در منطقه سیستان است به خبرنگار ما گفت: البته هنوز در منطقه ما برداشت گندم آغاز نشده ولی من که بیش از 34 سال است کمباین دار هستم تا حالا نشده محصول کشاورزی را به خاطر اینکه پول نداشته برداشت نکنم. مخصوصاً اگر پیرزن، پیرمرد یا زن سرپرست خانوار باشد حتی محصولشان را با کامیون به هرجا می‌خواهند می‌برم آنها هم پس از فروش محصول به من پول می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: اراضی زیر کشت گندم در زابل با بسیاری از جاها متفاوت است زیرا بیشتر زمین‌ها از نیم هکتار هم کمتر است و این یعنی دردسر برای برداشت با کمباین! به‌همین دلیل در اینجا من پول گندم را مخزنی می‌گیرم هر مخزن که معمولاً 1.5 تا1.8 تن گندم می‌گیرد را با کشاورز 280 هزار تومان حساب می‌کنم که کشاورز هم راضی است. این کمباین دار نیز از نحوه تحویل سوخت دولتی گازوئیل به کمباین داران گلایه کرد و افزود: ما برای سهمیه گازوئیل دولتی با مشکل مواجه هستیم چون معمولاً سهمیه را بعد از روز بیستم هر ماه تحویل می‌دهند و ما در نیمه اول ماه مجبور هستیم از گازوئیل آزاد استفاده کنیم.

برای برداشت گندم مشکلی نداریم

 «امان‌الله طوقی» سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان هم  تصریح کرد: استان ما به‌دلیل شرایط آب و هوایی خاصی که دارد قابلیت کشت انواع محصولات زراعی ازجمله گندم و جو را دارد. به‌گفته وی، کشاورزان این استان به یمن بارش‌های مناسب و البته سیلاب‌هایی که از سال گذشته به مرور از طرف افغانستان به سیستان و بلوچستان روانه شده توانسته‌اند سطح زیر کشت گندم را از 32 هزار هکتار پارسال به 7 هزار هکتار در سال زراعی جاری(سال زراعی 99-98 از مهرماه سال گذشته آغاز شده و مهرماه امسال پایان آن است) برسانند که پیش‌بینی می‌شود تولید گندم نیز از 90 هزار تن پارسال به بیش از 195 هزار تن برسد. وی خاطرنشان کرد: ما نخستین استان در کشور هستیم که از 16 فروردین ماه برداشت گندم را در بخش پیشین راسک آغاز کردیم و تاکنون 200 تن گندم به‌صورت تضمینی خریداری کرده‌ایم. وی گفت: انتظار داریم در سال‌جاری بیش از 64 هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان خریداری کنیم. طوقی تأکید کرد: در حال حاضر بیش از یکصد دستگاه کمباین، دروگر و خرمن کوب از بخش خصوصی به کمک کشاورزان آمده تا بتوانند محصول گندم را هرچه زودتر برداشت کنند. به‌ گفته وی، کمباین داران اتحادیه سراسری دارند و تعرفه‌شان برای برداشت گندم با هر نوع کمباین مشخص است و همه ساله کمباین داران مهاجر از استانی به استان دیگر می‌روند تا در برداشت گندم کمک کنند و البته خودشان هم درآمدی کسب کنند. وی افزود: هرچند به‌دلیل شیوع کرونا و لزوم اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای انتقال رانندگان مهاجر از استان‌های دیگر با مشکلاتی روبه‌رو هستیم ولی این مسأله مشکل خاصی به وجود نیاورده و کار برداشت در جریان است. وی توضیح داد: متأسفانه امسال هم مانند سال‌های گذشته آفت زنگ گندم در مناطقی از استان دیده شده که تاکنون در سطح 10 هزار و 500 هکتار با آن مبارزه کرده‌ایم و انتظار نمی‌رود خسارتی در این زمینه داشته باشیم. از سوی دیگر لشکر ملخ‌های مهاجم هم چند روزی است بار دیگر به سیستان و بلوچستان هجوم آورده‌اند اما با اقدامات انجام شده تاکنون به مزارع گندم و جو و کلزای استان وارد نشده‌اند.