۰ نفر

مصوبان سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از کرونا

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۵۶
کد خبر: 423601
مصوبان سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از کرونا

به دعوت و مدیریت دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور و با تصمیم مشترک نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت و تشکلهای صنفی مربوطه در این سازمان، اقدامات بهداشتی لازم برای اجرا با هدف پیشگیری از بروز هرگونه مخاطره انتقال ویروس کرونا به مصرف‌کنندگان تصویب و با ابلاغ رئیس سازمان دامپزشکی کشور لازم الاجرا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، به دنبال دعوت سامد برومندفر، مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور با هدف مقابله با مخاطره بهداشتی ناشی از آلودگی‌های میکروبی (نظیر کروناویروس) از طریق فرآورده‌های خام دامی جلسه هماهنگی اقدامات بهداشتی و پیشگیری مخاطرات بهداشتی در اماکن دامی و مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی با مدیریت دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان برگزار شد.

در این جلسه که با حضور نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تشکلهای صنفی مربوطه برگزار شد، اقدامات اجرایی و توصیه های بهداشتی لازم برای پیشگیری از بروز هرگونه مخاطره انتقال ویروس کرونا به مصرف‌کنندگان در ۱۱ بند برای تشدید اقدامات نظارت بهداشتی برای رفاه حال مردم تصویب شد و علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، مقرر شده است ضمن هماهنگی‌های لازم بین بخشی و همکاری تشکلهای صنفی ذیربط، اهتمام خاص در اجرای مصوبات به عمل آمده و گزارش اقدامات بصورت هفتگی به دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور ارسال شود.

مصوبات ابلاغی این جلسه برای اجرا به شرح زیر است:

۱-      ممنوعیت هرگونه قطعه‌بندی گوشت مرغ، فرآوری، تهیه جوجه کباب و شنیسل، طعم‌دار کردن و ... در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، واحدهای صنفی، غرف میادین میوه و تره بار به دلیل انتقال عوامل بیماریزا و آلودگی‌های متقاطع مورد تایید و تأکید قرار گرفت. مقرر شد سازمان دامپزشکی کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتحادیه‌های صنفی ذیربط و اتاق اصناف در این‌خصوص اقدام کنند.

۲-      مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحدهای صنفی صرفاً مجاز به عرضه فرآورده‌های مذکور به صورت بسته‌بندی شده در کشتارگاه‎‌های صنعتی و یا مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی مجاز (دارای پروانه بهداشتی بهره برداری و نیز پروانه بهداشتی تولید معتبر) و یا تهیه شده در مراکز بسته بندی وابسته به فروشگاه‌های زنجیره ای (صرفاً جهت عرضه در همان مرکز) هستند.

۳-       کشتارگاه‌های صنعتی طیور و مراکز قطعه بندی و بسته‌بندی مجاز، متعهد به تأمین نیاز واقعی جامعه از نظر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی بسته بندی شده و شناسنامه دار هستند.

۴-       اقدامات جدی برای عرضه تخم مرغ شناسنامه‌دار بسته‌بندی شده در مراکز و فروشگاهها بر اساس برنامه ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ با همکاری تشکلهای مربوطه و نظارت بر اجرای آن در مراکز عرضه (عمده فروشی و خرده فروشی) توسط انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار، انجمن صنفی عمده فروشان تخم‌مرغ، سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۵-      توصیه و تاکید بر عرضه ماهی بسته‌بندی شده در مراکز عرضه و واحدهای صنفی

۶-      در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحدهای صنفی، هرگونه فرآوری و طعم‌دارکردن گوشت قرمز ممنوع بوده و چرخ کردن گوشت فقط بنا به درخواست متقاضی و در حضور مشتری با رعایت ضوابط بهداشتی مجاز است.

۷-      آموزشها و اطلاع‌رسانی عمومی، ترویج مصرف محصولات بهداشتی، شناسنامه‌دار و بسته‌بندی شده در رسانه ملی و جراید با همکاری تشکلهای صنفی مرتبط

۸-      تشدید نظارتها و کنترل‌های بهداشتی (بهداشت فردی و محیطی) در اماکن دامی و مراکز تولید، بسته‌بندی و عرضه فرآورده های خام دامی و واحدهای صنفی توسط وزارت بهداشت (در حیطه وظایف مربوطه و تفاهم نامه فیمابین)، متصدیان و مسئولین فنی- بهداشتی واحدها

۹-      ممنوعیت و برخورد با عرضه فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ، آبزیان در بازارچه‌های محلی و خودروهای سیار و کنار جاده‌ای توسط سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حیطه وظایف مربوطه و تفاهم‌نامه فیمابین

۱۰-  انجمن صنفی کارفرمایان صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور و تشکلهای کشتارگاههای دام و طیور متعهد به ارتقاء کیفیت محصولات بسته‌بندی شده و نظارتهای مستمر بر تولید و عرضه محصولات است.

۱۱- کشتارگاههای دام و طیور و واحدهای بسته‌بندی ملزم به رعایت مستمر تمام ضوابط بهداشت فردی، محیطی و فرآیند تولید بوده و بایستی امکانات و تمهیدات لازم برای مقابله با کووید ۱۹ انجام دهند.