۰ نفر

سیل تولید گندم سیستان وبلوچستان را دو برابر کرد

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۳۷
کد خبر: 431744
سیل تولید گندم سیستان وبلوچستان را دو برابر کرد

سیلاب‌های اواخر سال 98 و نوروز امسال گرچه خسارات زیادی به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی سیستان وبلوچستان زد اما حجم بالای سیلاب که از طریق هیرمند به منطقه سیستان وارد شد، در کنار بارش‌های مناسب پس از آن، شرایطی را رقم زد که سطح زیر کشت گندم در این استان دوبرابر شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان، انتظار می‌رود میزان تولید گندم از95هزار تن سال گذشته به 195هزار تن در سال جاری برسد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «غلام حیدر زورقی» تصریح کرد: در سال زراعی جاری با توجه به آورد رودخانه هیرمند و بارش‌های اوایل سال‌جاری ۶۸ هزار و ۱۴۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیرکشت گندم رفته که نسبت به سال قبل، سطح زیرکشت بیش از دوبرابر شده است. جالب است بدانید 50 هزار هکتار از این میزان در منطقه سیستان است که به دلیل ورود آب هیرمند شرایط مناسب کشت را پیدا کرده است. بیشترین محصول کشت شده در این منطقه گندم و بخش کوچکی جو است. وی افزود: 38 درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی سیستان وبلوچستان به گندم اختصاص دارد که در 20 شهرستان استان کشت شده است .

به گفته وی برداشت گندم از سطح ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سرباز آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط آب وهوایی جنوب سیستان وبلوچستان برداشت گندم در اواخر اسفند آغاز می‌شد اما امسال به علت تداوم بارش‌ها در استان کار برداشت گندم کمی با تأخیر شروع شده است.

 امسال بیش از 1200 تن بذر اصلاح شده گندم در میان کشاورزان توزیع شده و به اندازه نیاز نهاده‌های تولید مانند کود ازته و فسفاته تأمین شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان افزود: پارسال ۳۲هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به کشت گندم اختصاص داشت.

 وی ادامه داد: کشاورزان سیستان وبلوچستان پارسال ۱۷هزار تن گندم مازاد بر مصرف خود را  تحویل سیلوهای گندم داده‌اند. زورقی نوع عمده ارقام (‌بذرهای اصلاح شده) کشت شده گندم در سیستان و بلوچستان را شامل ارقام افق، نارین و چمران ۲ عنوان کرد .

وی همچنین در خصوص آفت زنگ گندم توضیح داد: آفت گندم مانند همه جای کشور در استان ما بویژه بخش سیستان وجود دارد که با مبارزه‌ای که علیه آن شده انتظار می‌رود خسارت قابل توجهی بابت این آفت نداشته باشیم. وی تأکید می‌کند: خسارت زنگ گندم بیشتر مربوط به ارقام بومی است که ما به کشاورزان گفته بودیم بهتر است از ارقام اصلاح شده استفاده کنند. زورقی خاطرنشان می‌کند: ملخ‌های مهاجم نیز از آبان‌ماه سال گذشته میهمان ناخوانده استان بودند. به گفته وی تاکنون در سطح یکهزارو 711 هکتار از اراضی استان در 14 شهرستان با این آفت مبارزه شده است که خوشبختانه تاکنون بیشتر مراتع استان مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفته‌اند وهیچ زمین زراعی یا باغی مورد هجوم این آفت خطرناک قرار نگرفته است. وی هچنین پیش‌بینی کرد تولید کل محصولات  زراعی استان امسال به 3 میلیون و 500هزار تن برسد.

خرید 80 تن گندم در سرباز     

   خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان در جنوب استان سیستان وبلوچستان از23 فروردین ماه جاری آغاز شده است.  

«غلامعلی گنجلی» مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان وبلوچستان گفت: هر ساله خرید تضمینی گندم  در جنوب استان در ماه‌های اسفند و فروردین و در شمال سیستان مانند زابل از خرداد ماه آغاز می‌شود . به گفته وی تاکنون 80 تن گندم درجه یک در منطقه سرباز تحویل مراکز خرید شده است. وی تأکید می کند: پول تمامی محموله‌های خریداری شده به صورت نقدی به گندمکاران پرداخت شده است . سیستان وبلوچستان گندم دوروم ندارد (گندمی که برای تولید ماکارونی پاستا استفاده می‌شود و قیمت خرید آن گرانتر است) ولی هر کیلو گندم معمولی در استان با 2 هزار و 500 تومان خریداری می‌شود .

با توجه به رسیدن فصل خرید تضمینی گندم در سیستان و بلوچستان ۱۱ مرکز خرید در این استان راه‌اندازی شده  است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل خشکسالی صددرصدی تنها 17 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود، می‌افزاید: انتظار می‌رود امسال بتوانیم به مرز خرید 70  هزار تن گندم برسیم .

از نیمه اول اردیبهشت، خرید گندم در بخش دلگان شهرستان ایرانشهر نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: برای خرید گندم سالم و بهداشتی تدابیر کرونایی اندیشیده شده است و مقادیر زیادی ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی کننده برای عوامل خرید، ضدعفونی مراکز، کامیون‌های حمل گندم تهیه شده و در اختیار آنان قرار گرفته است.